Reply To: Fredrica Sophia Carels

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Fredrica Sophia Carels Reply To: Fredrica Sophia Carels

robdumasRob Dumas
Participant

Dag Dewi, op de website van Roosjeroos vind ik dat Salomon Abraham Carels was overleden te Soerakarta 29 juli 1863 (Regerings-Almanak v Ned. Indie 1864, p. 109). Daarbij wordt vermeld dat hij militair was. In dat geval moet er een Stamboekinschrijving zijn van hem als soldaat in het Oost-Indisch leger. Ik vermoed dat hij was geboren in Semarang omstreeks 1804. Volgens de gegevens van de Volkstelling van personen van het mannelijk geslacht vanaf 16 jaar op Java en Madoera die werd gehouden in 1819 woonden er in dat jaar drie mannen met de familienaam Carels in Semarang namelijk Martinus Nicolaas Carels, oud 41 jaar geboren te Semarang, burger; Nicolaas Carels oud 25 jaar geboren te Semarang, burger; Johannes Bernardes Carels, oud 58 jaar, geboren te Semarang, burger. Mijn sterke vermoeden is dat de laatstgenoemde de vader is van de twee eerder genoemden met de damilienaam Carels en mogelijk is hij ook de vader van Salomon Abraham Carels. Wanneer je de Stamboekinschrijving van S.A. Carels als soldaat in het Oost-Indische leger in het Nationaal Archief te Den Haag vindt [wanneer de studiezaal weer open is] dan vindt je in zijn inschrijving vermeldt de namen van de ouders van Salomon Abraham Carels. ‘Salomon Abraham Carels’ klinkt joods, maar ik denk dat hij dat niet is aangezien zijn kinderen allen Christelijke namen dragen. Mogelijk was hij Ned.Hervormd, dit omdat ik in de doopregisters van de R.K. kerk te Semarang van 1808-1836 geen inschrijving van de doop van 1 van zijn kinderen heb aangetroffen. Vermoedelijk was Salomon Abraham Carels ook de vader van de kinderen Carels overl. te Semarang in 1821 en 1826. Of Karsia(h) ook hun moeder was dat weten we niet op grond van deze gegevens. Groet, Rob

• This reply was modified 3 years, 9 months ago by robdumasRob Dumas.