Triebel

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #4518

    Ik ben op zoek naar meer gegevens, onder andere het Militair Stamboek, van Johannes Adrianus Triebel. Het CBG heeft op mijn verzoek onderzoek gedaan, omdat ik daar zelf niet uit kwam. Zij kwamen met het volgende resultaat:

    “Op uw verzoek hebben wij de stamboekinschrijving gezocht van Johannes Adrianus Triebel.
    Hiervoor raadpleegden wij de namenklappers op het zogenaamde ‘Oost-Indisch Boek’, met extracten uit het Algemeen Stamboek gehouden te Batavia.
    Wij vonden hierin een vermelding van zekere “Jan Johannes Adr. Triebel”, met een verwijzing naar inventarisnummer 336 van het ‘Ministerie van Koloniën: Stamboeken en pensioen registers Militairen KNIL Oost-Indië en West-Indië’ (toegang 2.10.50), en daarbinnen ‘folio’ 340.
    Nu bevat dit register nr. 336 inderdaad extracten uit het genoemde stamboek, met de folionrs. 289 t/m 429. Elk folio betreft een extract van de stamboekinschrijving van één militair.
    Althans, bijna elk….
    Want nr. 340 blijkt een “Opgave van militairen, die in de controle onbekend schijnen te zijn, en aan welke in O.I. medailles voor trouwe dienst zijn toegekomen, waarvan de extract stamboeken berustten onder het nummer; achter ieder naam aangewezen in de verzameling van Extr. Stamb. medailles.”
    Inderdaad staat in die opgave van tientallen militairen ook de naam van “Jan Johannes Adrianus” Triebel, geboren te Soerakarta, met nummer der St. Extr. van de medailles 6803 en met toevoeging “kreeg de zilveren medaille Nr. 9983.”

    Hierop heb ik in de inventaris gezocht naar die “verzameling van Extr. Stamb. medailles.”, maar kon die niet vinden. En ook in literatuur over onderzoek naar militairen in Oost-Indië vond ik hiervan geen melding. Zodat ik vrees dat deze verzameling niet bewaard is gebleven”

    Is er iemand op dit forum met veel kennis over deze materie en dan met name of die verzameling ” Extr. Stamb. medailles” inderdaad niet (meer) bestaat?

    Bij voorbaat dank

    #4522
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Arthur,

    Heb je ook al gekeken op http://www.onderscheidingen.nl? Hierin nadere informatie over het Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst met enkele literatuurverwijzingen.

    Ik zou ook zeker je vraag stellen op: http://www.onderscheidingenforum.nl

    Groeten,

    Adriaan

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.