Reply To: Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ?

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ? Reply To: Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ?

De tests zijn momenteel in grote lijnen wel nauwkeurig; echter, binnen West-Europa is het vooralsnog lastig bevolkingsgroepen te onderscheiden; Chinees en West-Europees zijn wel goed van elkaar te onderscheiden, maar Engels/Nederlands/Duits is lastig te onderscheiden omdat deze groepen gewoon overlappen. Pas bij zeer grote referentiegroepen zal het beter mogelijk zijn om hen te onderscheiden. Nederlanders komen nu vaak als Engels/NW Europees/Scandinavisch uit de bus. In mijn test bijv. zie je veel Engels, en de 1/16 Joods is volgens mij onder Zuid-Europees geplaatst. Het is heel belangrijk dat men beseft dat er overlap is tussen bevolkingsgroepen, en dus niet de resultaten compleet letterlijk interpreteert.
De matches die men krijgt zijn op zichzelf wel verwant, maar de bedrijven zijn vaak wel optimistisch over een verwantschap. Sommige matches die ik geverifieerd heb die zij “3-5th cousin” noemen delen in werkelijkheid een voorouder 10 generaties geleden (dit geldt ook voor sommige 20cM matches). Zodra je bij de 10cM komt en daaronder, wordt het lastiger; 10cM betekent dat het stukje 10% kans heeft om “door midden geknipt” te worden in de volgende generatie; zo’n stukje wordt dus in de praktijk meestal ofwel in zijn geheel geërfd ofwel niet geërfd. Met één match moet ik 7 generaties terug voor de gedeelde voorvader van een 10cM stukje, maar bij een ander 13 generaties. In veel gevallen zal de gemeenschappelijke voorvader nog verder terug liggen, dus vrijwel onmogelijk om te traceren. Sommige matches die een groot stuk DNA delen, zitten op zogenaamde “pile up regions”; dit zijn bepaalde stukken op het DNA die door vele mensen gedeeld worden. Matches die op zo’n stuk zitten zijn daarom meestal onzeker.

Het belangrijkste naar mijn mening waar je zo’n bedrijf voor betaalt is niet hun etniciteitsoverzicht (hoewel het wel prettig is dat zij dit bijleveren), maar het feit dat zij je DNA sequencen. De ruwe data die zij leveren (waarop hun etniciteitsoverzicht bepaald is), daar gaat het eigenlijk om. Je kunt die data zelf ook op meerdere manieren interpreteren (mits je een beetje ermee kunt werken), bijv. op gedmatch, op het statistiek-programma R (zie bijv. mijn pogingen) of het laten doen (bijv. hier; vond ik zelf vrij nauwkeurig, maar het zal iets lastiger zijn voor zeer gemengde personen)