voorouders Lorenzo

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… voorouders Lorenzo

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #36674
    sammy19765sammy19765
    Participant

    Ik ben met mijn familie-stamboom bezig en ik blijf steken bij een overgrootmoeder. Haar naam was Paulina Lorenzo, geboren 6 april 1890 in Koeta Radja. Getrouwd in Batavia op 3 november 1909 met mijn overgrootvader Karel Marinus Vrolijk. En overleden in Batavia op 24 april 1943. Dit is de informatie die ik heb. Ook weet ik dat bijv in de regeringsalmanakken erbij stond dat zij een inlandse christenvrouw was.
    Nu heb ik dus geen idee of ik ergens nog meer info kan vinden of in welke richting ik moet zoeken. Waarom heeft zij de achteraam Lorenzo?
    Waren er ook Spanjaarden of Portugezen destijds in Ned-Indië? Alvast bedankt voor alle hulp.
    Samantha Vrolijk

    #36676
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste Samantha,

    In Ned. Indië was het lange tijd de gewoonte dat een Indonesische/inheemse vrouw voorafgaand aan haar huwelijk met een Europese man (een paar dagen eerder) eerst gedoopt moest worden. Bij haar doop kreeg zij een Christelijke naam. In het geval van jouw overgrootmoeder kreeg zij vermoedelijk de naam Paulina Lorenzo. Ik denk dat haar echtgenoot Karel Marinus Vrolijk haar die naam gegeven heeft. Zover ik kan nagaan moet het de Europese echtgenoot zijn die zijn gedoopte Indonesische vrouw de nieuwe doopnaam gaf. Soms kun je in de nieuwe doopnaam de eigenlijke inheemse naam van de gedoopte inheemse vrouw terugvinden. Bijvoorbeeld de doopnaam ‘Sara Wilhelmina’ is terug te voeren naar de inheemse naam ‘Samina’. Ik denk niet dat ‘Lorenzo’ de werkelijke familienaam van jouw overgrootmoeder is. Vermoedelijk is haar naam ‘Paulina Lorenzo’ verzonnen door haar echtgenoot. Indonesische vrouwen die niet van adel zijn hebben meestal geen achternaam (familienaam) en hebben vaak alleen een voornaam.

    Wat we zeker weten van jouw overgrootmoeder is dat zij is geboren te Koeta Radja ofwel Kota Radja in Atjeh (Noord-Sumatra). Dus van geboorte was zij een Atjehse vrouw zover we nu aannemen.
    Zij trad in het huwelijk met jouw overgrootvader te Batavia op 3 november 1909. Dit houdt in dat er een huwelijksakte van dit huwelijk in de Burgerlijke Stand van Batavia van het jaar 1909 moet bestaan. Deze huwelijksakte kun je digitaal inzien op film via computer bij één van de familiecentra van de Mormonen in Nederland. Er bevindt zich o.a. 1 familiecentrum in Amsterdam. 1 familiecentrum in Rotterdam en in andere plaatsen in Nederland. De Mormomen noemen zichzelf ‘The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints’ Het hoofd- en bijregister van het huwelijksregister van de Burgerlijke Stand te Batavia jaar 1909 kun je digitaal inzien op filmnummer 1208809 onder item 14. Je moet op deze film zoeken naar item 14.

    Jouw overgrootmoeder Paulina Vrolijk-Lorenzo was overleden in een vrouwenkamp te Batavia op 24 april 1943. In een familiecentrum van de Mormonen (The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints) kun je in het overlijdensregister van de B.S. te Batavia jaar 1943 op zoek gaan naar haar overlijdensakte onder filmnr 1208816 onder item 1 en item 4 (de tekst is in het Indonesisch). Als je in het overlijdensregister van de B.S. te Batavia van 1943 geen overlijdensakte van haar vind, dan kan het zijn dat pas later aangifte van haar overlijden is gedaan in 1944 (filmnr 1208816 item 1 en item 5), 1945 (filmnr 1208816 item 1), 1946 (1478588 item 6), 1947 (filmnr 1478588 item 7), 1950 (filmnr 1478588 item 8).

    In de huwelijksakte van jouw overgrootmoeder Paulina Lorenzo staan mogelijk meer gegevens over haar inheemse naam en de namen van haar ouders. Er bestaat geen Burgerlijke Stand in Ned. Indië voor alleen inheemse personen van vóór 1945.
    Mogelijk staan in haar overlijdensakte van omstreeks 24 april 1943 meer gegevens van haarzelf en haar ouders, maar misschien ook niet.

    Hopelijk heb ik je met deze informatie kunnen helpen bij jouw zoektocht.
    Succes.
    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    #36707
    sammy19765sammy19765
    Participant

    Dank je wel voor alle info en uitleg! Ik ga kijken of ik hiermee verder kom.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.