Wat is de huidige naam van Kadoe, Nederlands Indië

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Wat is de huidige naam van Kadoe, Nederlands Indië

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #3412
    Anonymous
    Guest

    In de Regeringsalmanak Ned Indie 1871: 186 staat een aantal huwelijken vermeld gesloten in Kadoe.
    Bij het zoeken naar een familysearchfilm krijg ik op deze naam geen resultaat.
    Ik kan echter geen andere naam vinden. Ik dacht zelf dat Kadoe een district was en geen plaats. Wie helpt mij verder?

    mvg-Ben

    #3413

    Op E-bay zie ik oude brieven aangeboden met `’Ned.Indie, ovaal ONGEFRANKEERD ZEEBRIEF KADOE MAGALANG envelop `’ Helpt dat Ben? Is Magalang het zelfde als Magelang op Java?

    Er is ook een oude kaart van de residentie van Kadoe: http://imagebase.ubvu.vu.nl/cdm/ref/collection/krt/id/3945

    En er is een Schets van de economische ontwikkeling der afdeeling Poerworedjo (residentie Kedoe) te vinden https://discover.tudelft.nl/recordview/view?recordId=aleph%3A000673798

    en een Staatkundige indeeling der Residentie Kedoe tijdens het uitbreken van den Java-Oorlog http://media-kitlv.nl/image/67bb945a-5284-bc64-9356-3e663ce21dba Hier lijken Menoreh en Magalang samen Kedoe te vormen.

    In het boek “Natuur- en aardrijkskundige beschrijving van het eiland Java
    Door R. J. L. Kussendrager” wordt Magelang als de hoofdstad van de residentie Kedoe genoemd.

    En er is een boek :Schets van de economische ontwikkeling der afdeeling Poerworedjo, Residentie Kedoe. With maps (Vereeniging voor Studie van Koloniaal-Maatschappelijke Vraagstukken. Publicatie. no. 18.) [Unknown Binding]
    C. L. van Doorn (Author)”

    En tenslotte het boek:
    Beschrijving der Tentoonstelling te Magelang van Producten van Inlandsche Nijverheid uit de Residentie Kedoe gehouden op 20, 21 en 22 Augustus 1891 : Magelang. Batavia : Landsdrukkerij, 1891

    Dus het lijkt geen plaats maar een bepaald gebied onder het bestuur van een resident.

    #3414
    Anonymous
    Guest

    @ Arthur,

    Hartelijk dank voor jouw uitvoerige antwoord. Ik liep tegen dezelfde zaken aan. District of regio, maar geen plaats. Waar dus te zoeken naar de huwelijksaktes? Wellicht Magelang.

    mvg-Ben

    #3415

    Maar ook de (afdeling) Poerworedjo dat ligt ook in de residentie Kedoe dacht ik te hebben begrepen. Maar zeker Magelang.

    #3416
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Residentie Kedoe, de grenzen zijn ingetekend , kaart van 1937

    #3418

    Tot ongeveer 1870 wordt in de Staatsbladen van Ned. Indie uitsluitend het “gewest” of “residentie” Kadoe genoemd (in 1818 zelfs “de Kadoe”) waarin het regentschap Magelang en hoofdplaats Magelang. In de periode 1870-1890 wordt wisselend Kadoe en Kedoe gebruikt; later meer Kedoe. Details betreffende de districten/ gemeeenten etc. zijn te vinden in de ordonnantie van de GG # 73 in Staatsblad van 1/3/1874 (“Herziening verdeling regentschappen….”.) Een plaats Kadoe bestaat niet, wel plaatsen zoals Kadoe-bebek, Kadoe-boengbang in andere residenties.

    Tj

    #3419
    Anonymous
    Guest

    Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Aan de hand van jullie opmerkingen (district) heb ik in de almanak van 1871 gezocht op de plaats Magelang. Deze plaats wordt noch bij geboortes, noch bij huwelijken en ook niet bij overlijden genoemd in de overzichten, maar wel Kadoe en diverse andere plaatsen.

    Voor het onderzoek ga ik uit van Magelang en wellicht kan ik van deze plaats in het jaar 1869 huwelijken wel een film opvragen bij familysearch.

    mvg-Ben

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.