Radi Pati Pandji Soko Negoro

Forum Forums Restricted content Algemeen Radi Pati Pandji Soko Negoro

  • This topic has 7 replies, 3 voices, and was last updated 7 years ago by Anonymous.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #4483
    cparisiusC. Parisius
    Participant

    Heeft iemand misschien ooit gehoord van de persoon Radi Pati Pandji Soko Negoro te Java? Zou fijn zijn als iemand informatie voor me heeft.

    #4484
    cparisiusC. Parisius
    Participant

    Ben vergeten te vermelden dat hij volgens de verhalen een soort bestuurder/regent was die omstreeks 1800 geboren moet zijn en 13 vrouwen en 24 of 25 kinderen zou hebben gehad. 1 van zijn dochters heette Kiema en is in 1879 gestorven.

    #4492
    cparisiusC. Parisius
    Participant

    Inmiddels er achter gekomen dat de juiste naam Adipati Pandji Tjokro Negoro is en dat deze persoon rond 1879 Regent was te Soerabaja. Als iemand ook maar enige informatie heeft is deze zeer welkom.

    #4493
    cparisiusC. Parisius
    Participant

    De juiste naam is RAden Adipati Pandji Tjokro Negoro.

    #4497
    Anonymous
    Guest

    Tjokronegoro was/is een belangrijke Javaanse familienaam met inderdaad regenten van Surabaya en Probolinggo (Raden en Adipati zijn titels). In het Soerabaijasch Handelsblad (via Delpher) van 24-04-1937 worden diverse Tjokronegoro’s (II, III, IV) genoemd in een artikel over troonsopvolging. Als men de naam Googled – in de Indonesische taal -, zijn er ook een aantal beschrijvingen en korte stambomen van deze familie.

    Tj. Schillhorn v Veen

    #4498
    cparisiusC. Parisius
    Participant

    Dank voor de reactie. Probleem is dat ik onvoldoende indonesisch begrijp/kan lezen om de artikelen te lezen….helaas. Maar dank voor verwijzing naar het artikel. Dat kan ik waarschijnlijk wel lezen. Ik ben zeer geinteresseerd in hun stamboom aangezien een dochter van Tjokronegoro de moeder van mijn overgrootmoeder was.

    #4626
    DennisWeb master
    Participant

    Geachte heer/mevrouw Parisius,

    Aangezien ik geïnteresseerd ben in verbintenissen van inheemse vrouwen “van stand” met Europeanen is mijn vraag of u iets meer zou kunnen en willen zeggen over de afstamming van uw overgrootmoeder. Hoe heette zij, wie waren haar ouders en wie was zij waar en wanneer getrouwd?

    Adipati is een ambtlijk predicaat, in midden-Java voorbehouden aan de rijksbestuurders van de soesoehoenan van Solo en de sultan van Djokjakarta, en in Oost-Java door het gouvernement t.b.v. de daar in functie zijnde regenten ingevoerd.

    Pandji is een adellijk prdicaat.

    Zie voor de inheemse titels: L.W.C. van den Berg, De inlandsche rangen en titels op Java en Madoera (den Haag 1902).

    Verder kan ik u aanbevelen kennis te nemen van het in twee delen verschenen artikel ‘Notes on Java’s Regent families’ van Heather Sutherland in het tijdschrift Indonesia (nr. 16, oktober 1973; en nr. 17, april 1974).

    De naam Tjokronegoro komt onder de Javaanse regenten veelvuldig voor (Banjoemas, Blora, Koedoes, Patjitan, Ponorogo, Poerwokerto, Poerworedjo, Sidoardjo, Soerabaja).

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve

    #4628
    Anonymous
    Guest

    Geachte heer de Neve,

    U mag mij prive mailen waarna ik u nadere informatie kan geven.

    Met vriendelijke groet

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.