Warga Negara

Tagged: 

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #44366
    rseverijnsrseverijns
    Participant

    Dankzij het recent openbaar gemaakte Indisch- Oudpaspoortenarchief ben ik er achter gekomen dat ik een tot nu toe voor mij onbekende oudoom heb.
    Frederik Gielhelmus Severijns was een broer van mijn grootvader Alexander Bernard Severijns. Frederik Severijns is op 22 juni 1904 te Semarang op Java geboren. In de oorlog is hij met veel andere leden van mijn familie tewerk gesteld aan de beruchte Birmaspoorweg. Na de oorlog heeft hij overwogen om naar Nederland te gaan en heeft een paspoort aangevraagd. Daar is hij op teruggekomen en op zijn aanvraag staan in het rood aangegeven de letters WN. Dit is de afkorting voor Warga Negara. Hiermee werd aangeduid dat mensen na 1950 hadden geopteerd voor de Indonesische nationaliteit. Het gaat hierbij om mensen die aanvankelijk een Nederlands paspoort hadden aangevraagd, maar die vervolgens toch voor de Indonesische nationaliteit opteerden. Mijn oudoom Frederik Severijns is dus niet naar Nederland vertrokken.

    Mijn vraag is nu of er mogelijkheden zijn om te achterhalen waar hij in Indonesie terecht is gekomen en gewoond heeft en wanneer hij is overleden.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.