Toepasselijkheidverklaringen 1920-1949

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Toepasselijkheidverklaringen 1920-1949

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #3913
    Anonymous
    Guest

    Geachte lezers,

    is het zo dat personen die via een toepasselijkheidverklaring in Ned-Ind (1920-1949), daarmede ook automatisch de Nederlandse nationaliteit verkregen?

    Bij voorbaat dank voor het antwoord.

    #3914
    DennisWeb master
    Participant

    Nee, dat was volgens mij niet het geval. Wie Nederlander was door geboorte werd bepaald door de Wet op het Nederlanderschap van 12 dec. 1892 (daarna nog vele malen gewijzigd).
    Europeanen door geboorte, niet Nederlander zijnde, alsmede degenen die op grond van de wet eveneens tot de Europese geroep werden gerekend, konden een verzoek tot naturalisatie indienen.
    Vgr., Roel de Neve.

    #3915
    DennisWeb master
    Participant

    Ik vergat nog te melden dat iemand voor 1892 Nederlander was als zijn vader Nederlander was. Dit conform de nationaliteitswet van 1850. Tussen 1838 en 1850 werd de kwestie van het Nederlanderschap geregeld door het burgerlijk wetboel van 1838. Daarin was bepaald dat iedereen die in Nederland of zijn koloniën was geboren Nederlander was. Dat betekende feitelijk dat tussen 1838-1850 ook inlanders Nederlander waren.

    #3918
    Anonymous
    Guest

    Hartelijk dank!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.