Opzoek naar Familienaam: van Utrecht roots op Java

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Opzoek naar Familienaam: van Utrecht roots op Java

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #2945
    Anonymous
    Guest

    Dag,

    Sinds een tijd ben ik al op zoek naar Indische tak van de Familie van Utrecht. Opa was van Indische afkomst en voer over zee naar Java na terugkomst met prachtige bamboe – portretten van Javaanse vrouwen hij trouwde mijn oma genaamd Veenman zij komt overigens uit Den Haag.Overgroot opa was Indo waarvan de naam van Utrecht is overgenomen. Overigens was betovergrootmoeder van Javaanse afkomst en had maar liefst 21 kinderen, hier werden dan ook vaak verhalen over verteld. De naam/familienaam heb ik nooit kunnen vinden, waarnaar ik dus zéér nieuwsgierig ben over mijn achtergrond.

    Wie kan mij helpen?

    Met vriendelijke groet,

    Sabine

    #2946
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste Sabine, het is handig wanneer je de volledige namen van jouw Opa van Utrecht en van jouw Overopa vermeldt met de plaats en datum van hun geboorte en overlijden. Waar en wanneer is jouw Opa met jouw Oma Veenman getrouwd?

    Indien jouw Opa in Nederland is overleden, dan kun je van hem een uittreksel van zijn persoonskaart aanvragen bij het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) in Den Haag. Hoe je dat moet doen wordt uitgelegd op hun website http://www.cbg.nl

    Voorts wanneer je in de zoekmachine van de Catalogus op http://www.cbg.nl de familienaam van Utrecht invoert op de volgende manier: Utrecht, van dan verschijnt een overzicht met collecties van het CBG waarin die familienaam voorkomt. Dat heb ik gedaan en ik zag in de Oost-Indische collectie dat de familienaam van Utrecht al in 1798 in Ned. Indië voorkomt.
    Er blijken ook dossiers over de familie van Utrecht te zijn bij het CBG, mogelijk vindt je in die dossiers ook informatie over leden van dit geslacht die naar Oost-Indië zijn gegaan.

    Voer de familienaam van Utrecht ook in op de website http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl/search.aspx

    Succes!

    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas
    IGV lid

    #2954
    Anonymous
    Guest

    Beste meneer Dumas,

    Ik had dit er nog niet bijgezet omdat ik dit niet precies wist. Niemand schijnt dit meer precies te weten, althans van mijn overgrootvader niet. Dit zal ik zodra dit bekent is vermelden. Maar wat mooi wat ik hier nu lees! Ik had dit zelf ook nog geprobeerd, maar waarschijnlijk nét het verkeerde gedaan.

    Ik ben u zeer dankbaar voor deze informatie!

    #2955
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Sabine … je geeft te weinig informatie.
    In welk jaar ongeveer zijn opa van Utrecht en oma Veenman geboren.? En waar en wanneer overleden
    Wat zijn hun roepnamen ? Wat zijn hun doopnamen?
    Waar was hun huwelijk ? Zo kan niemand je concreet helpen
    Ik heb wat gesnuffeld en ik kan de familienaam van Utrecht niet vinden te Indië.
    Of moet het zijn ‘Utrecht’ … zonder voorvoegsel ?

    #2957
    Anonymous
    Guest

    Beste Verbaarschott,

    Helaas heb ik ook nóg niet zoveel informatie. Mijn opa – die in Nederland is geboren en overleden – is op 64 jarige leeftijd overleden (2002).
    Oma Veenman leeft nog en is rond dezelfde leeftijd (rond 1938 dus). Verder heet de (Nederlandse) oma ‘Wil’ Wilhelmina Veenman. Mijn heette dacht ik Hans ‘Hermanus’ van Utrecht. Zij trouwde in 1958, dacht ik in Den Haag.

    #2958
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ik denk dat je toch eerst met familie moet praten wat zij weten van overgrootouders van Utrecht.
    Namen, datums, plaatsen.

    #2962
    Anonymous
    Guest

    Beste Verbaarschott,

    Ja daar ben ik en familie dan ook mee bezig, het is allemaal een beetje onduidelijk.
    Vooral omdat mijn oma zich ook niet goed meer kan herrineren wat de namen waren etc. Dit zal overigens wel duidelijk worden na het contact met de broer van opa hij kwam immers vaak bij m’n betovergrootoma en kan ook nog het een en ander over overgrootopa en oma vertellen.

    #2967
    Anonymous
    Guest

    Na navraag aan de broer van mijn opa over de Familie van Utrecht, ben ik toch weer geneigd om hier verhaal te doen. Volgens hem heette mijn overgrootvader Henk (Hendrikus?) van Utrecht en Betovergrootmoeder Magda (Magdelena?) achternaam werd niet vernoemd. Volgens hem kwamen geen van beide uit Ned. Indië. Ik denk overigens dat er gewoon iets niet klopt, aangezien er duidelijk uiterlijke kenmerken zijn en Indische trekjes in de familie. Ook vind ik het heel raar dat ik deze personen nergens kan terug vinden, al helemaal niet in de Nederlandse genealogie, geen ene Henk staat gelinkt aan een persoon die Magda heette.

    #2968
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Als in de familie geen Indische afkomst bekend is, dan moet je die uiterlijke kenmerken die je denkt te zien, maar opzij zetten. Gewoon zoeken in Nederland
    Ik kan ook de familienaam ‘van Utrecht’ in Indische documenten enzo niet terugvinden.
    Maar je overgrootvader Hendrik van Utrecht zou dus met Magda gehuwd moeten zijn – zeg maar- in de periode 1925-1940.
    Heb je al gezocht bij : https://www.wiewaswie.nl/
    o.a. vind je daar het overlijden van Hermanus in 1932
    https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/document/a2apersonid/214962468/srcid/1813203/oid/4

    En je vind nog veel meer met de naam Hendrik van Utrecht

    #2969
    Anonymous
    Guest

    Dat is nu juist het probleem. De één zegt van wel en de ander niet. Mijn oma zegt van wel, zij kan mijn betovergrootoma zo voor zich halen; héél klein en donker. Sorry mijn excuses, ik had het over mijn betovergrootvader en moeder, niet de overgrootouders. Die waren al een tijd eerder overleden. Ik heb tot nu toe één akte kunnen vinden uit Oost-Indië Ambon onder de naam van Utrecht of van Uitrecht, er staan er twee vermeldt. Maargoed bedankt voor de moeite. Ik hoop er ooit nog eens achter te komen.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.