kerkdocumenten Noordkust van Java (1691-1732)

Forum Forums Restricted content Algemeen kerkdocumenten Noordkust van Java (1691-1732)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #3042
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    IGV-lid Tom de Vroom heeft transcripties gemaakt van documenten betreffende doopregisters, lidmaatregisters en visitaties van de gereformeerde kerk aan de Noordkust van Java in de jaren 1691-1732. De transcripties zijn deels gecorrigeerd door Rob Dumas.

    De tekst is zoveel mogelijk weergegeven zoals in de oorspronkelijke documenten (incl. taal en schrijfwijze). Een enkele verklaring is tussen vierkante haken gezet.

    Er is een alfabetische index op familienamen en patroniemen, waarin alle varianten van die namen in de tekst als aparte personen worden weergegeven.

    Het bestand (76 pagina’s / 761 KB) is alleen voor IGV-leden te downloaden, via deze website. U dient daarvoor ingelogd te zijn. U kunt hier klikken of in het menu hierboven kijken onder “Publicaties” -> “Digitale bronnen” -> “Kerkregisters”.

    #3364
    Anonymous
    Guest

    Mijn echtgenote en ik maakten eind 2012 een reis naar Mo(d)jokerto op Oost-Java, het geboortedorp van mijn schoonmoeder Martha van Duijvenbode – Latupeirissa. Wij bezochten de protestantse kerk in Mojokerto, waarvan wij wisten dat mijn schoonouders daar getrouwd waren. Wij zagen oude kerkboeken onbeschermd in een kast liggen met daarin geboorte, belijdenissen, huwelijken wn overlijden van personen vanaf 1862, wij vonden daarin ook informatie over mijn schoonmoeder’s familie, maar ook vol met Hollandse familienamen. Helaas was de conditie van de boeken zeer slecht en zonder maatregelen gaat al deze informatie verloren – een doodzonde.

    Hoe belangrijk zijn die boeken, is die informatie misschien ook al elders geregistreerd, en hoe kan voorkomen worden dat deze informatie en herinnering aan vroeger verloren gaat. Hoe pak je zoiets goed aan?

    #3365
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Ik weet niet of die (zeer waardevolle!) bron reeds door iemand gefotografeerd is, maar dat zou anders een erg nuttige actie zijn.
    Mocht u daar contacten hebben, dan willen zij het misschien zelf wel voor het nageslacht bewaren door foto’s te maken van de pagina’s.
    Aan de hand van foto’s kan dan bijvoorbeeld een transcriptie, evt. met register, gemaakt worden. Natuurlijk kan dat ook ter plaatse gebeuren, maar door foto’s te maken en op een later tijdstip/andere plek de boel te verwerken hou je daar tijd over voor leuke dingen ;-).

    Anders wellicht iets voor iemand die binnenkort of op termijn die kant op gaat?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.