persoonlijk wapen laten maken

Forum Forums Restricted content Algemeen persoonlijk wapen laten maken

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #2859
    rbodouxRené Bodoux
    Participant

    Onze familie Bodoux heeft, voor zo ver wij hebben kunnen nagaan, geen familiewapen. In ieder geval niet de laatste driehonderd jaar. Op Geneanet France kon ik niets vinden. Nu lijkt het me leuk om een persoonlijk wapen te maken. In ieder geval leuk voor illustratie van de kwartierstaat en om de (klein)kinderen genealogisch besef bij te brengen. De oorsprong van de naam is bekend.
    Ik weet dat registratie mogelijk is via CBG, Hogenda, etc. Heeft er misschien iemand van de leden ervaring hoe dit mogelijk is? Kan je trouwens een van oorsprong Franse familie, die naar Indië is gegaan, een familiewapen of beter gezegd een persoonlijk wapen laten registreren. Ook zoek ik iemand die een dergelijk wapen kan ontwerpen of tekenen per computer. Iemand ervaring hier mee?

    #2861
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Ik heb een tijdje geleden, in samenspraak met een heraldicus, een wapen ontworpen en laten tekenen.
    Ik vergeet het steeds te laten registreren, maar zal dat volgende maand eindelijk doen (waarschijnlijk bij ‘Ons Voorgeslacht’).
    Zie over het proces dat ik heb doorlopen en ons wapen: http://www.decalonne.nl/index.php/de-calonne-familiewapen/
    Daar staat ook een verwijzing naar degene die het voor mij heeft getekend en mij heeft geadviseerd. Samenwerking was erg goed; er werden op basis van mijn suggesties snel nieuwe concepten gemaakt en teruggestuurd. Hij gaf verder ook goede adviezen.

    #2862
    rbodouxRené Bodoux
    Participant

    Bedankt voor snelle reactie Dennis. Ik had dit bureau ook al gezien en als goede kritieken. Leuk dat onze familie Bodoux, net over de Franse grens vandaan komt, nl. uit Lille. Registratie is toch wel bijzonder omdat het anders een ontwerp blijft. Ik ga dat zeker ook doen. Kosten zijn inderdaad hoog. Maar ja.

    #2863
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Tja, de kosten voor het tekenen/advies heb ik alweer achter mij gelaten en daar wil ik niet meer aan denken. Nu alleen de registratiekosten nog, maar die zijn te overzien.
    Verder blijft het adellijke wapen zeer hardnekkig rondzwerven in de familie (al dan niet aan muren gehangen), daar heb ik nog wat ‘zendingswerk’ te verrichten ;).

    #3102
    DennisWeb master
    Participant

    Beste René en Dennis,

    Nu pas een reactie, aangezien ik op dit moment voor het eerst ben ingelogd en ik niet zo’n forumtijger ben.

    Over het voeren van (nieuwe) familiewapens valt veel te zeggen: wat is het nut, wat is een goed ontwerp, waarom en bij wie registreren etc. Kennen jullie het forumartikel in De Nederlandsche Leeuw, jg. 2011, nr. 3? Zo niet, dan is het voor jullie wellicht interessant dit eens te lezen.

    Hieronder enkele (door mij onderschreven) stellingen ter overweging.
    1. Voeren van nieuwe familiewapens is goed, want houdt de heraldiek levend;
    2. Gewenst: een verplichte, centrale, van overheidswege uitgevoerde registratie van burgerlijke familiewapens, waarbij eisen worden gesteld aan zowel het ontwerp als de maatschappelijke positie en gedragingen van de aanvrager (zoals in de UK, maar zal er in Nederland helaas nooit van komen, want voor ons egalitaire volkskarakter veel te elitair);
    3. Ongewenst dus: huidige versnipperde registratie in Nederland (schadelijk voor de kwaliteit van de heraldiek);
    4. CBG m.i. meest geschikte instantie voor het registreren van burgerlijke familiewapens (neutrale, landelijke instantie, oudste wapenregister, momenteel meest deskundig); NGV m.i. een goede tweede.
    5. Goed wapenontwerp: uiteraard voldoen aan de heraldische basisregels, maar moet verder vooral onderscheidend en eenvoudig zijn (reeds in de 17de en 18de eeuw was er kritiek op lieden die overdadig opgetuigde familiewapens gingen voeren).

    M.n. m.h.o.o. het laatste punt adviseer ik jullie dringend contact op te nemen met het Centraal Bureau voor Genealogie (vragen naar Guus van Breugel). Jullie zullen dan vermoedelijk te horen krijgen dat (en ik ben het daarmee volledig eens) bv. balken, kepers en schildhoofden inmiddels zo vaak voorkomen, dat ze in nieuwe wapenontwerpen beter zo veel mogelijk kunnen worden gemeden; dat je het aantal wapenfiguren beter zo beperkt mogelijk kunt houden (maak van je wapen geen opgetuigde kerstboom) en dat schildhouders en wapenspreuken not done zijn.
    Bureau Nagtegaal denkt daar heel anders over, aangezien deze punten de artistieke vrijheid van de ontwerper zouden beperken. Maar in mijn ogen ‘zeigt sich’ juist ‘in der Beschränkung’ de ware ‘Meister’. Persoonlijk vind ik de door Bureau Nagtegaal ontworpen wapens te voor de hand liggend en te overdadig, maar als plaatje zijn ze vaak wel mooi. Maar goed, het staat natuurlijk een ieder vrij daarover een andere mening te hebben.

    Uiteraard ben ik graag tot verdere gedachtenwisseling bereid, waarbij ik mijn eigen mening graag weg geef voor een betere.

    Hartelijke groet,
    Roel de Neve.

    PS: onlangs heb ik in overleg met mijn schoonzoon voor hem een familiewapen ontworpen (ja, daar doe ik ook aan) en bij het CBG laten registreren. Als het goed is, staat dit wapen in het komende kwartaalblad van het CBG afgebeeld.

    #3103
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Dag Roel,

    Dank voor je uitgebreide antwoord.
    Ik heb mij expres laten begeleiden door Nagtegaal, omdat ik er geen enkele verstand van heb. De door jou genoemde uitgangspunten (voor mijn concept in ieder geval relevant: geen schildhouders en keper) kan ik eigenlijk best begrijpen. Ik zal mijn ontwerp eens ontdoen van keper en schildhouders en kijken of het wat is. Qua symboliek is de keper niet noodzakelijk en dat geldt ook voor de schildhouders.

    Met betrekking tot de stellingen, een bescheiden reactie van een heraldische leek:
    1. Eens. Het houdt overigens niet alleen de heraldiek leven, maar wat mij betreft ook de familiegeschiedenis en de interesse daarvoor bij andere familieleden.
    2. Misschien wenselijk, maar zoals je zegt, niet realistisch.
    3. Misschien ongewenst, maar nu eenmaal een feit. Misschien door de vindbaarheid van alles op internet tegenwoordig iets minder bezwaarlijk.
    4. Kan ik niet over oordelen, ik geloof het graag.
    5. Basisregels goed; onderscheidend vanzelfsprekend; eenvoudig wenselijk, maar niet noodzakelijk.

    #3104
    DennisWeb master
    Participant

    Hoi Dennis,

    Hierbij nog enkele tips waar je misschien wat aan hebt.
    – Het is zeker het overwegen waard de schildhouders en de keper te laten vervallen, sowieso als je het wapen bij het CBG wilt laten registreren.
    – Waak er voor dat je een bepaald aspect niet gaat oversymboliseren. In jouw geval wordt er vaak verwezen naar Indië. Een kleur of één figuur dat de verbondeheid van je familie met Ned.-Indië symboliseert, is voldoende.
    – De garuda als helmteken zou ik zeker niet kiezen, aangezien die vijf generaties Calonne in Ned.-Indië hebben geleefd en niet in Indonesië, toch?
    – I.p.v. een verwijzing naar het beroep van een voorvader/stamvader van de Indische tak? kun je ook en misschien beter kiezen voor een figuur die op jouzelf betrekking heeft (jij bent immers de ontwerper en eerste voerder van het familiewapen). Maar je kunt bv. ook kiezen voor een figuur die een beroep symboliseert dat binnen de familie sterk overheersend was, maar waak er dan wel voor de gemakkelijkste oplossing te kiezen. Een vrouwe justitia als de meeste Calonnes rechter zijn geweest, is nogal afgezaagd.
    – Een van de figuren op het schild kun je tevens als helmteken kiezen.
    – Less is more.

    Succes,
    Roel.

    #3105
    Anonymous
    Guest

    Hallo Roel en Dennis,

    Mijn vader citeerde als oud-leraar te pas en te onpas, maar van hem heb ik deze onthouden. “De tijd gaat snel, gebruikt hem wel”. Na het advies van Dennis in juni jl. heb ik in overleg met de heer Nagtegaal van het gelijknamige genealogische bureau een familiewapen laten maken.

    De ontwerpfase vond ik er plezierig omdat het gefaseerd werd afgelegd en voor elk onderdeel – na goedkeuring – werd vastgesteld. Zo werd ik niet overvallen met een eindontwerp dat ik eigenlijk niet voor ogen had. De elementen van het schild waren gebaseerd op de van oorsprong Duitse en Franse afkomst. Omdat in die landen een wapen of familieschild traditioneel is en deze niet geldt voor de Indische of misschien beter gezegd de inlandse tak, heb ik besloten om uiteindelijk geen Indische elementen toe te voegen. Het was erg verleidelijk om een palmboom of vulkaan te nemen, maar heraldiek had dit geen enkele basis. Ik heb nu gekozen om de van oorsprong Frankisch-Duitse naam Baldwulf die in Noord-Frankrijk verbasterd is tot Bodoux te representeren door een wolf met een bloeddorstig uiterlijk, precies zoals de naamsbetekenis is. Daarnaast heb ik de oude ambachten van de Franse voorouders laten uitkomen in een aantal weverspoelen. Zij waren namelijk afkomstig uit de textielhoek. Het kruisanker is een verwijzing naar het stamdorp Mons-en-Pévèle, waar de familie sinds de vroege middeleeuwen woonde.

    Ik ben het met Roel eens dat de neo-barokke uitstraling van sommige familiewapens mij ook niet aanspreekt. Vandaar een eenvoudig ontwerp (zonder kepers en schildhouders! en in mijn ogen sterke uitstraling van dit wapen. Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.

    Na finale tekening heb ik het wapen laten registeren bij de Databank van de Hollandse Vereniging voor Genealogie ‘Ons Voorgeslacht’. Zie http://www.hogenda.nl/hogenda-familiewapens/?id=10140

    Dat vereiste een verifieerbare kwartierstaat (met bronvermelding) tot ca. 1750. Gelukkig kon ik dat zonder problemen produceren. Ondanks dat ik alleen dochters (en kleindochters) heb, heb ik het toch laten registeren als een naamdragend familiewapen en niet als persoonlijk wapen. Tja je moet toch wat als je geen stamhouders hebt. Ik wil het graag laten zien, maar heb niet kunnen uitvinden hoe ik foto’s kan publiceren. Jullie in ieder geval bedankt voor het meedenken en de interesse. René

    #3109
    DennisWeb master
    Participant

    Dag René (en Dennis),

    Mooi te horen dat je content bent met je familiewapen en het verloop van het proces dat je met Bureau Nagtegaal door bent gegaan. Ben het met je eens dat het wapen een zekere kracht uit straalt.

    Een ding intrigeert mij nog wel, namelijk je opmerking dat je familie sinds de vroege middeleeuwen (dus al voor het jaar 1000) in Mons-en-Pévèle woont, wat de aanleiding was voor het opnemen van het kruisanker. Wil je daarmee zeggen dat je een bewijsbare genealogie van je familie hebt kunnen opstellen die terug gaat tot voor het jaar 1000? Dat zou namelijk wel bijzonder zijn.

    Hartelijke groet,
    Roel.

    #3117
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Dag Roel (c.a.),

    Bijgaand mijn huidige denkrichting, na wat geknutsel in Photoshop.

    [EDIT: afbeelding inmiddels alweer achterhaald, verwijderd]

    – Keper verwijderd. Symboliek ervan was, naast kleur van het schild, overbodig.
    – Schildhouders verwijderd. De leeuw wilde ik wel graag houden, dus komt terug als helmteken.
    – De verwijzing naar het beroep van de Indische stamvader heb ik gehandhaafd. Met hem is de hele Indische tak a/h begin van de 19e eeuw immers begonnen. Veel voorouders waren ambtenaar, maar vind ik niet zo uniek voor Indische families. Daarom de keuze voor het beroep van de stamvader.
    – De garoeda/garuda als helmteken is, zoals gezegd vervangen door een leeuw.

    #3120
    rbodouxRené Bodoux
    Participant

    Hallo Roel,

    Sorry voor late beantwoording. We hadden oppastaken bij de kleinkinderen.
    Er zijn jammer genoeg geen geschreven bronnen (althans mij niet bekend) die de familie vastleggen op Mons-en-Pévele. Dus moet het op basis van interpretatie gebeuren. Uit gegevens van Franse en Belgische bronnen (o.a. genealogie.com en Jean Germain, Jules Herbillon, ”Dictionnaire des noms de famille en Wallonie et à Bruxelles”, éd. Racine, 2007) wordt gemeld over de naam Bodou(x), dat er een aantal gelijkluidende namen is, die gerelateerd zijn de naam Bodoux. Deze zijn o.a. Badoux, Baudoux, Baudou, Boudou(l), Beaudoux, Bauldoux, (de)Baudoult, Beaudous, Beaudout., etc. etc. Wat deze namen gemeen hebben is, dat ze allemaal fonetische identiek klinken. De namen Baudoux en Badoux, komen in Frankrijk het meest voor in Departement 59, Nord (Pas de Calais) en in Belgie tot de regio West-Vlaanderen. In het midden en zuiden komt deze naam veel minder voor. De oorzaak is mogelijk te vinden in emigratie vanuit de oorspronkelijk stamgebied. Ook de naam Bodoux (zo geschreven) komt uit regio Nord en vooral uit de omgeving van de stad Lille, in hoofdzaak uit de dorpen Mons-en Pévèle, Attiches, Haubourdin, Carrembault en Phalempin.
    In “Dictionnaire d’étymologique des noms de famille en prénoms de France” (1951 door Albert Dauzat en bewerkt in 1991 door Marie-Thérèse Morlet, wordt de volgende verklaring van de naam Baudoux (en varianten) gegeven. “Origine : issu d’un nom de baptême baudoux est un nom de famille derive du nom de personne d’origine germanique Baldwulf, issu de la racine bald qui signifie audacieux et wulf qui signifie loup.”Een verschuiving van het Germaanse gebied naar het westen is te verklaren als rond het jaar 400 na Chr., de Hunnen met hun horden uit het oosten van Azië komen en andere volkeren voor zich uit jagen. Dat is de bekende grote volksverhuizing, zoals we die leerden op school. Veel Germaanse stammen zagen kans om onafhankelijke koninkrijkjes op Romeins gebied te vestigen. De macht van de Romeinen was tanende. Voorbeelden waren de Franken met hun centrum rond Doornik (Tournai) en de Bourgondiërs aan de Midden-Rijn. Later gingen deze Germaanse volkeren op in de plaatselijke Gallo-Romeinse volken en versmolten. De taalgrens tussen deze groepen in echter tot op heden nog steeds gebleven in het gebied tussen België en Noord-Frankrijk. Een feit is dat uit geschreven bronnen blijkt, dat de latere – vroegst bekende voorouders met de naamvariant van Bodoux – zich al ver voor de 16e eeuw in het noorden van Frankrijk gevestigd hadden (Baudout, Johan < 1531 geboren volgens archief van gemeente Mons-en-Pévèle, thans in Archives dep. du Nord te Lille) Eerdere gegevens zijn niet bekend. Ze woonden op de grens van het Nederlandse (Germaanse) en Gallische taalgebied rond Lille (Rijssel) en Tournai. Daar hielden ze zich in leven door arbeid in de lokale grondstoffenindustrie voor de textiel (wol en linnen) en de weverij. Op grond hiervan concludeer ik dat de stam uit Duitse gebieden naar de kust is gejaagd en zich langdurig heeft gevestigd in het Noordfranse. Maar ik behoud mijn mening graag voor een betere. Ik vond dat er voldoende basis was om het nuuranker als symbool van lange bewoning te incorporeren in ons familiewapen. Dank voor je interesse.
    Groet
    rené

    Bijgaand het wapen zonder tierelantijnen

    Attachments:
    #3125
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Dennis,

    Ja, dit lijkt me zeker een verantwoorde verbetering.

    Je zou het zwaard nog omhoog kunnen brengen, omdat de pepers zo alleen bovenin naar mijn gevoel een nogal iel beeld geven.
    Je krijgt dan het zwaard met de slang vergezeld links en rechts door een zilveren peper en daarmee een wat evenwichtiger en volgens mij ook krachtiger beeld (de pepers naast het zwaard geplaatst, krijgen daardoor meer body).
    Het zou een ander verhaal zijn als i.p.v. de pepers gekozen was voor een figuur met meer ‘volume’. In dat geval zou het een optie zijn de huidige plaatsing te handhaven.

    Met de leeuw blijf ik moeite houden, hoewel ik je keuze begrijp en de leeuw inderdaad een mooie, krachtige en vooral zeer populaire (wie wil er nu niet met schoonheid en kracht worden geassocieerd) wapenfiguur is.
    Verder is een leeuw een koninklijk dier (desondanks vaak toegepast in adellijke en burgerlijke familiewapens), dat ik daarom toch vooral in vorstelijke wapens passend vind.
    Bovendien is een uitkomende leeuw als helmteken al (te) vaak toegepast. Google simpel op uitkomende leeuw en helmteken, dan krijg je een flink aantal voorbeelden.

    Ik zou daarom als helmteken een figuur kiezen die op jou als persoon betrekking heeft. Het helmteken is misschien meer nog dan het schild (elk “familie”wapen is ooit ontstaan als persoonlijk wapen en in de UK bestaan nog steeds alleen aan een bepaalde persoon gebonden heraldische wapens) een persoonsgebonden teken.
    Stel: je bent vrijmetselaar, dan kun je voor een maçonniek teken kiezen; of je bent Nederlands kampioen badminton, dan kun je een figuur kiezen die aan die sport refereert. En verder kun je natuurlijk altijd het beroep dat je uitoefent op een heraldisch verantwoorde en onderscheidende wijze verbeelden.

    Hartelijke groet,
    Roel.

    #3127
    DennisWeb master
    Participant

    Dag rene,

    Dank voor je uitgebreide en interessante uitleg. Je hebt het nodige onderzoek verricht, zie ik.
    Dat je bewezen stamreeks niet tot voor het jaar 1000 terug loopt, verwachtte ik eigenlijk al. Maar je overwegingingen om voor het kruis te kiezen, kan ik nu des te beter begrijpen.

    Hartelijke groet,
    Roel.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.