Wolff/Gouijn in Batavia (ca. 1790)

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Wolff/Gouijn in Batavia (ca. 1790)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #10306

    Beste leden,

    ik ben op zoek naar informatie over het gezin van Johannes Wolff (wachtmeester onder het korps dragonders),
    en Petronella Gouijn (huwelijk: Batavia 18 mei 1789).
    Johannes kwam uit Djokjakarta; ik vermoed dat hij een zoon is van Johannes Wolff uit Bamberg, die ik in het VOC soldijregister van 1765 aantrof in Djokjakarta. Deze is later gehuwd met Suzanne Fredriksz waaruit de famile Wolff in Semarang/Joana etc.
    Petronella kwam uit Cheribon; ik vermoed dat zij een dochter is van Jacob Gouijn (een natuurlijke zoon van Isaac Gouijn). Waarschijnlijk was Johan Ferdinand Gouijn haar broer.
    Johannes Wolff is in 1802 hertrouwd met Geertruida Helena Pieters.
    Wolff/Gouijn lijken i.i.g. voor te komen in het register van de Portugese kerk, BRP17, blz. 71.

    Ik ben van plan om binnenkort nog eens door de DTB van Batavia te bladeren voorzover ik daar beschikking toe heb.
    De collectie Bloys van Treslong Prins is momenteel voor mij niet bereikbaar;

    vriendelijke groet,
    Vincent

    #10327

    Mijn bibliotheek heeft zowaar wat ik zocht; mijn excuses, ik was wat voorbarig met het stellen van de vraag.

    #10967
    gaichatgaichat
    Participant

    beste Vincent,
    Heel grappig, ik ben zojuist begonnen met het opstellen van de stambooom van de familie Gouijn of Gouyn en ik vond het volgende.
    Een van mijn voorouders is Frederika Petronella Gouijn, geboren in juni 1768 in Cheribon, dochter van Jacob Gouijn en Hermina Pieters. Frederika is overleden op 28/08/1792 en is getrouwd op 26/09/1790 met Johannes Wolff, geboren op 28/05/1789 te Batavia. Zij hadden een zoon Johan Jacob Wolff, geboren op 26/09/1790. De broer van Frederika is indeop 19/11/1833.rdaad Johan Ferdinand Gouijn, geboren in 1770 in Cheribon en overleden
    U schrijft dat Jacob Gouijn waarschijnlijk een zoon is van Isaac Gouijn. Hebt u hierover meer informatie?
    Met hartelijke groet,
    Maud van Valen

    #10972
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Er was in 1740 een boekhouder en pakhuismeester Isaac Gouijn te Cheribon
    https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=236&miadt=39&miaet=54&micode=34-4.U200a001&minr=3769305&milang=nl&misort=last_mod%7C&mizk_alle=gouyn&miview=ldt

    Ouders van deze Isaac kunnen Isaac en Johanna Pepinxter zijn ?
    Onderstaande tekst van de Indische Navorscher 2006 pagina 88 Genealogie Steufhaas (Steuphaas)

    Isabella Gouijn, ged. Batavia (Hollandse Kerk) 10 juni 1687 (get.: Cornelia van Hamme, Arnoldus Colet, Anna Groen, Maria Nacken), testeerde te Batavia (nots.
    N. van Haeften) op 22 juli 1709 (testament gedeponeerd 9 okt. 1715), overl. [Batavia?] tegen het einde van sept. 1715, dr. van Isaac Gouijn, burger en winkelier te Batavia, en Johanna Pepinxter (Pepingster).

    #10974
    gaichatgaichat
    Participant

    veel dank

    #10998

    Dat Jacob een zoon van Isaac was blijkt uit het testament van Isaac uit 1764 (zie de index Oost-Indische testamenten op Nationaal Archief).
    Ik vermoed ook dat deze Isaac (o.a. resident te Jambi, later boekhouder te Cheribon) een zoon was van Isaac Gouijn en Johanna Pepinxter, want hij noemt ook zijn nicht Steufhaas in zijn testament.
    De familie Pepinxter (Pepingster etc.) komt in de zeventiende eeuw in Dordrecht en Leiden voor.

    Ik ben zelf een afstammeling van Johannes Pieter Wolff (geboren ca. 1796/8, waarschijnlijk te Batavia), waarvan ik de ouders niet met zekerheid weet, maar ik heb een sterk vermoeden dat hij een zoon was van de bovengenoemde Johannes Wolff en diens (hierboven niet genoemde) tweede vrouw Jaiema (gedoopt als Johanna Elizabeth van Batavia). Zij hadden in ieder geval een dochter Johanna Louisa (geb. 1794), en ook (niet aangetroffen in de hervormde doopboeken) Johanna Elizabeth (x Johan Pieter Seena) en Maria Saphira (x Hendrik Pieter Seena). Mogelijk hoort ook Louisa (x Pieter Jacobus Lapré) hierbij. Johannes Pieter vertrok later naar de omgeving van Djoewana (Joana), waar de familie van Willem Henricus Wolff (halfbroer van zijn vermoedelijke vader) woonde.

    #10999

    Ik kan overigens niet uitsluiten dat Johannes Wolff tussen Jaiema en Helena Pieters nog een echtgenote/gezellin had waar sommige kinderen uit geboren zijn.

    #11043
    gaichatgaichat
    Participant

    Beste Vincent,
    Het zou geweldig zijn indien Isaac een van mijn voorouders zou zijn, ik heb wel wat summiere informatie gevonden maar niet veel.
    Ik heb eveneens gekeken naar de informatie over de familie Wolff maar ik haal alle Wolffen door elkaar. Het lukt me niet om de juiste namen en data te vergelijken. Ik ben mijn stamboom begonnen op MyHeritage. Ik heb ook RoosjeRoos onderzocht. Mocht u nog aanvullende informatie vinden, dan houd ik me gaarne aanbevolen.
    Met vriendelijke groet, Maud

    #11044
    gaichatgaichat
    Participant

    Hetgeen ik hierboven schreef klopt al niet: “Frederika is overleden op 28/08/1792 en is getrouwd op 26/09/1790 met Johannes Wolff, geboren op 28/05/1789 te Batavia. Zij hadden een zoon Johan Jacob Wolff, geboren op 26/09/1790.” De data kloppen niet noch de namen.

    #37103
    jwolffJ. Wolff
    Participant

    Beste Maud, wij hebben onze Indische Wolff-tak op onze website http://www.villaroza.nl staan. Mogelijk helpt dit je iets verder? Ook wij zijn nog steeds op zoek naar de ouders van Johannes Pieter Wolff, overleden zoutpakhuismeester te Bandjermassin, Borneo.
    Jeannette Wolff/Alex van der Maas

    #37109
    gaichatgaichat
    Participant

    geweldig Jeanette en Alex, en wat een prachtige foto’s,
    ik ga verder zoeken

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.