Pieter Hendrik BOORDIE overleden 1895 Serang-Bantam

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Pieter Hendrik BOORDIE overleden 1895 Serang-Bantam

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #9274
    edeschauxEugène Deschaux
    Participant

    Beste allen,

    Mijn vader heeft een DNA match met 3 voor ons onbekende verre familieleden (17 cM tot 40 cM).
    Deze zijn onderling redelijk dicht aan elkaar verwant (108 cM tot 210 cM) en gelukkig hebben 2 van hen een aantal namen in hun summiere stamboom staan.

    Met behulp van de IGV en Almanak DVD’s en de online sites van Delpher en RoosjeRoos heb ik zo hun gezamenlijke voorouders kunnen vinden.

    Dat waren Pieter Hendrik BOORDIE en de “inlandse Christenvrouw” Johanna Marianna Christina.

    Uitgaande van de sterfdata en opgegeven leeftijd is Pieter Hendrik BOORDIE in 1819 of 1820 geboren (waar is onbekend) en Johanna Marianna Christina is geboren in 1825 of 1826 en vermoedelijk in of nabij Serang, provincie Bantam op Java.

    Mijn bet-bet-overgrootmoeder was de “vrije inlandse vrouw” Marianne geboren ergens tussen 1800 en 1810 in de provincie Bantam.
    Zij was dus denkelijk óf een zuster/nicht/tante van vermelde Johanna Marianna Christina óf een nicht/tante van Pieter Hendrik BOORDIE.

    Meer informatie over Pieter Hendrik BOORDIE zou mij verder kunnen helpen om de juiste verwantschap van onze familie met die 3 andere families te kunnen plaatsen:
    – wie waren zijn ouders?
    – was hij een Indo of Europeaan c.q. Aziaat?
    – waar komt de achternaam vandaan?

    Ik zelf heb het vermoeden dat zijn vader en misschien hijzelf ook uit de Molukken afkomstig was.

    In 1838 verschijnt de achternaam BOORDIE voor het eerst in de Almanak bij de lijst van Europese inwoners op Bantam, en wel Hendrik, Markus en Pieter. Op die lijst (72 namen) had 1/3e Molukse achternamen, zoals TANAHATOE, PATTIE, RIPASSA, TAPILATOE, REKOEMAHOE.

    Ook staat in de IGV dvd bij de overlijdensregisters van Bantam onderstaande tekst:
    16 Juni 1837, ten huize van HENDRIK BOORDIE te Serang, oud 44 j. en handelaar ald., ABRAHAM MATOULESIE 43 j., geb. Tawaka (Saparoea).

    #9796
    robdumasRob Dumas
    Participant

    De dragers van de familienaam Boordie die hierboven worden genoemd moeten Europeanen of van Europese afkomst zijn geweest.
    Omdat de achternaam Boordie voor het eerst in de Almanak van 1838 bij de lijst van Europese inwoners op Bantam verschijnt, zullen de dragers van die naam geen Indo-Europeanen zijn en betreft het hier om nieuwkomers in Nederlandsch-Indië.
    Ik denk niet dat de dragers van de naam Boordie ooit in de Molukken zijn geweest.
    Boordie kan zijn afgeleid van een Europese familienaam als ‘bordi’ of ‘bardi’.
    Met vriendelijke groet, Rob Dumas

    • This reply was modified 5 years ago by robdumasRob Dumas.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.