Twee maal een overlijden

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Twee maal een overlijden

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #3290
    Anonymous
    Guest

    Elke keer las ik denk “ik ben er” plaagt mij toch weer een nieuw raadsel.

    Het gaat om de 2 volgende personen die beiden overlijden in Batavia:

    Overledene: C. Yong ()
    Plaats: Batavia
    Datum: 31-08-1817

    Overledene: W.C.G. Yong (Kind)
    Plaats: Batavia
    Datum: 20-01-1819

    Nou kan ik zoeken wat ik wil maar op Delpher kom ik ze niet tegen, laat staan de naam Yong. Ik vraag me dan ook af of de naam wel juist is.
    Ook interesseert het me of het te vinden is wanneer deze personen geboren zijn.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    B.v.d.
    hj

    #3319

    Ik heb voor u in de diverse bronnen gekeken, maar niets te vinden anders dan RA 1820 en Japanse Interneringskaarten van veel later. mvgt Arthur

    #3350
    Anonymous
    Guest

    Hartelijk dank voor uw moeite Arthur.

    De eerste overledene C. Yong zou ook in RA moeten voorkomen, helaas heb ik dit niet.
    Roosjeroos geeft aan RA jaar/bladzij:1818/0
    Misschien kunt u nog eens kijken, misschien dat dit wat meer opheldering geeft omtrent deze personen.

    b.v.d.
    hj

    #3351

    RA 1880 mist op de DVD maar RoosjeRoos heeft vast gelijk. Dus Chang Yong (Yue?) lijkt te zijn overleden op 31 aug 1817 in Batavia. Ik kwam ook een Yong tegen als Kapitein van de Chinezen en een dr Yong (1937). gt Arthur

    #3352
    Anonymous
    Guest

    Wederom dank Arthur.

    Ik moet u zeggen dat ik niet zo geloof in een Chinese afkomst, in ieder geval niet bij de tweede.
    De initialen W.C.G. zouden menig Chinees in hoogste staat van verwarring brengen om hier Chinese voornamen bij te verzinnen.
    Misschien kom ik er ooit nog eens achter.

    m.v.g.
    hj

    #3353

    Misschien dat er andere forum leden zijn die daar iets over kunnen vinden. Succes met uw zoektocht. mvgt Arthur

    #3358

    Ik heb in de Gelijkstelling data slechts een persoon met de achternaam Yong gevonden (Lian Bie Yong. 11/9/1915); een twintigtal met Yong als een van de voornamen. Nu worden de Chinese voor-, en achternamen nog wel eens verward, dus dat zegt niet zoveel. Het zou dus kunnen dat de voornaam en achternaam verwisseld zijn. Wvb de voornaam initialen: Wie en Wan komen nogal eens voor, er is geen voornaam beginnend met een C. Achternamen met een W zijn zeldzaam (Wee, Whie). Deze laatste geven ook al aan dat de spelling varieert, Yong/Jong/ etc. en misschien Young.
    Niet veel hulp dus.

    M.v.g.

    Tj

    #3506
    DennisWeb master
    Participant

    Beste Tjaard,

    Het lijkt me inderdaad niet aannemelijk dat Yong op een Chinees persoon duidt, al was het maar dat de naam voorkomt in de opgaven voor Europeanen (maar niets is onmogelijk).
    Het is natuurlijk erg verleidelijk voor Yong Young te lezen. Zetfouten in de opgaven bs zijn nu eenmaal geen uitzondering. In de door mij gepubleerde genealogie Young in DIN 2005 komen beide personen niet voor. Maar dat hoeft uiteraard niet voor de volle 100% uit te sluiten dat ze er niet bij horen.

    Wellicht dat de collectie Bloys van Treslong Prins van het CBG duidelijkheid kan scheppen.

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.