Slavernij / meenemen van slaven(kinderen) bij terugkeer naar Nederland / ca 1790

Forum Forums Restricted content Algemeen Slavernij / meenemen van slaven(kinderen) bij terugkeer naar Nederland / ca 1790

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #37133
    cpbrietC.P. Briët
    Participant

    Ooit heb ik gelezen, maar ik kan mij niet herinneren waar, dat het in de 18e eeuw in Oost-Indië voorkwam dat aan kinderen van VOC-beambten slavenkinderen werden gegeven als een soort speelkameraadje en dat zo’n slavenkind bij repatriëring van het gezin wel naar Nederland meegenomen werd.
    Zijn er lezers van dit bericht die met dit fenomeen bekend zijn en er meer over weten? Bestaat er literatuur over?
    Het moet ook zijn voorgekomen dat VOC-beambten bij repatriëring slaven mee naar Nederland namen die dan in Nederland vrij waren omdat hier geen slavernij bestond. Zijn er voorbeelden van het opgaan van zulke ex-slaven in de Nederlandse bevolking?
    Zijn er in Nederland universitaire instituten die zich speciaal met de slavernij in Oost-Indië bezig houden?
    Ik hoop op reacties. Bij voorbaat hartelijk dank.

    #37176
    cferingaCees Feringa
    Participant

    Een verwant geval wordt benoemd in “Voor Keizer en Koning, Leonard du Bus de Gisignies”, Bart de Prins; uitg Balans 2002.
    Goue. Gen Leonard du Bus Gisignies kan het goed vinden met Joseph Micola, een oppasser op het governementslandgoed Tjipanas. Deze had bij diverse slavinnen kinderen. Eén van deze kinderen, een jongen genaamd Eemtje, deed zijn werk zo goed dat de gouverneur hem mee nam naar Europa.
    De wederwaardigheden worden verder verteld in “Eemtje de Maleis of weldaad en dankbaarheid”; De Familiekring, uitg 1867, Google Books.
    Hoewel dit laatste verhaal wel heel erg doortrokken is van 19e eeuwse breedsprakigheid en de nodige boulevard-achtige roddeltoon en interpretatie van feiten, is het toch een opmerkelijk verhaal.

    https://books.google.nl/books?id=URou2t00LqEC&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

    Met vriendelijke groet
    Cees Feringa

    #37960

    In het boek “Daar werd wat gruwelijks verricht” (Slavernij in Nederlands-Indië) van Reggie Baay is in het hoofdstuk Slaaf in Holland (blz.69) het e.e.a. beschreven. Dit betreft een acht en tien jarige jongentje. Die overigens volgens de auteur wel cadeau waren gegeven maar kan er niet uit opmaken of dit aan kinderen was. De tienjarige heeft op latere leeftijd aan twee Universiteiten gestudeerd en een proefschrift geschreven over het beeld van de Moren in Europa. Achterin het boek is bronvermelding opgenomen mogelijk geeft dat aanleiding tot verder zoeken.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.