Ouders van Wilhelmina C.J.A.H. Turk (geboren Ambarawa, 1872-Malang, 1948)?

Forum Forums Restricted content Ouders van Wilhelmina C.J.A.H. Turk (geboren Ambarawa, 1872-Malang, 1948)?

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #44441

    Wie zijn de ouders van Wilhelmina Christina Johanna Albertina Hendrika Turk (geboren te Ambarawa, 10-4-1872 en overleden te Malang, 23-11-1948)?

    De Akte van Overlijden (Malang, 1948) van Wilhelmina geeft aan dat de ouders onbekend zijn. Aangifte door haar kleindochter Helene Aronds.

    Van Es (2014) geeft aan dat Wilhelmina erkend is en mogelijk door Gerbrand Jan Turk (geb. Breukelen, 1842-ovl. Den Haag, 1920), 2e luitenant te Ambarawa, Fort Willem I. Niet zeker is of hij de biologische vader is. Bron: Van Es, B.J. van (2014). The Families Alexander, Aronds and Londt in Padang in the 19th Century.

    Diverse stambomen op het internet geven als moeder Julia van der Does, een maal met de toevoeging: “Molukse Christenvrouw”. Helaas hebben de stamboomhouders deze informatie niet van een primaire bron. Of reageren ze niet.

    Raadplegen van de LDS-microfilms van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste dagen heeft niet tot direct resultaat geleid, omdat de kopieën van de Burgerlijke Stand van Salatiga (waaronder Ambarawa valt) onvolledig, onduidelijk en in elk geval moeilijk toegankelijk zijn voor mij. Enig nader filmonderzoek zou misschien nog iets kunnen opleveren.
    • Film 1474393 (birth 1829-1908, mariage 1850-1941, death 1835-1942)
    • Film 1474394 (birth 1828-1935, mariage 1849-1938, death 1851-1927).

    Zelf heb ik nog een hypothese. Het zou kunnen zijn dat Martha Sara Julia van der Does (1854-1942) de moeder is. Hiervoor bestaat enig indirect bewijs. Martha is 17-18 jaar wanneer zij in 1872 Ambarawa verkeert. In 1874, relatief kort na de geboorte van Wilhelmina, trouwt Martha met Jacobus Christiaan Mossel, 2e luitenant, gelegerd in Willem I in Ambarawa, een directe collega van Gerbrand JanTurk. Martha krijgt nog verschillende kinderen in Ambarawa, Fort Willem I. Er is geen foto van Martha bekend, maar wel van haar in Nederlands-Indië wonende zuster. Deze zuster en Wilhelmina Turk lijken op elkaar als twee druppels water, inclusief de vrij uitzonderlijke haardracht. De hypothese is dat Martha van der Does de moeder is, en Gerbrand Jan de vader, vervolgens trouwt met een collega van Gerbrand Jan (die in 1873 overgeplaatst wordt naar Sumatra). Zou deze Martha de moeder kunnen zijn?

    Wie kan mij helpen? Bij voorbaat mijn dank.

    Peter Donker van Heel
    pheel0@kpnmail.nl

    #44443

    Het antwoord op deze vraag is inmiddels door een IGV-lid gegeven (waarvoor heel veel dank!): de moeder is Julia van der Does, een “Ambonese Christenvrouw” en de vader is Gerbrand Jan Turk.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.