Y-DNA-test Haplogroep T

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Y-DNA-test Haplogroep T

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #44297
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Mijn grootvader (vaderszijde) was de grote onbekende in de familie.
    Ook mijn vader kende hem niet. Wel zijn naam.
    Nu heeft dna-vergeljkingen met 2 achterkleinkinderen van hem bewezen dat ik nauwe familie ben . Het aantal cM ( centimorgans) met hen was 260 en 193 .
    Dan moeten zij wel niet te ver verwant zijn.
    Hij was in het weeshuis als baby te Meester Cornelis en geadopteerd in 1896 door iemand die een zoon zocht om zijn naam voort te zetten. Verder was er niks bekends over zijn herkomst.
    Met mijn dna-profiel op ancestry.com en myheritage.nl kreeg ik een aantal opmerkelijke matches
    van een tante 155cM en haar nichtje 68cM, te herleiden zijn naar een bepaalde Indische familie met een Franse stamvader, geboren in Normandie. Er zijn nog meer matches uit die familie.
    Ik had altijd aangenomen dat hij een Javaanse vader had.
    Maar een Y-dna test (dna-test.nl) lijkt een bewijs dat de vaderslijn niet Javaans is.
    Haplogroep T wijst niet naar zuidoost Azie, maar bevestigt de mogelijkheid van een Europese stamvader. De zeldzame haplogroep T werd ook aangetroffen in Frankrijk en Engeland.

    Maar wat betekent die tabel met markers (Y-STR) die ik ontving?
    En kan ik daarmee zelf de naam van een subhaplogroep vinden met aanwijzingen voor een bepaalde regio?

    https://indisch4ever.files.wordpress.com/2022/12/scan-y-test.jpg

    #44300

    Kan je wat meer informatie geven over je Haplogroep T? Weet je wel zeker dat het Y- Haplogroep T is?. Waar heb je getest en welke test precies Y-12 of Y-67 etc? groet Arthur

    #44302
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Arthur,
    Zie deze scan van de ontvangen uitslag : Haplogroep T
    https://indisch4ever.files.wordpress.com/2022/12/scan-y-test.jpg
    Er is me een tabel gegeven met markers, maar ik weet niet wat ik daarmee kan.
    Test Y-12 of Y-67 weet ik niet. Het was 199 euro, misschien wijst dit bedrag op het soort test ?
    Het bedrijf was DNA diagnostics center
    https://www.dna-test.nl/afkomst-voorouders-haplogroep.html#desktop_product_tabs_description

    Ik vat de uitslag als vader en grootvader van mijn genoemde opa hadden een nabije Europese afkomst.
    Midden Oostelijk, Afrikaans ligt verder weg,
    De Amerikaans president Thomas Jefferson zet men in halogroep T subgroep K2.Maar bestaan er meer subgroepen ?

    #44304

    Ik denk dat het bedrijf waar je hebt getest niet heel erg goed werk heeft afgeleverd. Je had beter bij FTDNA kunnen testen. Ik zal de STR markers, dat zij het, invoeren in de haplogroup predictor en kijken of ik een subclade kan vinden. Ik zal je wel mailen. Ondertussen zou ik dit lezen: https://igv.nl/een-y-dna-test-wat-is-het-en-wat-heb-ik-daaraan/

    #44307
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Merci, Arthur

    #44324
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Deze week de uitslag binnen gehad van een hele dure dnatest (450 euro) van familytreedna.com
    Het is een BIG Y-700 test, die de vaderlijke lijnen in kaart brengt
    De test plaatst mij in de haplogroep O-FTC36364, variant van O-M307

    Zover ik het begrijp zegt de uitslag dat de vader van mijn grootvader een Indonesiër was
    Nog een paar duizend jaar terug komt die lijn uit in China en indo-china.
    Dat klopt met de geschiedschrijving dat een paar duizend jaar terug een aantal migratiegolven uit die regio geweest zijn naar Indonesische eilanden.

    Het zal wel niet mogelijk zijn om de ouders van opa te achterhalen.
    Maar mijn dnamatches wijzen op een herkomst uit de familie Julienne.
    Het kan ook zijn dat Si Boelan, stammoeder van de familie Julienne, na overlijden van haar partner Julienne met een Indonesische man nog een zoon had die vader werd van opa
    Enfin..

    Met dank aan Arthur Fickel

    #44466
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Update… mijn dna-zoektochten. Op zoek … naar wie? Lucius O’Brien (1830 geboren) ?

    DNA, nuttig in de familienavorserij

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.