Pieter de Boer en S. Richert, Djakarta 1954.

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Pieter de Boer en S. Richert, Djakarta 1954.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #3512
    Anonymous
    Guest

    Beste mede-genealogen,

    Volgens een advertentie in de Java-bode van 6 december 1954 zijn een Pieter de Boer en S. Richert op 9 december 1954 veertig jaar getrouwd.
    De advertentie vermeldt, dat zij kinderen en kleinkinderen hebben.

    Genoemde Pieter de Boer is een zoon van Reijer de Boer, evangelist te Salatiga op Java, en Johanna Maria Elisabeth Jansz.

    Reden waarom deze vraag wordt gesteld?
    Reijer de Boer was in eerste echt gehuwd met Johanna Mekelenkamp, een oudtante van mijn vrouw.
    Samen zijn wij bezig om meer over het leven van Reijer de Boer en zijn 2 echtgenote’s te weten te komen. Mogelijk zou dat kunnen via nakomelingen.
    N.B. Reijer de Boer overleed te Salatiga op 7 januari 1891; Johanna Mekelenkamp te Salatiga op 25 juli 1871 en Johanna Maria Elisabeth Jansz te Batavia op 15 mei 1931.

    Misschien dat iemand ons verder kan helpen om nakomelingen van Pieter de Boer en S. Richert te kunnen vinden en er contact mee krijgen.

    Met vriendelijke groet,
    Tjeerd en Betsy Oenema-Mekelenkamp
    Hengelo Ov.

    #3514
    DennisWeb master
    Participant

    Beste Tjeerd en Betsy,

    Op basis van de door jullie verstrekte informatie ga ik er vanuit dat jullie niet weten wie de kinderen van Pieter en S. zijn en dat jullie via http://kranten.delpher.nl verder hebben gezocht naar familieadvertenties die hierover duidelijkheid kunnen geven.

    Als ik jullie was, zou ik bij het CBG de persoonskaarten van Pieter en S. opvragen. Als zij in Nederland zijn overleden, berusten die bij het CBG. Daarop staan, als het mee zit, hun kinderen vermeld.

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve.

    #3518
    Anonymous
    Guest

    Beste Roel,

    Voor zover bekend, zijn beiden ook in Indië overleden en er zeker ook geboren. Zijn er dan wel persoonskaarten van hen?
    En hun kinderen woonden waarschijnlijk ook aldaar.

    Met vriendelijke groet,
    Tjeerd en Betsy Oenema-Mekelenkamp,
    Hengelo Ov.

    #3519
    DennisWeb master
    Participant

    Beste Tjeerd,

    Tja, dat maakt het, zacht uitgedrukt, een behoorlijk stuk lastiger. De persoonskaarten hebben betrekking op mensen die na 1939 in Nederland zijn overleden. Dus dat biedt dus geen soelaas.

    Je zou met de Stichting Hulp aan Landgenoten in Indonesie (HALIN) contact kunnen opnemen. Je moet er echter wel rekening mee houden dat er bij die club alleen mensen bekend zijn die in Indonesië in behoeftige omstandigheden verkeren. Maar, proberen kan natuurlijk altijd.

    Contact via e-mail: halin@hetnet.nl.

    Vriendelijke groet,
    Roel.

    PS.: hierbij nog een advertentie die iets meer zegt over de naaste familie van Pieter de Boer. Wellicht dat je via een omweg wat meer te weten kunt komen.

    Attachments:
    #3520
    DennisWeb master
    Participant

    Vergat nog te melden dat de advertentie afkomstig is uit Het Nieuws van den Dag voor Nederlandch-Indië van 28 aug. 1916.
    Vgr, Roel de Neve.

    #3528
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste Tjeerd,

    Reijer de Boer, geb. Ermelo 25 sept. 1839, zendeling, overl. Salatiga 7 jan. 1891, tr. Japara 20 okt. 1873 Johanna Maria Elisabeth Jansz, geb. Semarang 19 maart 1852, overl. 1931, dr. van de zendeling Pieter Jansz en Wilhelmina Francisca Schmilau. Uit dit huwelijk werden vier kinderen geboren:
    1. Johanna de Boer, geb. Salatiga 12 nov. 1874, overl. Oegstgeest 11 mei 1936, was gehuwd met Hendrik Betist, overl. vóór 1936. Uit dit huwelijk, in ieder geval 2 zoons:
    a. Paul Betist, geb. Djember 05 sept. 1918, ass. magazijnen B.P. Mij. te Pladjoe (Palembang) 1941, overl. Japanse interneringskamp Ngawi 16 juli 1945, tr. Salatiga 29 juli 1937 Meta Susanne Weiffenbach, geb. Salatiga 23 dec. 1908, onderwijzeres handwerken, overl. De Meern (Nedl.) 10 maart 1985, dr. van Johannes Willem Theodorus Casper Weiffenbach en de Chinese christenvrouw Go Wit Nio.
    b. Hendrik Betist, geb. Salatiga 20 jan. 1910, laborant, chauffeur, overl. Leiden 25 jan. 1960 (50 jr. oud), tr. Sindanglaja in 1942 Louise Charlotte Thielsch, geb. Batavia 21 sept. 1897, overl. Sassenheim 6 sept. 1987 (bijna 90 jr. oud), weduwe van Lodewijk Frederik Gilles. Uit dit huwelijk verm. 1 kind.

    2. Pieter de Boer, geb. Salatiga 13 aug. 1876, overl. vermoedelijk Indonesië na 9 dec. 1954, tr. Salatiga 09 dec. 1914 Susi Richert, geb. ?, overl. vermoedelijk Indonesië ná 1954. Kinderen en kleinkinderen. Hieromtrent geen gegevens gevonden.

    3. Willem de Boer, geb. Salatiga 06 juli 1878, overl. Ned. Indie 24 aug. 1916, tr. Salatiga 03 jan. 1911 Wilhelmine Emelie Adriaans.

    4. Maria de Boer, geb. Japara 21 jan. 1880, overl. ?, tr. Magelang omstr. 1929 L. Bouma, geb. ?, onderwijzer Chr. school te Magelang 1930, overl. ?.

    Uit de aardige hoeveelheid informatie die ik heb gevonden op internet, maak ik op dat Reijer de Boer veel verdienstelijk werk heeft verricht ten bate van de Javaanse bevolking op Java.

    Informatie hierover is te vinden op internet wanneer je zijn naam + Salatiga plaatst tussen aanhalingstekens” op de zoekmachine Google, dus zo “Reijer de Boer Salatiga” dan komen diverse gegevens over hem op, zoals de volgende websites:
    http://www.zendingskerk.nl/jubileum/Vanverhalen8.html
    resources.huygens.knaw.nl/zendingoverzeesekerken/…/2600263273
    http://www.salatiga-zending.info/wp-content/…/Ontstaan_artikel_moesson.pdf
    http://www.hervormd-ermelo.nl/Zendingskerk/Content.aspx?CID=426
    http://neukirchener-mission.de/MB/pdfs/MB2014-01.pdf

    Op deze internet bronnen is heel wat informatie te vinden over het verdienstelijk werk wat Reijer de Boer heeft verricht voor de locale bevolking op Java.

    Interessant is het wellicht om te weten dat zijn tweede echtgenote Johanna Maria Elisabeth Jansz (1852-1931) de dochter was van de bekende zendeling/evangelist Pieter Jansz (1820-1904) die o.a het Nieuw Testament had vertaald in het Javaans en de vervaardiger was van het Nederlandsch-Javaansch woordenboek (3e vermeerdere druk 1877, 5e vermeerderde druk Semarang 1899). Gezien deze achtergrond was zij een passende huwelijkspartner voor Reijer de Boer.

    Intussen heb ik vermoedelijk een nakomeling van de oudste dochter van Reijer de Boer en Johanna Maria Elisabeth Jansz gevonden in Nederland. Hierover stuur ik jullie bericht per e-mail, dus niet via dit Open Forum waar iedereen dit bericht kan lezen i.v.m. privacy. Deze persoon kan jullie mogelijk helpen aan informatie of de contactgegevens van andere familieleden die meer weten over het leven van Reijer de Boer en zijn echtgenote(s).

    Succes met het verdere onderzoek!

    Vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    #3535
    Anonymous
    Guest

    Beste Roel en Rob,

    Heel erg bedankt voor jullie informatie.
    Heb weer genoeg gegevens om verder te kunnen om wat te weten te komen over het leven van Reijer de Boer en familie.

    Met vriendelijke groet,
    Tjeerd en Betsy Oenema-Mekelenkamp

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.