naam Van Vechgel

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #3320
    Anonymous
    Guest

    Weet iemand meer van mijn familienaam in indonesie. Mijn vader was Jacobus Johannes van Vechgel 14-7-1921 Medan Sumatra.
    Overleden 1998. Zijn vader mijn opa weet ik weinig van hij was getrouwd met een javaanse vrouw en hij beheerde een hotel . Er waren nog 4 kinderen. Alle kinderen gingen in de dertiger jaren naar Nederland. Eind vijftiger jaren kwam hun vader ook naar holland maar was niet welkom bij zijn kinderen omdat hij nimmer financieel had bijgedragen aan hun opvoeding in holland. Volgens mijn vader is hij nog dakloos geworden en in 1962 overleden. Er werd nooit over gepraat. Mijn opa was een hollander maar met een italiaanse moeder (Barbarini). Ik wil graag meer weten over mijn javaanse oma en haar familie. Hoe moet ik dit aanpakken? Alle informatie is welkom. Groeten jaap van vechgel.

    #3321

    Jaap ik kan je slechts een beetje op weg helpen. Jouw oma was de Javaanse met een Italiaanse naam?

    De naam Vechgel komt niet voor op de DVD met Indische bronnen. Ik zie wel in het Nationaal Archief Japanse Interneringskaarten de naam van Wouter Johannes van Vechgel geboren 13-10-1898, dus dat is denk de vader van jouw vader cq jouw opa. En de naam van zijn moeder: Maria Antonia Carolina Barbarini en zijn vader: Jacobus Adrianus van Vechgel , afkomstig uit Brastagi Sumatra. Hij was sergeant 1e klasse in het KNIL.

    Er is ook een militair stamboek van een W.J. van Vechgel (Wouter Joannes van Vechgel) geboren 5-12-1836. Die kan je inzien in het Nationaal Archief Bronverwijzing Nummer toegang: 2.12.14, inventarisnummer: 507, (volgnummer 4153), (1860)

    In het adresboek van 1899 komt de naam Vechgel niet voor… Wel bijvoorbeeld in 1932:
    Vechel, F. J. van —• Loods Ie kl. — Soer. (J. M. P. Doppegieter).
    Vechgel, W. J. van — Assist. Ond. Goeng. Kataran — Tebingtingi, Dein

    Ik zie ook hits bij de historische kranten op Delpher.nl Sumatra Post e.d. dus ik zou die ook eens bekijken.

    Aankomst fam J.J. van Vechgel uit Rotterdam aankomst Priok op 4 juli 1922 SS Tabanan……en 7 dec 1926 weer terug naar Rotterdam J.J. v Vechgel met 4 kinderen….

    succes, mvgt Arthur

    #3322

    Nou ik heb nog meer voor je: maar niet uit Indische bronnen:

    Jacobus Adrianus van Vechgel‏‎ Geb. ‎25 dec 1862 Helder om 11:00 uur‎. Beroep(en): scheepstimmerman X ‎Maria Antonia Carolina Barbarini‎ dochter van Jacobus Johannes Barbarini en Adriana Elisabeth Emminck‏, Geb. ‎19 mrt 1862 Helder

    ouders:
    Wouter Johannes van Vechgel‏‎, zoon van Adrianus van Vechgel en Elizabeth Maria van Steensel‏.
    Geb. +/-1837 Rotterdam‎. Beroep(en): matroos bij de Marine

    Gehuwd ‎21 nov 1861 Helder, getuigen: Coenraad van Daalen, van beroep werkman, oud 47 jaren, Jaspe r Buijs, van beroep werkman, oud 44 jaren, Ferdinand Meijer, van beroe p werkman, oud 38 jaren en Ferdinand Mijrose, van beroep werkman, oud 4 0 jaren, allen goede bekenden en binnen deze gemeente woonachtig met:

    Johanna van Willigen‏‎, dochter van N.N. en Jansje van Willigen‏.
    Geb. ‎20 sep 1840 Helder om 07:00 uur‎
    zij wordt op 16 oktober 1861 door haar moeder erkend

    http://www.genealogiedenhelder.nl/db/family.php?database=nh_&id=F27036

    (Zie voor bronnen wiewaswie)

    #3325
    Anonymous
    Guest

    Hartelijk dank aan Arthur Fickel voor de snelle reactie en herziene reactie. Een en ander is al wat duidelijker. Mijn opa is dus Wouter Johannes van Vechgel en diens ouders woonden al in indonesie. Wie zou dan de javaanse zijn geweest met wie Wouter J. later trouwde? Daar gaat mijn interesse naar uit. Er kwamen 5 kinderen : mijn vader Jaap , zijn twee broers Frans en Wout , zijn twee zusters waarvan ik de naam niet meer weet. In ieder geval heb ik nu een begin.
    Groeten Jaap.

    #3326

    Een bezoek aan het Centraal Bureau voor de Genealogie kan interessant zijn, ook online is er het een en ander te vinden.

    Maar ik kan niet helemaal de vinger leggen of jouw opa echt uit Indie kwam, immers Wouter Johannes van Vechgel geboren 13-10-1898, is geboren in Nederland, Den Helder. Zijn ouders Jacobus Adrianus van Vechgel‏‎ en Maria Antonia Carolina Barbarini woonden ook in Den Helder. Jacobus is dus mogelijk in Indie terecht gekomen. Jouw vader Jacobus Johannes is geboren in 1921 op Sumatra begrijp ik? Alleen ik zie geen geboorte de RA in of later rond dat jaar. Pas in 1922 zie ik een familie J.J.van Vechgel van Nederland naar Indie en een paar jaar later ook weer terug naar Nederland, dat is op zich wel bijzonder.

    Misschien dat een ander forumlid iets ziet?

    succes.
    mvgt
    Arthur

    #4781
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Jouw grootvader Wouter Johannes van Vechgel was geboren Den Helder 13 oktober 1898, hij huwde de Indonesische vrouw Johanna Sumbrul. Hij was overleden Venray 13 dec. 1960. Bron, overlijdensakte, de Burgerlijke Stand van Venray, aktenr. 216, zie Bijlage.

    Van Wouter Johannes van Vechgel kun je een uittreksel van zijn persoonskaart aanvragen op:
    http://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/

    Op dit uittreksel staan de gegevens betreffende zijn huwelijk met Johanna Sumbrul en haar gegevens: geboorte- en mogelijk overlijdensdata.

    Met vriendelijke groet,
    Rob

    Attachments:
    #8881
    HansVVHansVV
    Participant

    Goedendag, ik ben Hans van Vechgel, ook op zoek naar Johanna Sumbrul, ik heb een uitgebreide stamboom van de familie van Vechgel . Jaap stuur mij een berichtje via vechgel@gmail.com

    #10438
    CarlSimonsCarlSimons
    Participant

    Beste Jaap,
    Ik ben als kind bij je vader op bezoek geweest toen hij weer in Nederland was. Jouw vader was een broer van mijn oma. Drie zoons van hem, waaronder jouw vader zijn opgegroeid bij mijn oma en mijn moeder in Bussum. Zijn dochter Rietje bij tante Sjaan, ook in Bussum. De jongste dochter Coby is pas na de oorlog naar Nederland gekomen. Ik geloof dat ze toen direct bij haar zus, tante Rietje, in Amstelveen is gaan wonen. In ieder geval woonde zij daar toen ik in de zestiger jaren daar meerdere malen logeerde. Als je contact met mij wilt om je nog wat meer kunnen te vertellen over jouw familie kun je mij een mij een e-mail sturen.
    met vriendelijke groet,
    Carl Simons

    #10439
    CarlSimonsCarlSimons
    Participant

    Sorry mijn E-mail is: ccsimons@gmail.com
    groet,
    Carl

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.