Reply To: Informatie gezocht over het horlogemerk Pontiac

Forum Forums Restricted content Informatie gezocht over het horlogemerk Pontiac Reply To: Informatie gezocht over het horlogemerk Pontiac

#43277
henribikhenribik
Participant

In de jaren 1950-1980 sponsorde Kinsbergen allerlei sportieve evenementen door het beschikbaar stellen van Pontiac horloges als prijzen, zoals de internationale schaatswedstrijd in Kralingen in februari 1954.

In 1951 sponsorde Pontiac de Nederlandse wielerploeg. Daarbij Wim van Est die op 16 juli 1951 de etappezege in Dax behaalde plus de gele trui van de Tour de France. Dat plezier duurde voor Van Est echter niet lang. De dag na zijn overwinning viel hij namelijk tijdens de afdaling van de Col d’Aubisque in een ravijn maar overleefde dat. Zijn faam groeide nog meer toen Pontiac, dat de horloges voor het Nederlandse team had gesponsord, een advertentiecampagne op touw zette met de tekst: “Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep … .”

In 1955 werd Kinsbergen gedwongen om de Pontiac import in Indonesië op te geven.

Vanaf 1955 ondersteunde Kinsbergen de jaarlijkse Trouw wandeltocht in het Haagse Bos met een geluidswagen. In 1973 stelde van Kinsbegen horloges als prijzen ter beschikking bij een puzzelwedstrijd ten bate van de Nierstichting.

De Kinsbergen vertegenwoordigers reden in die tijd met auto’s waarop grote Pontiac klokken gemonteerd waren met de slogan ‘Pontiac tijd, juiste tijd.’

In 1975 is Kinsbergen met 30% marktaandeel de grootste horloge groothandel in Nederland met de merken: Omega, Tissot, Pontiac en Union.

In 1994 wordt het merk Pontiac overgenomen door de Belgische groothandel TWV-Tapernoux, die in 2009 failliet gaat, maar het merk in 2008 verkocht aan de Belgische groothandel Chrono Euro Diffusion: http://www.pontiac.watch

Ik hoop dat uw vraag hiermee enigszins beantwoord is.