Naam-boekjes VOC op www.earlydutchbooksonline.nl

Forum Forums Restricted content Algemeen Naam-boekjes VOC op www.earlydutchbooksonline.nl

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #3468
    robdumasRob Dumas
    Participant

    De heer Arnold Ruiter wees mij erop dat Early Dutch Books online een aantal naamboekjes van de V.O.C. uit de periode 1779-1801 online heeft gezet. Een naamboekje vermeldde de belangrijkste V.O.C.-dienaren. IGV-lid H.J. (Henk) Verbaarschott heeft 20 pdf-files gedownload en samengebonden tot vier pdf-files die alleen toegankelijk zijn voor leden van de IGV. Niet-leden kunnen deze files niet inzien en/of downloaden. De files van de heer Verbaarschott betreffen naamboekjes van de V.O.C. uit de periode 1780-1801. De website van Early Dutch Books online is: http://www.earlydutchbooksonline.nl

    #3842
    DennisWeb master
    Participant

    Er zijn wel meer Naamboekjes te downloaden. Ik heb inmiddels ook pdf’s van de Naamboekjes 1729, 1732, 1737, 1748, 1750, 1751, 1753, 1755, 1757/1758, 1758/1759, 1760, 1761, 1765, 1766.

    Er zijn overigens twee series, uitgegeven te Amsterdam (Naamboekje) en Batavia (Naamboek).

    #3843
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    ik heb een aantal van die naamboekjes voor 1780 gebundeld in pdf-files en gestuurd naar Dennis om op deze site te zetten.

    #3861
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Bedoel je deze HJ?
    Die heb ik inderdaad eind 2013 van je ontvangen en destijds op de website gezet. Rob verwijst daar in zijn openingspost oko naar, zie ik nu.
    Hoe dan ook: naamboekjes van voor 1780 heb ik denk ik niet ontvangen, of ze moeten ergens ondergesneeuwd zijn geraakt in de mail. Uitbreiding van de huidige vermeldingen is altijd welkom natuurlijk!

    #3862
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Dennis,

    Dan moet dat mailtje ergens een afslag genomen hebben.
    Ik heb net een zipmapje geupload naar wetransfer.com, die moet je op [e-mailadres] een mailtje sturen met een linkje.
    In dat mapje zitten ook de eerder naamboekjes die je al op de site zette.
    Ik dacht zo…. misschien is het beter het hele mapje aan te bieden omdat er ook een indexbestandje in zit voor adobe reader Of is het te groot zo ?

    Henk

    #3863
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Een en ander is aangekomen Henk, dank.
    Zodra ik tijd heb, zal ik er naar kijken; ook naar de handigste wijze van aanbieden.

    #3864
    Anonymous
    Guest

    #3870
    DennisWeb master
    Participant

    Persoonlijk vind ik het prettiger als meerdere boekjes niet worden gebundeld in een pdf-bestand.

    Verder vind ik dat ook niet-leden ze moeten kunnen downloaden via de IGV-website. Ze zwerven immers vrij rond op internet.

    #3873
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Ze zijn te groot om publiek beschikbaar te stellen; het kost veel te veel bandbreedte als die bestanden door eenieder gedownload kunnen worden.
    Je zou wel een documentje kunnen maken met links naar de digitale (externe) vindplaatsen natuurlijk.

    #3874
    DennisWeb master
    Participant

    Van bandbreedte en die dingen heb ik geen verstand, maar ik neem direct van je aan dat mijn suggestie op technische bezwaren stuit.
    Documentje met digitale vindplaatsen is natuurlijk handig, maar ik heb niet genoteerd welk bestand ik vanwaar heb gedownload. De meeste in elk geval via delper, early dutch books, books.google.nl.
    Probleem waar ik soms tegen aan liep was dat ik bepaalde bestanden, waarvan een pdf beschikbaar was, wilde downloaden en vervolgens de boodschap kreeg: The root object is missing or invalid. Heel irritant dus.

    #3880
    DennisWeb master
    Participant

    Heb inmiddels het Naamboekje van ultimo december 1807 gedownload. Ik weet niet of jullie dit al hebben, vandaar dat ik het hierbij als bijlage toestuur.

    #3881
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    [quote=”Dennis de Calonne” post=1037]Ze zijn te groot om publiek beschikbaar te stellen; het kost veel te veel bandbreedte als die bestanden door eenieder gedownload kunnen worden.
    Je zou wel een documentje kunnen maken met links naar de digitale (externe) vindplaatsen natuurlijk.[/quote]
    Heb je het tegen mij, Dennis?
    Zo groot zijn die bestanden niet

    De jaartallen staan in de naam.

    Als je problemen met bandbreedte heb…. is het een oplossing ze te stallen op een wordpress.com-site ?
    Die stelt geen eisen aan bandbreedte per maand (tenzij het echt uit de hand loopt, denk ik)
    is asaloesoelsite van de server wordpress.com ?
    Dan kunnen ze daar.. of anders op mijn wordpress.comsite

    Nog eens zeggen: de adobereader-zoekfunctie werkt niet zo goed met deze oude drukwerken.
    Bij twijfel … toch maar handmatig pagina voor pagina wegbladeren

    #3904
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    De bestanden waren inderdaad te groot om publiekelijk te delen op deze site, Henk.
    Immers, als alle 600-1000 unieke bezoekers per maand al die pdf’s van 15-20 MB/stuk zouden downloaden…dan zijn we snel door ons toegestane verkeer heen.
    Hoe dan ook, ze staan nu allemaal, openbaar toegankelijk, online (gehost op een externe WordPress-site voor IGV-bestanden).
    Zie https://igv.nl/en-GB/igv-publicaties/bronnen/naamboekjes-1733-1809

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.