Triebel erkenningen

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Triebel erkenningen

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #3359

    Met de achternaam Arensdorff worden de volgende geboortes in Soerakarta geregistreerd: (zie ook Ind Navorscher 13, 2000).
    Johanna Dorothea 8-3-1857 RA 1858 514
    Johanna Christina 22-2-1852 RA 1853 450
    Johanna Elisabeth 1-6-1855 RA 1856 504 ovl 1858
    Johanna Philipina 23-8-1864 RA 1866 54
    Johannes Gerardus 15-6-1858 RA 1859 599

    Echter in de RA 1861 49 worden in Soerkarta 5 kinderen erkend waarvan 4 met precies de zelfde geboorte datum en voornaam maar met de achternaam Triebel

    In de RA 1876 verschijnt een Eduard Pieter Triebel als Europees inwoner. Geboorte datum niet te vinden. Maar wel een geboorte van Eduard Pieter Arensdorff op 8-12-1859 RA 1861 50.

    Het ziet er dus naar uit dat de 1e luitenant Johannes Adrianus Triebel (geboorte datum onbekend) die op 2-12-1864 huwde met Carolina Frederika Arensdorff (geboorte datum onbekend) , deze kinderen van Carolina Frederika heeft erkend en de kinderen hebben vervolgens zijn achternaam gekregen.

    Graag jullie mening
    Mvgt
    Arthur Fickel

    #3361
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Arthur, ik denk dat je met betrekking tot de Triebel erkenningen helemaal gelijk hebt.
    Op grond van deze gegevens ziet er naar uit dat Johannes Adrianus Triebel en Carolina Frederika Arensdorff eerst een tijd lang met elkaar hadden samengeleefd, dat uit hun relatie kinderen waren geboren die eerst de naam van de moeder hadden gekregen. Na zijn huwelijk met de moeder had de vader kennelijk besloten om zijn familienaam aan de kinderen uit zijn relatie met de moeder te geven door hen te wettigen voorafgaand aan of ten tijde van de huwelijkssluiting. In mijn voorgeslacht is dat ook meerdere keren gebeurd onder soortgelijke en volstrekt andere omstandigheden.

    De kinderen die eerst de familienaam van de voor de wet Europese moeder droegen, hadden die familienaam door kunnen dragen ook ná het huwelijk van hun ouders, maar klaarblijkelijk vond de vader Johannes Adrianus Triebel het toch belangrijk dat zijn kinderen zijn familienaam kregen door hen te wettigen.

    Op de laatste IGV DVD Bronnenpublicaties vond ik een aantal interessante gegevens over het geslacht Triebel en enkele leden daarvan. Volgens het artikel getiteld ‘Europese geslachten te Soerakarta rond 1857’ in de Indische Navorscher van 2003, pagina 9, blijken rond 1857 in Soerakarta 5 mannelijke nakomelingen, in de mannelijke lijn, van de vierde generatie van een Duitse stamvader Triebel die van beroep militair was, woonachtig te zijn.

    In de Bronnenpublicatie 3 van de IGV op p. 82 staat vermeld: 04.03.1880 Hendrik Philip Fickel, oud 22 jaar, [geb. Soerakarta 16 nov. 1857],commies van de Nederlandsch-Indische Spoorwegmaatschappij, zoon van Johanna Dorothea Fickel, vader onbekend; [huwt] met Johanna Dorothea Triebel, oud 22 jaar, [geb. Soerakarta 8 maart 1857}, dochter van Johannes Adrianus Triebel en Carolina Frederika
    Arensdorff, beiden overleden. ( [] is mijn toevoeging)
    Deze Johanna Dorothea Triebel, geboren Soerakarta 8 maart 1957, was dezelfde persoon als Johanna Dorothea Arensdorff geb. 8-3-1857 (RA 1858, p. 514]

    Arthur, je zit dus op het goede spoor!
    Groet, Rob

    #3362

    Bedankt voor je info Rob. De info was mij al bekend (Ik heb de DVD). Het zijn afstammelingen van een Christiaan Valentijn Triebel, overleden 13 feb 1827 te Soerakarta of van J.H. Triebel overleden 1830 beiden militairen.

    In 1831 huwde Maria Elisabeth Triebel met Jacob Fickel. Jacob was een naar Indie gekomen Duitse militair. Mogelijk was Maria Elisabeth de dochter van een van deze militairen

    De enige man die in 1837 huwde is Philip David Triebel. Europees inwoner RA vanaf 1823 in Soerakarta.

    Nog een speculatie is dat de Johannes Adrianus (het onderwerp van deze topic), mogelijk zijn zoon was. Zijn (erkende) dochter Johanna Dorothea huwde ook met een Fickel. Veel Fickel’s en Triebels waren allemaal militairen.

    Ik wil nog een keer op een regenachtige middag naar het NA om die militaire stamboeken te bekijken van de Triebels. Die van Fickel heb inmiddels ingezien.

    mvgt Arthur

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.