voorouders van mijn moeder

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… voorouders van mijn moeder

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #4115
    Anonymous
    Guest

    Ik ben op zoek naar de voorouders van familie in Indonesie.
    Mijn moeder Johanna Christina Mathilde Croese is geboren 19-12-1913 op Java.
    Haar Vader, Johan Emil is de zoon van Gerrit Hendrik Croese die in 1830 in Haarlem is geboren en getrouwd is met Mathilda Johanna Blogg.

    Mathilda Johanna Blogg is de dochter van Hermann Blogg en ene vrouw Sanem.
    Ik ben opzoek naar verdere informatie over haar.

    De vrouw van grootvader Johan Emil Croese is Ida Magdalena Opitz.
    Ida Magdalena Opitz is de dochter van Emile Opitz en ene vrouw Toempak blok Tomba
    Ik ben op zoek naar de voorvaderen van Emile Opitz en van Toempak bok Tomba die de christen naam Christina heeft aangenomen .

    Kan iemand mij hierover verder helpen?
    Georg Schenk.

    #4118
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Om te voorkomen dat er twee topics over hetzelfde onderwerp (in ieder geval deels, mbt Sanem en Toempak blok Tomba) door elkaar gaan lopen, graag verder discussieren over Sanem in het andere topic en eventueel hier over de voorouders van Emile Opitz.

    #4119
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Vast al bekend, maar bij wijze van startpunt:
    – RA 1898, p. 301: gehuwd op 24 febr. 1897 te Ambarawa, “Emiel Opitz met de Inlandsche vrouw Toempak, ook genaamd Bok Tomba, bij den doop genaamd Christina.”
    – erkenning Ida Magdalena Opitz: 14 juni 1896 te Ambarawa (RA 1898, p. 351).
    – In de naamlijst (RA 1899, p. 583): “Opitz, E. – gegag.sergt. – Oengaran”

    Ik kan in de RA geen geboorte vinden van Emile/Emiel Opitz (ook zoeken op Opits levert niks op).
    Via delpher.nl ook niet iets van een geboortebericht gevonden.

    Wellicht is er meer te vinden in de evt. verfilmde huwelijksakte van Emiel en Christina?

    #4120
    Anonymous
    Guest

    Voor de huwelijksakte te Ambarawa zie filmnummer 1474394

    mvg-Ben

    #4121
    Anonymous
    Guest

    10-10-1913 Tjilatjap overlijden Emil Opitz echtgenoot van inlandsche vrouw Christine (RA1914:D149)

    Indien Emil zoals uit de gegevens blijkt inderdaad militair is geweest, is er een stamboekinschrijving van hem. Deze is op te zoeken bij het Nationaal Archief.

    mvg-Ben

    #4123
    Anonymous
    Guest

    Nog een paar losse gegevens:

    Emil Opitz is rond 1910 ongeveer 50 of 60 jaar (dus geboren 1850 of 1860). Bron: Delpher reclame-artikel 1910.

    Als mogelijke vader zou in aanmerking kunnen komen Johan Gotlieb Opitz. Deze is ca 1808 geboren en hij was ambtenaar. (ook hier artikelen over via Delpher). Hij zou gehuwd zijn met Louise Eberwein. Van Johan Gotlieb is een ambtenaren stamkaart aanwezig bij het Nationaal Archief.

    Als ambtenaar had hij ook recht op pensioen. Daarover bestaan ook registers bij National archief. Mogelijk staan daar ook de kinderen vermeld.

    In Indië rond 1800 Christiaan Friedrich Godlieb Opitz

    Succes,
    mvg-Ben

    #4124
    DennisWeb master
    Participant

    Zoeken in de online-catalogus van het CBG levert enkele treffers op de naam Opitz. Wellicht zit er wat bruikbaars tussen.
    Verder is het altijd interessant de collectie Bloys van Treslong Prins bij het CBG op naam Opitz te checken.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.