Opvarenden van schepen die naar Ned Indie gingen periode 1798-1800

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Opvarenden van schepen die naar Ned Indie gingen periode 1798-1800

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #9059

    Er is een man genaamd haring Jans of Jansen die tussen 1798 en 1800 naar Oost Indie is gegaan. Dat weten we omdat in de huwelijksebijlage bij het huwelijk van zijn dochter in 1818 staat dat de vader meer dan 18 jaar geleden naar Oost Indie is gegaan en dat men nooit meer iets van hem heeft vernomen. Dus het is onbekend of hij dood of levend was. Volgens iemand die dit nader heeft bekeken zal dat in 1778 geweest moeten zijn gezien de situatie op de Noordzee en de problemen met de Engelsen. Maar omdat de VOC dan niet meer bestaat, zijn er scheepsrollen waar de opvarenden op staan? Hoe kan een eenvoudige boer uit Leeuwarden gewoon met een schip naar Oost indie varen? is hij dan als soldaat gegaan of als zeeman? En is dat dan ergen geregistreerd en bewaard? Werden de doden bij aankomst in Indie ergens geregisteerd? Bij RoosjeRoos zie ik 3 overleden personen die H. Jansen heten in de eerste jaren van de RA, maar dat is dan al 20 jaar na de vermoedelijke vetrek naar Indie, dus dat lijkt niet zo zinvol. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

    #9115
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Hallo Arthur,
    Je bedoelt vast 1798 in plaats van 1778 in regel 3. Je zou nog in de naamboekjes kunnen kijken rond 1798-1800, dpo_11357.pdf
    dpo_11359.pdf bijvoorbeeld hier in te zien https://www.europeana.eu/portal/en/record/92076/BibliographicResource_1000056588160.html. De vraag is of een simpele boer hierin zou staan… Verder misschien informeren bij marhisdata.nl?
    Groet, Maarten

    #9117

    Dag Maarten, ja inderdaad 1798. Bedankt.

    Ik heb contact gehad met het NA, maar de kans dat er iets is te vinden is, is erg klein zo niet nihil. Inmiddels heb ik een interessant boek op de kop getikt: “Van compagnie naar koopvaardij” van E.S van Eyck van Heslingen. De scheepvaartverbinding van de Bataafse Republiek met de kolonie in Azië 1795-1806. Ik krijg nu een beter beeld van de periode tussen het einde van de VOC en de tijd waarin Nederland weer zeggenschap kreeg over Indie, nadat de Engelsen er weg zijn gegaan. Groet Arthur

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.