Naturalisatie-gelijkstellingen

Forum Forums Restricted content Algemeen Naturalisatie-gelijkstellingen

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #4644
    Anonymous
    Guest

    Geweldig die database met daarin de vermelding van de naturalisaties-gelijkstellingen. Complimenten.

    Mijn vraag betreffende het onderwerp: waar wordt meer vermeld over de betreffende naturalisatie aanvraag. Dus de persoonlijke details. Zijn die openbaar? en zo ja waar te raadplegen?

    mvg-Ben

    #4645
    nverheijenNanny Verheijen
    Participant

    Waar is die database te raadplegen? Bedoeld wordt toch niet de Index Toelatingsbesluiten 1819-1875? Die is als Access-database bij IISG te downloaden via de pagina Recente aanvullingen op Geneaknowhownet. Groet, Nanny

    #4646
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    @Nanny: de database is te doorzoeken via: http://naturalisaties.decalonne.nl/ Zie ook daar voor meer informatie over de inhoud van de database.
    @Ben: helaas heeft Staten-Generaal Digitaal hun ‘permanente’ links aangepast, zodat het doorlinken naar het wetsontwerp van naturalisatie en de bijbehorende memorie van toelichting niet meer werkt. Als ik weer tijd heb, zal ik kijken of dat voor al die duizenden records makkelijk en batchmatig op te lossen is.
    Voor wat betreft de persoonlijke details: zie hiervoor de uitgebreide onderzoekspagina van Gahetna: http://www.gahetna.nl/vraagbaak/onderzoeksgids/naturalisaties-16e-eeuw-circa-1950

    #4647
    Anonymous
    Guest

    @ Dennis,

    Hartelijk dank voor jouw antwoord en het verstrekken van de referenties voor verder onderzoek.

    mvg-Ben

    #4648
    nverheijenNanny Verheijen
    Participant

    Hartelijk dank Dennis.

    Een vraagje nog. Bij de naturalisaties kom ik een aantal leden van de familie Flohr tegen, een van de families waar ik onderzoek naar doe. Kan geconcludeerd worden dat deze mensen er in eerste instantie voor gekozen hebben om in Indonesië te blijven om later als spijtoptanten naar Nederland te komen? Hun naturalisaties dateren van de 60-er en 70-er jaren.

    Met vriendelijke groet,
    Nanny

    #4649
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Dag Nanny,
    Dat zal in de meeste gevallen inderdaad zo zijn, helemaal in die periode. Ook mijn grootouders zijn op die manier naar Nederland gekomen. Meestal staat er in de memorie van toelichting bij het betreffende wetsvoorstel wel iets over genoemd.
    Nu de ‘permanente’ links het niet meer doen, kun je de memorie van toelichting opzoeken via mijn primaire bron, het online archief van de Staten Generaal (http://www.statengeneraaldigitaal.nl/uitgebreidzoeken?documentType=Kamerstukken). Je kunt daar zoeken op kamerstuknummer bijvoorbeeld. In het onderwerp staat altijd het woord ‘naturalisatie’, dus die kun je ook toevoegen als zoekterm.
    Succes!

    #4653
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Ik heb een vraag over gelijkstellingen aan Europeanen.

    Op welke gronden werden personen gelijkgesteld aan Europeanen ?

    Kon dat bijvoorbeeld zijn op grond van een Akte van Bekendheid Geboorte?

    Is een Akte van Bekendheid Geboorte juridisch gezien gelijkwaardig aan een Geboorteakte ?

    Groet,
    Rob

    #4654
    Anonymous
    Guest

    Dank Dennis. Groet, Nanny

    #4656

    Rob,
    Vanaf ongeveer 1850 werden in Nederlands-Indië drie bevolkingsgroepen onderscheiden: Inlanders, Vreemde Oosterlingen, en Europeanen (goeddeels Nederlanders, maar – merkwaardig – later ook Japanners). Tot welke groep men behoorde was bepalend voor de rechtspositie in de Ned-Indische samenleving. Verder was de rechtspositie van de man bepalend voor die van de vrouw en kinderen. Een niet-Europese vrouw kreeg automatisch de status van Europeaan door huwelijk met een Europese man. De wettige kinderen van een Europese vader maakten eveneens automatisch deel uit van de Europese bevolkingsgroep.
    Maar vanaf 1854 was het mogelijk (Regering besluit # 109) voor de Gouverneur Generaal om aan niet-Europeanen dezelfde rechtspositie te verlenen als Europeanen: Inlanders, Chinezen en andere Vreemde Oosterlingen konden gelijkstelling aanvragen bij de GG. De gelijkgestelde’s rechten waren beperkt en gaf geen recht op het Nederlanderschap. Gelijkstelling was in het begin niet makkelijk: pas in 1871 vond de eerste gelijkstelling had plaats bij ordonnantie.
    Daarnaast bestond voor kinderen de mogelijkheid van adoptie, een begrip dat later werd vervangen door ‘erkenning’: indien een man het kind van een (ongetrouwde) vrouw uit een andere bevolkingsgroep als het zijne erkende, ging dit kind naar de groep van de vader over. Afstammelingen van deze kinderen in de mannelijke lijn namen eveneens de status van de vader aan.
    Oorspronkelijk waren er vrij stringente voorwaarden voor gelijkstelling: christelijke godsdienst, onderwerping aan het Nederlandse privaat en handelsrecht, en geschiktheid: Later werd het gemakkelijker: vanaf 1894 verviel de voorwaarde van het “aanhangen van de christelijke godsdienst”, vanaf 1913 de – nogal vage –voorwaarde van “geschiktheid voor de Europese maatschappij”.
    Het geheel werd in 1920 nog eens herzien, de term “gelijkstelling” werd (juridisch) afgeschaft en vervangen door “toepasselijk verklaring” .

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.