Maria Stansina Stavers

Forum Forums Restricted content Algemeen Maria Stansina Stavers

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #4711
    Anonymous
    Guest

    Ik loop vast in het onderzoek naar Maria Stansina Stavers. Zij is getrouwd met Johannes Schomers volgens de Almanak op 18-1-1849 te Soerakarta. Zij hebben 6 kinderen gekregen:
    August Lodewijk overleden 1889
    August Willem Alexander 1852 1915
    Maria Francina 1854 1936
    August Carel Casper 1857 1858
    August Eduard 1859 1894
    August Ferdinand Wilhem 1860 1898.
    Johannes Schomers overlijdt 12-2-1863 te Solo (almanak)

    Hierna vind ik een huwelijk tussen Maria Stansina Stavers met Gustaaf Wilhelmus Winter op 13-1-1864 te Soerakarta in de Almanak. Gustaaf Winter overlijdt op 15-11-1895 waarvan een overlijdensadvertentie aanwezig is, in naam van A Winter maar verder geen vermelding van Maria Stansina.

    Verder is niets te vinden over Maria Stansina Stavers. Haar dochter is in Den Haag overleden. Wie heeft er meer over haar gevonden. Bijvoorbeeld wie haar ouders zijn en wanneer geboren of overleden. Zij zal waarschijnlijk tussen eind 1828 en 1830 geboren moeten zijn.

    #4712
    Anonymous
    Guest

    Overledene: Maria Stansina Stavers ()
    Plaats (residentie): Soerakarta (Soerakarta)
    Datum: 04-12-1893
    Opmerking(en):
    Bijregister:
    RA jaar/bladzij: 1895/432

    Verder voor de geboorte vind ik een naamloze vermelding van een kind
    Kind: N.N. Stavers
    Vader:
    Moeder:
    Geboorteplaats: Soerakarta
    Datum geboorte: 01-01-1829
    Opmerking(en): de almanak geeft geen voornaam. de datum is fictief; de almanak geeft geen datum
    RA jaar/bladzij: 1830/181

    mvg-Ben

    #4713
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    De geboorte van Maria Stansina Stavers was ca 1830, maar niet aangegeven bij de burgerlijke stand.
    Haar eerste man Schomers lag begraven naast Maria Frederika Smith, toen in 1830 nog steeds gehuwd met de engelsman William Stavers (google hem) .
    Ik vermoed dus dat Maria de moeder was van Maria Stansina. Maar Stansina is nooit erkend door William Stavers. Ik vermoed dat Stansina niet zijn dochter was.
    In diezelfde periode 1830-1832 had William Stavers 2 dochters die hij ook niet had aangegeven bij de burgerlijke stand …. alweer… mogelijk kon hij dat niet wettelijk omdat ze geen kinderen waren van echtgenote Maria Frederika Smith
    Deze dochters overleden jong in 1847 en 1852.
    Er was ca 1830 maar één volwassen man Stavers te Solo. En dat was de planter en voormalig militair William Stavers.
    Het lijkt erop dat hun huwelijk in 1830 al kapot was.
    Eind 1837 wordt een echtscheidingsprocedure gestart, maar niet vlot doorgezet.
    Hun scheiding was in 1844.
    Maria Stansina ging wel de naam Stavers gebruiken. Ik neem aan dat zij onder de hoede van haar moeder bleef .

    Zie ook andere staverspostingen op dit forum.

    #4714
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Vader van Maria Frederika Smith:
    Casper Joseph Smith geb 07-03-1756 Soerakarta , overl 09-05-1825 Soerakarta
    luitenant cavalerie VOC-leger geadopteerd door Johan Christoffel Smith (bron=Indische Navorscher 1991 pagina 12 van P.A. Christiaans )
    luitenant-kolonel leger prins Prangwedana te Soerakarta in 1809 = Mangkunegoro II
    Is dit de bewuste Johan Christoffel ?

    Kwartierstaat van Maria Frederika Smith
    Generatie 1 (proband)
    1 Maria Frederika Smith, geboren op 25-04-1798 in Djokjakarta. Maria is overleden op 10-02-1860 in Soerakarta, 61 jaar oud. Maria trouwde, 16 jaar oud, op 07-12-1814 in Soerakarta met William Stavers, 25 jaar oud. Het huwelijk werd ontbonden op 30-10-1844 in Semarang. William is geboren op 24-08-1789 in Eversham, Engeland, zoon van William Stavers en Margaret Crowther. William is overleden op 26-04-1862 in Modjokerto, 72 jaar oud. William begon eerder een relatie met Ketjeet.

    Generatie 2 (ouders)
    2 Casper Joseph Smith, geboren op 07-03-1756 in Soerakarta. Casper is overleden op 09-05-1825 in Soerakarta,
    Hij trouwde, 19 of 20 jaar oud, in 1776 met de 16 of 17-jarige
    3 Anna Albertina Coenraad, geboren op 18-12-1759 in Soerabaja. Anna is overleden op 12-11-1838 in Soerakarta,

    Generatie 3 (grootouders)
    4 Johan Christoffel Smith, geboren in Breitenbrunn. Hij begon een relatie met
    5 onbekend.
    6 Joseph Thomas Coenraad, geboren op 06-12-1731 in Brunn (Moravië). Joseph is overleden op 12-09-1799 in Soerakarta, 67 jaar oud. Hij begon een relatie met
    7 Sophia.

    #4715
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    @ Ben
    Op ancestry-com wordt het kind Stavers van 1829 een meisje genoemd met de initialen J.F.
    http://records.ancestry.com/j_f_stavers_records.ashx?pid=160969677

    #4716
    Anonymous
    Guest

    Ik had inderdaad de J.F. Stavers gezien op een internet site. Maar geen referentie gevonden. En de geboorteinschrijvingen van Soerakarta liggen niet voor het oprapen volgens mij. Ik zag ook het overlijden aldaar vermeld in hetzelfde jaar maar zonder datum, terwijl de geboorte wel een datum heeft maar geen volledige naam. Ik vond het nogal vaag.

    mvg-Ben

    #10291
    MarijeWalbeekMarijeWalbeek
    Participant

    Hallo meneer Verbaarschot,
    Ik ben benieuwd waarop je baseerd dat Maria Stansina een onecht kind zou zijn.
    Voor zo ver ik weet, heb ik geen enkel kind dat in die periode in Nederland-Indie is geboren in de burgelijke stand kunnen vinden, maar enkel een geboorte bericht in de kranten.
    Als U weet waar ik de geboortes in de burgelijke stand kan vinden, dan hoor ik het graag.

    Ik ben een afstammeling van William Stavers (1765-1816) via zijn zoon Thomas Reed Stavers, vader/broer van de hier boven genoemde William Stavers

    #10300
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    In 1830-1835 had William Stavers 2 kinderen met Ketjeel.
    In diezelfde periode moet Maria Stansina geboren zijn. William neemt haar niet mee naar Engeland om te dopen, die andere 2 kinderen wel.
    Het zou kunnen dat Maria Stansina een kind was van Maria Smith, maar niet van Stavers… omdat het huwelijk in die periode ca 1830 al kapot leek te zijn.
    En Stansina is geen tradionele doopnaam in de familie Stavers. Ook geen engelstalige naam ?
    Maria Stansina ligt met haar man Schomers begraven naast haar moeder.
    In geschreven documenten uit de familie wordt Maria Stansina nergens genoemd.

    Daarom is het mogelijk dat Maria Stansina niet een kind is van William Stavers.
    Ik beweer niks met zekerheid. Ik poneerde een vermoeden, dat is alles.
    In mijn genealogieprogramma heb ik nog steeds William als haar vader staan.

    #10301
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    In 1830-1835 had William Stavers 2 kinderen met Ketjeel.
    In diezelfde periode moet Maria Stansina geboren zijn. William neemt haar niet mee naar Engeland om te dopen, die andere 2 kinderen wel.
    Het zou kunnen dat Maria Stansina een kind was van Maria Smith, maar niet van Stavers… omdat het huwelijk in die periode ca 1830 al kapot leek te zijn.
    En Stansina is geen tradionele doopnaam in de familie Stavers. Ook geen engelstalige naam ?
    Maria Stansina ligt met haar man Schomers begraven naast haar moeder.
    In geschreven documenten uit de familie wordt Maria Stansina nergens genoemd.

    Daarom is het een mogelijkheid dat Maria Stansina niet een kind is van William Stavers.
    Ik beweer niks met zekerheid. Ik poneerde een vermoeden, dat is alles.
    In mijn genealogieprogramma heb ik nog steeds William als haar vader staan.

    #10539
    EilertsdeHaanEilertsdeHaan
    Participant

    Ik heb met interesse de discussie over Maria Stansina gevolgd. Zelf een afstammeling van William Stavers’ dochter Marie Margerite Elisabeth heb ik wat portretten thuis verzameld van William, MME, en de twee dochtertjes van William en Ketjeel.
    Het portret van de vader van Maria Frederica Smith zoals getoond door H.J. Verbaarschot (mogelijk van mijn stamboom afkomstig) is waarschijnlijk van haar grootvader Johan Christoffel omdat achterop de foto die ik bezit staat:” Mijn grootvader J.C.Smith Colonel van de Indische Leger”. Nu weet ik niet wie dat geschreven heeft maar het zou mijn betovergrootmoeder MME Stavers kunnen zijn. Ik weet echter niet of hij het tot Colonel heeft gebracht. Zijn zoon Casper Joseph in ieder geval wel. Ik blijf nog even leven met deze onzekerheid.
    Wat betreft Maria Stansina moet ik H.J. Verbaarschot’s analyse ondersteunen en heb mijnstamboom al gewijzigd en haar een dochter van Maria Frederica Smth en onbekende man gemaakt. Ik heb zelf geen andere gegevens die hieraan kunnen bijdragen. Ik blijf zoeken.

    #10540
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Dag H. Eilerts de Haan.
    Ik heb indertijd een aantal mooie scans van je ontvangen
    Oa deze scan van een tekening van Casper Joseph Smith.
    Zie de bijlages die verduidelijken dat Casper Joseph Smith de rang had van kolonel.

    De naamlijst van de regeringsalmanak 1825 kent 11 namen van volwassen mannen Smith, wonend te Soerakarta. En er is geen genealogie bekend van deze familie of families Smith te Soerakarta.
    Veel kerkelijke documenten en aktes van de burgerlijke stand uit die periode in deze stad zijn niet bewaard


    #39730
    MarijeWalbeekMarijeWalbeek
    Participant

    Dag Henk Verbaarschot,

    Je noemt in een van je berichten het volgende:

    “Op ancestry-com wordt het kind Stavers van 1829 een meisje genoemd met de initialen J.F.
    http://records.ancestry.com/j_f_stavers_records.ashx?pid=160969677

    Met deze link kom ik helaas niet, of niet meer bij e betreffende geboorte. Met zoeken in Ancestry kom ik ook geen vergelijkbaren vermelding tegen. Zou je kunnen kijken of je de vermelding terug kunt vinden en een nieuwe link delen?
    Ik ben erg benieuwd.

    Vriendelijke groet,
    Marije

    #40558
    psmithPeter Smith
    Participant

    Ik reageer naar aanleiding van de zinsnede uit het bericht van 28 oktober 2019: ‘grootvader Johan Christoffel omdat achterop de foto die ik bezit staat: ”Mijn grootvader J.C. Smith Colonel van de Indische Leger” ‘.

    Naar mijn idee is hier een schijffout gemaakt door de kleindochter en had het ‘grootvader C.J. Smith’ (= Casper Joseph) moeten zijn.

    Johan Christoffel Smith was bij het uit dienst gaan in 1771 trompetter bij de VOC.
    Ik lees d.d. 07-10-1771: ‘twee requesten van de trompetters Johan Christoffel Smith van Bruijtemborn en … versoekende … om uits ruijme tijds expiratie … uijt den Dienst ontslagen en in burger vrijdom gesteld te worden’.
    Uit:
    VOC archief Kopie-missiven en -rapporten ingekomen bij gouverneur-generaal en raden van de kantoren in Indië Deel II/E.5.04 Java’s Oostkust Inv. nr. 7875: 1770 oktober 6 – 1771 oktober 7 (blz. 86)

    Hij was in 1755 al trompetter in ‘Souracarta’. Zie onderstaand:
    VOC Archief Copia Generaal Restant Land Monster Rolle van ‘T Jaar 1755 voor Amsterdam (Folio 59 verso en folio 60)

    In die jaren daarna tot aan zijn afzwaaien in 1771 is hij trompetter gebleven, zie de jaarlijkse Land Monster Rollen van de VOC

    Trompetter is, als ik naar de soldij kijk, in rang te vergelijken met sergeant. Luitenant-kolonel, laat staan kolonel, lijkt me op de leeftijd na afzwaaien niet meer mogelijk.

    In de Naamboekjes Oost-Indische regeringsdienaren 1773, 1776-1779 en de Naamboekjes van 1780-1786 komt zijn naam dan ook niet voor (wel van zijn zoon Casper Joseph als cornet).

    Ik krijg geen links geplakt in het bericht, daarom heb ik de folio en bladzijde nummers erbij gezet.

    #43352
    henribikhenribik
    Participant

    In onze genealogie is Maria Stansina Stavers ook opgenomen:
    https://www.genealogieonline.nl/indische-bikken/I192289448846.php

    Met Vriendelijke Groeten, Henri Bik

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.