RK weeshuis semarang

Forum Forums Restricted content RK weeshuis semarang

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #10731
    jgsjgs
    Participant

    Bestaan er lijsten met namen van de kinderen die opgenomen zinin het RK weeshuis in Semarang?

    #13874
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Bij mijn weten zijn er geen lijsten in Nederland beschikbaar, maar de eerstvolgende keer ?, als ik in de R.K st Joseph in Semarang ben . loop ik wel even naar de overkant om die vraag te stellen. Of er huberhaupt nog een archief is. Ik weet wel het jongensweeshuis op Bangkong had wel schriftjes met namen, maar dat kunnen ook namen uit de oorlog aijn geweest Bangkong was toen een jongens/mannen kamp van de japanners.
    Ron

    #15909
    jgsjgs
    Participant

    Zeer Geachte Heer van der Wal, Beste Ron,

    Zeer veel dank voor de reactie. Het gaat mij om het volgende. Roelof van Mourik (geb. Veghel 11-10-1841 overl. Padang, 13-04-1886 ) had een relatie met SOELIMA, geb. te Sragen (Tengklik) Uit deze relatie zijn twee kinderen geboren

    1.Anna Elisabeth, geb. Tengklik, Soerakarta (NI) 03-10-1877 overl. Malang 23-10-1941
    2.Florus geb. Tengklik, Soerakarta 23-12-1875 overl. Soerabaja 00-00-1950

    Florus is in 1877, twee jaar na zijn geboorte erkend en Anna Elisabeth pas in 1886, toen ze negen was.

    Ik vermoed dat van Mourik zijn beide voorkinderen in een weeshuis in Semarang heeft ondergebracht en omdat hij katholiek was, ligt het voor de hand dat dat een katholiek weeshuis is. Ik hoop dat er van beide kinderen schriftelijke sporen te vinden zijn in Semarang en ben u zeer dankbaar dat u de moeite wilt doen om te kijken of dit lukt.

    met dank en hartelijke groet,

    Jan Gijs Schouten

    #16572
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Geachte heer Schouten, ik hoefde niet naar de overkant van de straat te lopen. beide personen hebben hu sporen achtergelaten in Semarang,

    Florus Augustus van Mourik huwde:
    1) Sophia Hendrika Louisa Verstegen, uit dit huwelijk twee kinderen, Gerardus Roelof Adriaan en Ferdinand Johannes Albert, huwde Dorothea Emelie van Hiert (Huwelijksacte en geboorteactes via de LDS)
    2) Lucie Alette Minderman, uit dit huwelijk, Ida Albertina , Flora Petronella Aletta.

    Anna Elisabeth van Mourik, huwde Nicolaas Christoffel de Moet.Uit dit huwelijk Marie Elisabeth

    met vriendelijke groet,

    R van der Wal

    #42583
    pmiebiesPeter Miebies
    Participant

    Ik heb me recent door een inwoner van Semarang laten vertellen dat het archief van het RK Weeshuis bij een overstroming in februari van dit jaar verloren is gegaan. Of de bewuste naamlijsten deel van dat archief uit hebben gemaakt, is mij niet bekend.
    Mvg,
    Peter Miebies

    #42584
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Dat klopt, ja. Eris in februari een overstroming geweest die het nodige heeft vernield. Wat er precies vernield is, buiten het meubilair, aan archieven is mij niet bekend.
    Mvg
    Ron van der Wal

    #44402
    rlfsns@live.nlR.F. Swens
    Participant

    Bij stamboomonderzoek vond ik mijn bet-oud-overgrootvader. Henri-Charles-Julien Coen. Is 3-8-1874 geboren en als 10 jarige vanuit het RC Weeshuis in Semarang als pupil opgenomen bij het Leger. 10 jaar later tekende hij voor 6 jaar en is onderandere ingezet in Atjeh. Wat mij puzzelt is dat als ouders zijn vermeld: vader: Leopold Herfanchen en moeder: Carolina Frederichs en hij ook in Semarang is geboren. Leopold Herfanchen kan ik niet traceren en er is 1 Carolina Frederichs bekend maar woont in Nederland en is m.i. te oud om moeder te kunnen zijn. Is hier een verklaring voor ? Adoptie door grootouders ? En wie zou de naamgever Coen kunnen zijn geweest van iemand in het weeshuis maar een andere vader is geregistreerd.

    #44403
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Jammer dat ik bij de Mormonen geen geboorte acte 1874 vind, maar bij Roosje Roos zie ik op 13 augustus 1874 een Henri Charle Julien Frederiks geboren te Ambarawa.. Misschien een ander uitgangspunt?
    Het weeshuis werkt voorlopig niet mee, het waarom is mij nog steeds niet bekend.. helaas
    vriendelijke groet,
    Ron van der Wal

    #44404
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Hij is gedoopt op 20 october 1874 te Semarang, doopregister 1874 nr 127, ouders : [Herfanicum/] Leopold Coen en Carolina Fredriks.[ schrijfwijze niet duidelijk]

    #44406
    rlfsns@live.nlR.F. Swens
    Participant

    Ron, dank voor je snelle reactie, waren het wellicht alleen de voornamen. Herfanchen Leopold. Als ik op Herfanchen Google komen ook Chinese variaties op. Fan Chen (veel voorkomende Chinese naam). Maar ik ga verder zoeken op de draad Leopold Coen en vind ook meer Carolina Frederiks’en bij gravenregisters in ZO Azie. Nogmaals dank !!

    #44407
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Maar achter Herfanchen Leopold staat echt de naam -Coen- geschreven.
    stuur mij de adres , kan ik de desbetreffende bladzijde mailen

    #44408
    rlfsns@live.nlR.F. Swens
    Participant

    Fijn: rolfswens@gmail.com. Ik zie ‘m nog steeds niet op het uittreksel wat ik had gevonden

    #44409
    pmiebiesPeter Miebies
    Participant

    In mijn verzameling rouwadvertenties heb ik die van een zeer recent overleden Frederiks geboren op 21-2-1943 te Soerabaja. Met enig speurwerk is daar wel familie van te vinden die misschien iets weet. Maar mogelijk is de overledene bekend.
    Ik kan de adv. desgewenst mailen.
    Heb ook nog 2x Frederiksz resp. geboren in Malang en Tjirebon.

    #44410
    rlfsns@live.nlR.F. Swens
    Participant

    Peter, stuur de advertentie maar door. Zal nog wel een uitdaging zijn om dit via de vrouwelijke lijn te achterhalen (zitten 3-4 generaties tussen). Maar nooit geschoten …….. dank voor het meedenken in elk geval

    #44411
    pmiebiesPeter Miebies
    Participant

    Gemaild.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.