Reply To: Hollandse achternaam inheemse bruid
Forum › Forums › Restricted content › Hollandse achternaam inheemse bruid › Reply To: Hollandse achternaam inheemse bruid
In de 18e en 19e eeuw werden inheemse vrouwen eerst gedoopt voordat zij in het huwelijk traden met Europese mannen. Bij de doop ontvingen zij hun nieuwe doopnaam die denk ik was verzonnen door hun echtgenoot. Het krijgen van een nieuwe doopnaam was gratis volgens mij. Door eerst gedoopt te zijn, daarbij een nieuwe doopnaam (en achternaam) te hebben gekregen, vervolgens in een wettig huwelijk te treden met een Europese man, verkreeg de christen inheemse vrouw de status van een Europees geboren vrouw met alle daarbij behorende rechten en verplichtingen. Van daar dat de Javaanse voormoeder haar nieuwe Europese naam tot het einde van haar leven heeft gebruikt. Met die nieuwe naam werd zij als het goed is als een Europese vrouw gezien en behandeld. Inheemse personen werden niet opgenomen in een burgerlijke stand voor inheemse personen. Indien er nog een geboorteakte van haar bestaat, dan zou haar Javaanse naam en heel misschien haar leeftijd daarin staan. Aangezien zij voor het huwelijk met haar Europese man reeds de naam Annetta droeg die haar vermoedelijk werd gegeven door haar Europese partner, vermoed ik dat de naam Annetta in haar geboorteakte staat en niet haar eigenlijke Javaanse naam. Maar je kunt altijd proberen haar doopakte te achterhalen en mogelijk levert die nieuwe gegevens op omtrent de voormoeder. Een geboorteakte van haar bestaat dus niet. Je kunt ook proberen haar huwelijksakte te vinden die kan wellicht ook nieuwe gegevens opleveren, bijvoorbeeld haar leeftijd toen zij trouwde en waar zij was geboren.