Waarom staan niet alle geb en huw in de RA?

Forum Forums Restricted content Algemeen Waarom staan niet alle geb en huw in de RA?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #3453

    Wat mij opvalt is dat de Regerings Almanak aardig wat geboorten en huwelijken niet heeft vermeld. Als ik bijvoorbeeld in het Nieuw Adresboek van 1901 kijk bij de familie waar ik onderzoek naar doe (Fickel), zie ik daar veel meer personen dan ik aan geboorten kan vinden in de jaren er voor. Weet iemand wat de reden is?

    Voor wat betreft het Nieuw Adresboek. Hier worden alle volwassen personen vermeld, dus mannen en vrouwen. Of alleen personen die werken? Wie weet hier meer info over?

    bvd mvgt Arthur

    #3460
    Anonymous
    Guest

    Ik heb dit probleem ook al meerdere keren geconstateerd. Veel Indische voorouders van mijn kinderen heb ik niet in de RA gevonden.

    Overigens blijft het bijzonder vervelend dat de RA geen ouders, geboorteplaatsen etc vermeld. Daardoor heb ik diverse kwartieren niet goed kunnen uitwerken. De krantenbank van de KB biedt nog wel aanvullingen, maar voor enkele kwartieren moet ik echt de akten zelf inzien.

    Deze akten zijn er uiteraard wel, in Indonesië en daardoor vrijwel niet te raadplegen. Ook LDS (Mormonen) hebben een schat aan films van de Burgerlijke Stand van Indië uit de 19e en 20e eeuw. Helaas zijn ze nog niet op familysearch geplaatst. Ik heb al een paar keer verzoeken gedaan om de films van Indië te digitaliseren als aanvulling op de enorme gedigitaliseerde collecties van Nederland, maar tot nu toe is daar nog niets mee gedaan.
    Het zou voor velen een enorme schat aan gegevens opleveren als deze films op FS te raadplegen zouden zijn.

    #3461

    Misschien was het wel zo dat niet alle gegevens werden aangeleverd aan diegene die de RA moest maken? Misschien dat we (…) weer eens wat druk moeten zetten op het digitaliseren van de films? Het is echt bijzonder jammer dat die films ergens op een plank liggen stof te happen. mvgt Art

    #3462
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Veel kinderen van een Europese ouder werden niet of niet direct aangegeven bij de Burgerlijke Stand.
    En de Indonesische ouder kon een kind niet aangeven of erkennen.
    Er waren ook veel relaties mét kinderen, maar niet gehuwd.
    Mensen zoeken soms naar huwelijksdata die er helemaal niet waren.
    Roel de Neve schreef ooit dat 50% van de Europese kinderen geboren tussen 1850 en 1940 buitenechtelijk waren .

    #3463
    Anonymous
    Guest

    [quote=”Arthur Fickel” post=664]Misschien was het wel zo dat niet alle gegevens werden aangeleverd aan diegene die de RA moest maken? Misschien dat we (…) weer eens wat druk moeten zetten op het digitaliseren van de films? Het is echt bijzonder jammer dat die films ergens op een plank liggen stof te happen. mvgt Art[/quote]

    Dat denk ik ook. Het is echter erg lastig om LDS daar toe te bewegen. Op verzoeken daartoe krijg ik alleen standaard mailtjes, met het advies een “idee” in te dienen via feedback, waarop ik weer eenzelfde standaard berichtje krijg etc….

    Jammer, want de akten horen feitelijk gewoon bij de Nederlandse akten, die wél massaal gedigitaliseerd zijn.

    #3464
    Anonymous
    Guest

    Je hebt het over gedigitaliseerd. Dat is natuurlijk schitterend. Maar wat ik wel weet is dat de films die er zijn vaak een gevarieerde inhoud hebben en dus zeker niet alles bevatten wat aangegeven wordt. Als je zoekt met de methode die Leo Janssen zo mooi heeft uitgeschreven dan zie je ook dat er hele hiaten zijn in de beschikbare films. Mogelijk waren de oorspronkelijke documenten al verdwenen of in slechte staat toen de microfoto’s werden genomen. Ik denk dat we al zeer gebaat zijn met een indexering van de verfilmde aktes in Ned. Indië. Wat is er nog beschikbaar? Het kan natuurlijk zijn dat er niet meer is dan wat via het zoeken op familysearch boven water komt.

    Een overzicht van de burgerlijke stand registers die de tijd niet hebben overleefd is te vinden in
    “Registers van de burgerlijke stand in Indonesië”, Het Personeel Statuut, maandblad gewijd aan het personen- en nationaliteitenrecht 16 (1965) nr 2 : 13-20. Hierbij o.m. plaatsen als Menado, Cheribon, Magelang, Solo.
    IN dit artikel vindt men tevens een overzicht van de plaatsen waar de vooroorlogse bs-registers op het moment dat het artikel werd geschreven nog wel compleet waren.

    mvg-Ben

    #3466
    Anonymous
    Guest

    [quote=”Ben Wegman” post=667]Je hebt het over gedigitaliseerd. Dat is natuurlijk schitterend. Maar wat ik wel weet is dat de films die er zijn vaak een gevarieerde inhoud hebben en dus zeker niet alles bevatten wat aangegeven wordt. Als je zoekt met de methode die Leo Janssen zo mooi heeft uitgeschreven dan zie je ook dat er hele hiaten zijn in de beschikbare films. Mogelijk waren de oorspronkelijke documenten al verdwenen of in slechte staat toen de microfoto’s werden genomen. Ik denk dat we al zeer gebaat zijn met een indexering van de verfilmde aktes in Ned. Indië. Wat is er nog beschikbaar? Het kan natuurlijk zijn dat er niet meer is dan wat via het zoeken op familysearch boven water komt.

    Een overzicht van de burgerlijke stand registers die de tijd niet hebben overleefd is te vinden in
    “Registers van de burgerlijke stand in Indonesië”, Het Personeel Statuut, maandblad gewijd aan het personen- en nationaliteitenrecht 16 (1965) nr 2 : 13-20. Hierbij o.m. plaatsen als Menado, Cheribon, Magelang, Solo.
    IN dit artikel vindt men tevens een overzicht van de plaatsen waar de vooroorlogse bs-registers op het moment dat het artikel werd geschreven nog wel compleet waren.

    mvg-Ben[/quote]

    Er is beslist veel verloren gegaan.Het vochtige, warme tropische klimaat en de amateuristische wijze van bewaren deden niet bepaald goed aan de kwetsbare registers. Ook oorlogsgeweld deed een deel verdwijnen. Toch zie je op Familysearch in de catalogus dat er heel veel wél bewaard en gefilmd is.
    Nu weten we in ieder geval niet wat daar op staat. Als de zaak op FS wordt gezet, komen we al een heel stuk verder. Er is dan in ieder geval veel meer informatie beschikbaar dan de summiere, vaak onbruikbare informatie in de Regeringsalmanakken, waar geen ouders, herkomst etc worden genoemd.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.