Reply To: Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith Reply To: Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith

#43363
psmithPeter Smith
Participant

Hallo Henk Jan,
Ik heb in een privé e-mail naar Dewi nog eens mijn gedachten over de mogelijke geboorteplaatsen van Johan Christoffel Smith op een rij gezet. Misschien is het nuttig die gedachten breder te delen, wellicht heeft iemand anders nog corrigerende of aanvullende ideeën. Ik zal ze daarom hieronder kopiëren.

Als we aannemen dat de geboorteplaats in de tegenwoordige schrijfwijze Breitenbrunn is, dan tel ik al veel mogelijkheden. (Volgens Geonames.org.)
1x in Ertsgebergte in Saksen,
2x in Oostenrijk
6x in Beieren
1x in Hesse.
Zoveel, dat ik dat ik niet eens begin met zoeken van de doopgegevens.

Overigens denk ik niet dat Johann Christoph Schmidt (geboren 03.01.1729 in Breitenbrunn, Ertsgebergte Saksen) de juiste persoon is. De naam van zijn vader (Michael) komt niet voor als vernoeming bij zijn kinderen of kleinkinderen, zoals je zou mogen verwachten. Vernoeming naar de (groot)vader was in die tijd een traditie, om niet te zeggen een conventie. In heel Indië komt de combinatie Smith met Michael (en varianten daarop) maar twee keer voor: één in 1835 en één in 1879. Michael is duidelijk niet een voornaam uit de Smith traditie, zoals bijvoorbeeld Johan en Christoffel dat wel zijn.

Ik heb zelf ook gezocht naar een mogelijke herkomstplaats. Daarbij heb ik de aanname gedaan dat meerdere mannen uit de geboorteplaats van ‘onze’ Johan Christoffel in dienst van de VOC zijn gegaan. Ik hoopte dat andere schrijfwijzen van de plaatsnaam mij verder zouden helpen.

Alle schrijfwijzen van de plaatsnaam die ik ken, hebben 3 lettergrepen, waar de eerste en derde lettergreep met een B beginnen; de tweede lettergreep is ’em’ of ‘en’ en de derde lettergreep eindigt op eindigt op bron, born, brom, eventueel op brun(n), burn(n), brum, of broen.
Als je met deze gegevens de VOC opvarenden database doorzoekt op mogelijke plaatsen, dan komen de volgende plaatsen naar boven.
Brattenborn 1x
Bredenborn 6x
Bredebron 1x
Breemborn 1x
Breenborn 2x
Breijdenborn 2x
Breitenborn 1x
Bretenborn 1x
Brijdenborn 2x
Breijtenborm 1x

De meest voorkomende variant lijkt te zijn Bredenborn in het Nederlands van die tijd (de 6 vermeldingen zijn overigens allemaal uit de tweede helft van de 18e eeuw). Dat sluit Breitenbrunn niet uit, maar geeft nog extra mogelijkheden. Misschien was het Bredenbron bij Marienmünster in NRW?

Samenvattend, er zijn teveel mogelijkheden om er nu energie in te stoppen. Pas als als er extra info boven water komt, dan zou het de moeite kunnen lonen.