Reply To: Ik zoek informatie over Sinah
Forum › Forums › Restricted content › Ik zoek informatie over Sinah › Reply To: Ik zoek informatie over Sinah

Ik weet dat Geerard Kuzee en Sinah niet gehuwd waren, zoals blijkt uit het gegeven dat hun dochter Jacoba Hendrika door hem was erkend en dat dat deed je in die tijd wanneer je niet was gehuwd met de moeder van het kind en ik heb in de gegevens van de Burgerlijke Stand van Nederlands-Indië geen registratie van een huwelijk tussen hen aangetroffen. Het zogenaamde in ‘concubinaat’ leven van soldaten met inheemse vrouwen was destijds wijd verspreid, zelfs officieren en ambtenaren van hoog tot laag leefden samen met inheemse of Indo-Chinese vrouwen. In die tijd was er een tekort aan Europese vrouwen, vandaar dat vrijgezellen zich wenden tot inheemse vrouwen.
Ik raad u aan om de volgende boeken te lezen:
– over het samenleven van KNIL soldaten en inheemse vrouwen, lees het mooie en zeer goed geschreven boek ‘anak kompenie’door Lin Scholten, gepubliceerd in 1965 bij Moesson, u kunt het vast en zeker lenen bij de openbare bibliotheek.
– een goede, zorgvuldige uitleg over de ‘njai’ , lees het boek ‘De njai : Het concubinaat in Nederlands-Indië’ door Reggy Baay.
– ‘Portret van een oermoeder’ door Reggy Baay, foto’s van njai’s en hun levensgeschiedenissen.
– ‘De ogen van Solo’ door Reggy Baay
Het overdoen van de inheemse partner door de ene KNIL soldaat aan de ander gebeurde vaak in die tijd wanneer de eerstgenoemde soldaat terugging naar Nederland. Voor de vrouw betekende het toch financiële en sociale zekerheid dat zij weer een man had die de zorg overnam voor haar en mogelijk de kinderen die zij bij zich had.
Indien Geerard Kuzee Sinah had overgedaan aan een kameraad soldaat van hem, is het in dat geval goed mogelijk dat Jacoba Hendrika Kuzee nog halfbroers en halfzusters had uit latere relaties van haar moeder.
Is een DNA test van uzelf geen idee ! Zie de informatie over DNA onderzoek op de IGV website.
Succes.
Vriendelijke groet, Rob
-
This reply was modified 6 years, 10 months ago by
Rob Dumas.