Voorvader verkoopt al zijn spullen. Wat kan de reden zijn geweest?

Forum Forums Restricted content Voorvader verkoopt al zijn spullen. Wat kan de reden zijn geweest?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #38760
    JacobienJacobien
    Participant

    Mijn voorvader Louis Gerard Bouricius woonde in Kapoetran. In 1860, enkele weken na de dood van zijn vrouw, verkoopt hij alles.
    Volgens een advertentie in de Oostpost worden zijn spullen verkocht door F H Heyman. Het betreft zijn meubels, paarden, koetsen etc.
    Hij vertrekt vervolgens naar Soerabaja.
    Nu vraag ik me af waarom hij zijn spullen verkocht kan hebben. Wilde hij naar de dood van zijn vrouw elders opnieuw beginnen?
    (waarom niet een deel meeverhuizen?) Of kan de afschaffing van de slavernij ermee te maken hebben gehad?
    Heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen wat de reden kan zijn geweest?

    #39123

    Dag, Jacobien,

    Ik ben hetzelfde tegengekomen in mijn eigen familie dit door advertenties in kranten. Wat ik uiteindelijk heb geconcludeerd dat dit gebruikelijk was in die tijd. Andere verklaring heb ik niet kunnen vinden. Bijvoorbeeld een van mijn voorouders verkocht ook zijn hele boedel en verhuisde naar een andere plaats. Misschien zit de verklaring wel in de redenering dat de infrastructuur in die tijd slecht was, je van eiland naar eiland verhuisde, geen mogelijkheden waren om veel mee te nemen behoudens enkele persoonlijke spullen.

    Met vriendelijke groet, Walter

    Ps: Mogelijk dat andere lezers andere bevindingen bij je vraag hebben.

    #39173
    JacobienJacobien
    Participant

    Hoi Walter,
    Dank je voor je bericht. Ik heb nog eens gekeken. Hij (L.G. Bouricius) woonde in Kepoetran en is verhuisd naar Soerabaja. Nu kan ik maar 1 plek vinden die Kepoetran/Kapoetran heet en dat is een wijk/plaats ten zuiden van Soerabaja. Hij is dan niet ver verhuisd, maar ik kan me wel voorstellen dat elke verhuizing in die tijd lastig was- zoals jij schreef.
    Het kan ook nog dat het huis van zijn vrouw was en hij het wel moest verkopen na haar overlijden. Zijn vrouw had een Europese naam (Janetta Peeters uit Neira) maar het zou me niets verbazen als ze voor de helft Indisch was en uit een gegoede familie kwam.
    Met vriendelijke groet, Jacobien

    #44289
    vvdlooV. van de Loo
    Participant

    Beste Jacobien, nog een optie: hij had geld nodig en hoopte op een goede vendutie. Mogelijk gaat hij in Soerabaja eenvoudiger leven, goedkoper. Of misschien wilde hij – indien goed huwelijk – weg van de plaats waar alles aan haar herinnerde. Het beste is, lijkt me, te kijken wat hij erna gaat doen, daar kan een aanwijzing in zitten,

    met groet,
    Vilan

    #44320

    Het kan ook zijn, omdat zijn vrouw net is overleden, dat hij het erfdeel van zijn kinderen uit moest keren. Als de echtgenoten dit niet bij leven via een testament regelden dan werden er voogden benoemd en die konden eisen dat het erfdeel van de kinderen vastgezet werd. Als je dan niet genoeg baar geld had moesten je spullen verkocht worden.

    groet
    Valentine

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.