Onbekende ouders van mijn dna match

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Onbekende ouders van mijn dna match

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #7621

    Graag jullie mening over het volgende:

    Ik heb een autosomaal DNA match met iemand. 3 stukken, totaal 31,8 cM. Dat is een serieuze match. Ik zie in de origins van mijn match 57 % Oost Azie (MyHeritage). Dus dan is de match van mijn vaders kant.

    Als ik de stambomen vergelijk zie ik in eerste instantie geen overeenkomst. Maar als ik naar de stamboom van mijn match kijk zie ik een Christine Carolina Fickel, geboren in Semarang in 1912. Christine is de grootmoeder van mijn match. Christine zou als wees zijn opgevoed in de Leprakolonie Pelantoengan. Moesje Alt is de naam die werd genoemd als degene die de kolonie zou runnen door mijn match. (zie ook posting ander topic)

    Dat werp de vraag op wie dan de onbekende ouders zouden kunnen zijn van Christine. Volgens mijn match zou de vader een man zijn die Fickel heette (vandaar de achternaam Fickel) en de moeder een inlandse vrouw.

    De enige Fickel die in 1912 in Semarang woonde (adresboek) was Hendrik Philip Fickel, overleden in Semarang in 1914. Hendrik Philip had na de dood van zijn vrouw (Johanna Dorothea Triebel) in 1907, in 1910 een kind genaamd Adé verwerkt bij een inlandse vrouw genaamd Kaminan. Adé werd na zijn dood opgevoed bij de familie van een dochter van Hendrik Philip en haar man de familie Hoezoo. Hendrik Philip is mijn overgrootvader.

    De eerste gedachte die ik had was dat die Christina misschien ook een dochter zou zijn van Hendrik Philip. Maar dan bij een andere vrouw. Want vrijwel zeker zou Christine ook opgenomen zijn geweest in de familie denk ik als haar moeder ook Kaminan geweest zou zijn. Kaminan was aanwezig bij het huwelijk van Adé in 1928.

    De enige andere mogelijkheid is dat mijn match een afstammeling is van de tweede Fickel tak in Nederlands Indie. De overgroot vader van Hendrik Philip was Jacob Fickel en die had 2 kinderen. Johanna Dorothea (waar mijn tak van af stamt) en haar broer Gustaaf Jacob. Gustaaf Jacob had 4 zonen waarvan er in 1912 nog 3 van in leven waren, dus die mogelijkheid staat open. Maar dan is de match wel erg ver weg voor een dergelijk groot stuk autosomaal dna denk ik. Bovendien staan de kinderen van Johann Jacob en de klein kinderen niet als woonachtig in Semarang vermeld in het Adresboek. Hendrik Philip als enige wel.

    De vader van mijn match wil helaas niet meewerken aan een Y-DNA test, want dat zou DE oplossing zijn. Want ik weet de haplogroup van de mannen van de tweede tak en mijn eigen haplogroup en die zijn volstrekt anders.

    #7622

    Dit overzicht biedt een weergave hoeveel gedeelde cM men kan verwachten. Als ze dezelfde overgrootvader deelt (maar niet de overgrootmoeder) zou het kunnen, hoewel dan het aantal cM toch aan de lage kant is. Een iets verdere verwantschap zou even goed, misschien zelfs waarschijnlijker zijn. Ik deel bijvoorbeeld 78cM met een bewezen “5th cousin”.

    #7623

    Bedankt. 31.8 cM is misschien wat weinig voor een 2C1R. Aan de andere kant is het bij atDNA maar helemaal de vraag hoeveel je precies krijgt van je voorouders, kan ook van een bepaalde voorouder bijna niks zijn, dus die staatjes zijn leuk maar geven alleen een indicatie. Zonder Y-DNA blijft het gissen denk ik.

    Ik heb een bewezen match van mijn moeders kant waarbij het aantal cM klopt met het staatje.

    Nog maar eens een poging wagen om de vader van mijn match een Y-DNA test te laten doen….

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.