Reply To: In welk archief zijn de verslagen van de krijgsraad in Nederlands Indie

Forum Forums Restricted content Algemeen In welk archief zijn de verslagen van de krijgsraad in Nederlands Indie Reply To: In welk archief zijn de verslagen van de krijgsraad in Nederlands Indie

#44457
Edwin_ButterEdwin Butter
Participant

Mijn betovergrootvader heeft in een vergelijkbare aantekening in zijn stamboek:

– 27 maart 1878 voor den krijgsraad te velde te Piatta Radga. Bij vonnis van dien krijgsraad dd. 27 september 1878, fiat executie verleend door den militaire bevelhebber te Atjeh op den 2 oktober 1878, veroordeeld tot een jaar detentie wegens het ontvreemden door iemand, geemployeerd tot het verrigten van eenigen dienst in een magazijn van goederen aan den lande toebehoorende, onder verzachtende omstandigheden.

Ik ben wel benieuwd of er buiten het stamboek om nog archiefstukken van de krijgsraad te velde bestaan waaruit blijkt wat er dan precis was ontvreemd en wat de verzachtende omstandigheden dan precies waren…. Ik ga een email naar nimh@mindef.nl schrijven. Bedankt voor de tip!
Deze voorvader heeft in Nederlands Indié drie dochters verwekt bij een inlandse vrouw die hij vlak voor zijn vertrek naar Nederland heeft erkend.

  • This reply was modified 6 months, 1 week ago by Edwin_ButterEdwin Butter.