Bois d’Enghien

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #3976
    Anonymous
    Guest

    Hallo,

    Ik zoek iemand die meer weet over ‘Jean Francois Ghislain Bois d’Enghien. Of iemand die meer weet over de familienaam Bois d’Enghien in Soerabaya. Helaas heb ik weinig informatie. Hij heeft in Soerabaya gewoond en is ongeveer rond 1888 geboren. Hij was van beroep klerk bij de belastingen.

    Mvg,

    M. van Meijel

    #3993
    alansAd Lans
    Participant

    Hallo M. van Meijel,

    volgens mijn gegevens werkte hij ook bij de Staats Spoorwegen en huwde hij op 4-7-1922 in Soerabaja met Jeanne Carolina Rosbak.

    Mvg Ad Lans

    #4006
    DennisWeb master
    Participant

    Volgens mij was Jean François Ghislain Bois d’Enghien, geboren Soerabaja 22 mei 1888, waarschijnlijk een zoon van Adolf Bois d’Enghien (geb. Bandjermasin 22 okt. 1856, overl. Soerabaja 30 jan. 1921) en (tr. Soerabaja 19 juni 1875) Johanna Helena Stoffels (overl. Rembang 28 jan. 1892).
    Adolf Bois d’Enghien, hertr. Malang (Pasoeroean) 12 juni 1895 Wilhelmina Louisa van Zutphen, geb. Batavia 19 juni 1866, overl. Soerabaja 13 of 14 aug. 1915.
    Adolf was ongetwijfeld een zoon van Pierre Jospeh Ghislain Bois d’Enghien (geb. Grammont = Geraardsbergen, België) 10 april 1823, sergeant artillerie OIL (1863), overl. ?, en mogelijk een inlandse vrouw.
    In België bestaat een adelijke familie Du Bois d’Enghien en een niet-adellijke familie Bois d’Enghien.

    Ik ben geïnteresseerd in eventuele nakomelingen van Jean François Ghislain.

    #4009
    Anonymous
    Guest

    Hallo Roel,
    ik ben het grotendeels eens met je verhaal.
    Mijn gegevens heb ik, waarschijnlijk zoals jij ze ook hebt, uit de Almanakken van N.O.I.
    Jij hebt als vader van Adolf Bois d’Enghien, (geb. Bandjermasin 22 okt. 1856, overl. Soerabaja 30 jan. 1921): ongetwijfeld was hij een zoon van Pierre Jospeh Ghislain Bois d’Enghien.

    Ikzelf heb geen gegevens over deze Pierre Jospeh Ghislaine.
    Maar ik had als vader van Adolf: Willem Karel Jacob Pieter Bois d’Enghien. Willem is overleden op 08-08-1875 in Batavia.
    Notitie bij overlijden van Willem:
    Aangifte van zijn boedel voor het recht op successie door Jozef van der Zijl, ‘lijkaanvaarder’ en vermoedelijk dus de schoonzoon van de overledene, Batavia 2 sept. 1875 (collectie Oost-Indische bronnen, C.B.G.)

    En inderdaad was Jozef van Zijl gehuwd met Maria Louisa Bosi d’Enghien, (1853-1907), zijnde de oudere zuster van Adolf.
    Alleen, als ik op de site van het CBG (collectie Oost-Indische bronnen kijk, dan kan ik de bron niet meer vinden.

    Roel kun jij mij vertellen waar jij de gegevens van Pierre Jospeh Ghislain Bois d’Enghien, vandaan hebt.

    En als antwoord op jouw vraag: ook ik heb geen kinderen van Jean Francois Ghislain X JC Rosbak.
    Mvg Ad Lans

    #4010
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    [quote=”Ad Lans” post=1173]Hallo Roel,

    Alleen, als ik op de site van het CBG (collectie Oost-Indische bronnen kijk, dan kan ik de bron niet meer vinden.
    [/quote]
    http://www.cbg.nl/index.php?zoekterm=zijl&status=L&cat=VIBD&tref=3&exact=JA

    #4018
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Ad,

    Tja met die genealogie Bois d’Enghien blijft het een beetje gissen. Ik heb in mijn gegevens uiteraard ook de door jou genoemde W.K.J.P, overl. Batavia 8 aug. 1875.

    In de jaren 1850 vinden we in de opgaven bs enkele kinderen geboren.
    Johannes Baptiste Bd’E, geb. Batavia 5 jan. 1855 (vermeld in de opgaven bs 1857, vermoedelijk dus een erkenning).
    Adolf Bd’E, geb. Bandjermasin 22 okt. 1856.
    Anna Christina Bd’E, geb. Soerabaja 19 mei 1858, overl. Soerabaja 31 mei 1860.

    Op de inwonerslijsten komt in die periode de naam Bois d’Enghien niet voor, wat doet vermoeden dat de vader van bovengenoemde kinderen een militair (geen officier, want er is geen stamboek van een officier KNIL met de naam Bd’E) en de moeder een inlandse vrouw was. Mogelijk was die vader de P.J.G. Bd’E, die als sergeant der artillerie in 1863 eervol werd vermeld n.a.v. zijn deelname aan de gevechten in de Zuid- en Oosterafdeling van Borneo in de jaren 1860 en 1861 (De Oostpost van 27 april 1863).

    P.J.G. Bd’E is kennelijk naar Nederland teruggekeerd, aangezien we in het bevolkingsregister van Breda 1890-1899, deel 02, bladnr. 139 aantreffen Pierre Joseph Ghislain Bois d’Enghien, geb. Grammont 10 april 1823, ingeschreven 1 mei 1895 komende van Leiden en 6 nov. 1895 uitgeschreven naar Nijmegen. Hij overleed te Wijchen 28 januari 1896 (geb. Grammont, 72 jaar oud), zn. Jean Baptiste Bois d’Enghien en Louise de Bolder. In zijn overlijdensakte wordt hij niet als echtgenoot of weduwnaar vermeld.

    Bij zijn terugkeer naar Nederland heeft hij zijn (naar ik aanneem) zoon Adolf Bd’E in Indië achtergelaten (wat zoals bekend wel vaker gebeurde). In dit verband is opvallend dat Adolf Bd’E in het Soerabaiasch-Handelsblad van 15 jan. 1883 kennis geeft van het overlijden te Modjokerto op 1 jan. 1883 van zijn ‘geliefde pleegmoeder mevrouw de weduwe E. Wilke, geb. Wijsman’ (Elsje Weisman, geb. Batavia 26 maart 1833, overl. Modjokerto 1 jan. 1883, tr. Modjokerto 20 juni 1864 Heinrich Wilke).

    Adolf tr. 1e Soerabaja 19 juni 1875 Johanna Helena Stoffels; tr. 2e Malang (Pasoeroean) 12 juni 1896 Wilhelmina Louisa van Zutphen. Zie voor zijn grafschrift en dat van zijn tweede vrouw BRP 10, pag. 35. In hetzelfde graf lag ook Jeanne Caroline Bois d’Enghien, geb. Rosbak, de echtgenote van Jean François Ghislain Bd’E (geb. Soerabaja 11 dec. 1886).

    Ik neem aan dat de volgende personen resp. een broer en zus van Adolf waren.
    – Pierre Wouter Adolf Bd’E, geb. ??, voor het eerst vermeld op een inwonerslijst in de Naamlijst van 1882 en wel te Soerabaja samen met Adolf. In 1881 dus tenminste 16 jaar oud en dus geboren in 1865 of eerder.
    – Marie Louise van der Zijl, geb. Bois d’Enghien. Zij trouwde in 1875 en zal dus vermoedelijk zijn geboren in 1859 of zoveel eerder als zij ouder dan 16 jaar was toen zij trouwde.

    Vervolgens vertroebelt het zich verder met het opduiken van Willem Karel Jacob Pieter Bd’E, ambtenaar, overl. Batavia 8 aug. 1875. Het lijkt er op dat hij een leeftijdgenoot was van P.J.G (1823-1896). Hij zou dus ook de vader van Adolf kunnen zijn en van Pierre Wouter Adolf en Marie Louise.
    In de digitale index op de stamboeken van OI-ambtenaren komt hij niet voor en ook via Delpher geen spoor van hem.

    Tenslotte volgt hier de tweede Indische generatie Bd’E:
    – Agatha Helena, geb. Soerabaja 22 nov. 1874 (vader?), overl. Soerabaja 3 nov. 1918, tr. Sidoardjo (Soerabaja) 22 aug. 1896 Karel Willem van Damme.
    – Willem Karel Jacob Pieter, geb. Batavia 25 mei 1875 (vader?).
    – Pierre Wouter Adolf, geb. Soerabaja 20 maart 1878 (vader?), overl. Soerabaja 23 aug. 1900. N.B.: dit was dus een andere PWA dan de PWA, in 1882 voor het eerst op de inw.lijsten vermeld (zie boven)
    – Henrich, geb. Soerabaja 30 april 1882 (zn. van mw. Bois d’E; J.H. Stoffels was op dat moment de enige bekende mw. Bd’E).
    – levenloos kind, geb. Soerabaja 15 dec. 1883 (opgaven bs 1885, kind van Adolf)
    – Johannes Adolf, geb. Soerabaja 11 dec. 1886 (Bat. Nieuwsblad 24 dec. 1886, zn. van Adolf), overl. Soerabaja 20 jan. 1887.
    – Jean François Ghislain, geb. Soerabaja 22 mei 1888 (Soer. handelsblad 26 mei 1888, zn. van Adolf).
    – Charles Louis, geb. Malang (Pasoeroean) 3 april 1890 (Bat. Handelsblad 13 april 1890, zn. van Adolf), overl. Malang 5 april 1890.
    – levenloze zoon, geb. Malang 15 mei 1891 (opgaven bs 1892, zn. van Adolf).
    – Sophie, geb. Sidoardjo (Soerabaja) 29 okt. 1894 (vader?, wrsch. niet Adolf, die zat in Malang).
    – Bernardus Adolf, geb. Sidoardjo 10 okt. 1895 (inw.lijst 1897 Soerabaja P.W.A. Bd’E), overl. Sidoardjo 1 nov. 1895.

    De Bois d’Enghiennetjes waren overigens geen lieverdjes.

    Vgr., Roel.

    #4019
    DennisWeb master
    Participant

    En nog een krantenberichtje.

    #4067
    alansAd Lans
    Participant

    HOI ROEL, IK ANTWOORD IN HOOFDLETTERS TUSSEN JE EIGEN REGELS DOOR.
    Dag Ad,

    Tja met die genealogie Bois d’Enghien blijft het een beetje gissen. Ik heb in mijn gegevens uiteraard ook de door jou genoemde W.K.J.P, overl. Batavia 8 aug. 1875. HIJ WAS AMBTENAAR.

    In de jaren 1850 vinden we in de opgaven bs enkele kinderen geboren.
    Johannes Baptiste Bd’E, geb. Batavia 5 jan. 1855 (vermeld in de opgaven bs 1857, vermoedelijk dus een erkenning). OVERL. 23-02-1855 BATAVIA (1856 ALMANAK)
    Adolf Bd’E, geb. Bandjermasin 22 okt. 1856. OVERL. 30-01-1921 SOERABAJA.
    Anna Christina Bd’E, geb. Soerabaja 19 mei 1858, overl. Soerabaja 31 mei 1860.

    Op de inwonerslijsten komt in die periode de naam Bois d’Enghien niet voor, wat doet vermoeden dat de vader van bovengenoemde kinderen een militair (geen officier, want er is geen stamboek van een officier KNIL met de naam Bd’E) en de moeder een inlandse vrouw was. Mogelijk was die vader de P.J.G. Bd’E, die als sergeant der artillerie in 1863 eervol werd vermeld n.a.v. zijn deelname aan de gevechten in de Zuid- en Oosterafdeling van Borneo in de jaren 1860 en 1861 (De Oostpost van 27 april 1863).

    P.J.G. Bd’E is kennelijk naar Nederland teruggekeerd, aangezien we in het bevolkingsregister van Breda 1890-1899, deel 02, bladnr. 139 aantreffen Pierre Joseph Ghislain Bois d’Enghien, geb. Grammont 10 april 1823, ingeschreven 1 mei 1895 komende van Leiden en 6 nov. 1895 uitgeschreven naar Nijmegen. Hij overleed te Wijchen 28 januari 1896 (geb. Grammont, 72 jaar oud), zn. Jean Baptiste Bois d’Enghien en Louise de Bolder. In zijn overlijdensakte wordt hij niet als echtgenoot of weduwnaar vermeld.

    Bij zijn terugkeer naar Nederland heeft hij zijn (naar ik aanneem) zoon Adolf Bd’E in Indië achtergelaten (wat zoals bekend wel vaker gebeurde). In dit verband is opvallend dat Adolf Bd’E in het Soerabaiasch-Handelsblad van 15 jan. 1883 kennis geeft van het overlijden te Modjokerto op 1 jan. 1883 van zijn ‘geliefde pleegmoeder mevrouw de weduwe E. Wilke, geb. Wijsman’ (Elsje Weisman, geb. Batavia 26 maart 1833, overl. Modjokerto 1 jan. 1883, tr. Modjokerto 20 juni 1864 Heinrich Wilke). ROEL, DIT IS ALLEMAAL PRACHTIGE INFORMATIE; HAD IK NIET! DANK DAARVOOR.
    MAAR IK BEN HET NIET MET JE EENS DAT HIJ DE VADER VAN ADOLF ZOU ZIJN. DAAROVER LATER!

    Adolf tr. 1e Soerabaja 19 juni 1875 Johanna Helena Stoffels; tr. 2e Malang (Pasoeroean) 12 juni 1896 Wilhelmina Louisa van Zutphen. Zie voor zijn grafschrift en dat van zijn tweede vrouw BRP 10, pag. 35. In hetzelfde graf lag ook Jeanne Caroline Bois d’Enghien, geb. Rosbak, de echtgenote van Jean François Ghislain Bd’E (geb. Soerabaja 11 dec. 1886).
    MET DEZE GEGEVENS BEN IK HET EENS.
    IK GA ERVAN UIT DAT J.C. ROSBAK OP 11 DEC. 1886 GEBOREN IS.
    WANT JEAN FRANCOIS GHISLAINE Bd’E IS GEBOREN OP 22-05-1888 SOERABAJA. (1889 NAAMLIJST).

    Ik neem aan dat de volgende personen resp. een broer en zus van Adolf waren.
    – Pierre Wouter Adolf Bd’E, geb. ??, voor het eerst vermeld op een inwonerslijst in de Naamlijst van 1882 en wel te Soerabaja samen met Adolf. In 1881 dus tenminste 16 jaar oud en dus geboren in 1865 of eerder.
    – Marie Louise van der Zijl, geb. Bois d’Enghien. Zij trouwde in 1875 en zal dus vermoedelijk zijn geboren in 1859 of zoveel eerder als zij ouder dan 16 jaar was toen zij trouwde.
    ZIJ IS GEBOREN OP 07-06-1853 (ZIE BIJLAGE).
    OOK IK DENK DAT ZIJ EEN ZUS IS VAN ADOLF. MARIE LOUISE WAS GEHUWD MET VAN DER ZIJL. DEZE VAN DER ZIJL DOET AANGIFTE VAN DE BOEDEL VAN WILLEM KAREL JACOB PIETER Bd’E, AMBTENAAR, OVERL. BATAVIA 8 AUG. 1875, VOOR HET RECHT OP SUCCESSIE. HIJ IS DAN LIJKAANVAARDER EN VERMOEDELIJK SCHOONZOON VAN DE OVERLEDENE (ZIE CBG COLLECTIE O.I. BRONNEN ONDER DE NAAM ZIJL).
    ALS DAT ZO IS, DAN IS DE VADER VAN ADOLF EN MARIE LOUISE Bd’E dus WILLEM KAREL JACOB PIETER Bd’E EN NIET PIERRE JOSEPH GHISLAIN Bd’E.

    Vervolgens vertroebelt het zich verder met het opduiken van Willem Karel Jacob Pieter Bd’E, ambtenaar, overl. Batavia 8 aug. 1875. Het lijkt er op dat hij een leeftijdgenoot was van P.J.G (1823-1896). Hij zou dus ook de vader van Adolf kunnen zijn en van Pierre Wouter Adolf en Marie Louise. MEE EENS!
    In de digitale index op de stamboeken van OI-ambtenaren komt hij niet voor en ook via Delpher geen spoor van hem.

    Tenslotte volgt hier de tweede Indische generatie Bd’E:
    – Agatha Helena, (1876 Naamlijst) geb. Soerabaja 22 nov. 1874 (vader?), overl. Soerabaja 3 nov. 1918, tr. Sidoardjo (Soerabaja) 22 aug. 1896 Karel Willem van Damme.
    – Willem Karel Jacob Pieter, geb. Batavia 25 mei 1875 (vader?).
    – Pierre Wouter Adolf, geb. Soerabaja 20 maart 1878 (vader?), overl. Soerabaja 23 aug. 1900. N.B.: dit was dus een andere PWA dan de PWA, in 1882 voor het eerst op de inw.lijsten vermeld (zie boven)
    – Henrich, geb. Soerabaja 30 april 1882 (zn. van mw. Bois d’E; J.H. Stoffels was op dat moment de enige bekende mw. Bd’E).
    – levenloos kind, geb. Soerabaja 15 dec. 1883 (opgaven bs 1885, kind van Adolf)
    – Johannes Adolf, geb. Soerabaja 11 dec. 1886 (Bat. Nieuwsblad 24 dec. 1886, zn. van Adolf), overl. Soerabaja 20 jan. 1887.
    – Jean François Ghislain, geb. Soerabaja 22 mei 1888 (Soer. handelsblad 26 mei 1888, zn. van Adolf).
    – Charles Louis, geb. Malang (Pasoeroean) 3 april 1890 (Bat. Handelsblad 13 april 1890, zn. van Adolf), overl. Malang 5 april 1890.
    – levenloze zoon, geb. Malang 15 mei 1891 (opgaven bs 1892, zn. van Adolf).
    – Sophie, geb. Sidoardjo (Soerabaja) 29 okt. 1894 (vader?, wrsch. niet Adolf, die zat in Malang).
    – Bernardus Adolf, geb. Sidoardjo 10 okt. 1895 (inw.lijst 1897 Soerabaja P.W.A. Bd’E), overl. Sidoardjo 1 nov. 1895.

    De Bois d’Enghiennetjes waren overigens geen lieverdjes.  :ohmy:

    Vgr., Roel.
    GROET AD

    #4078
    DennisWeb master
    Participant

    Hi Ad,

    Dank voor je reactie. Zoals ik eerder al zei, het blijft gissen. Je zou zeker gelijk kunnen hebben met je bereerde aanname dat Adolf een zoon was van Willem Karel Jacob Pieter, ambtenaar, maar dat dus alleen als hij i.d.d. een broer zou zijn van Marie Louise van der Zijl en zij een dochter van WKJP.
    Aan de andere kant was de vader van Adolf vermoedelijk een militair en dan komen we weer uit bij Pierre Joseph Ghislain. Verder wijs ik op het feit dat Adolf een van zijn zoons Jean François Ghislain noemt, maar ik besef dat ik met zo’n vernoeming op dun ijs sta.
    Hopelijk wordt deze berichtenwisseling nog eens gelezen door iemand die weet hoe het in elkaar stak.
    Hgr., Roel.

    #4085
    Anonymous
    Guest

    Roel,
    we wachten gewoon af.
    Dank en groet,

    Ad

    #4086
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Dag M.

    Geen aanname meer maar feit!

    BS Soerabaja, geb.reg. 1888, aktenr. 97:

    22 mei 1888 des avonds om half acht (aangifte 23 mei 1888) Jean François Ghislain. Ouders: Adolf Bois d’Enghien, oud 31 jaar, particulier, en zijn echtgenote Johanna Helena Stoffels, beiden wonende te Soerabaja. Aangever: de vader. Getuigen: Johan Willem Felix, oud 55 jaar, en Adolph Martinus Voorneman, oud 32 jaar, beiden particulier en wonende te Soerabaja.

    #4087
    Anonymous
    Guest

    Dat is een leuke bevestiging, Leo.
    Bedankt.
    Ad Lans

    #10872
    MvanMeijelMvanMeijel
    Participant

    Hallo Roel,

    Al een hele tijd niet meer op deze website gekeken en dus ook geen reacties gelezen.
    Je schreef interesse te hebben in de nakomelingen van Jean François Ghislain Bois d’Enghien.

    Mijn oma is een dochter van hem, maar ze is niet erkend door hem (ik heb hiervan een geboortebewijs).
    Hij was wel aanwezig bij de geboorte oid. Zijn naam staat op dat document.
    Mijn oma was (vreemd genoeg) twee jaar voordat Jean Francois Ghislain Bois d’Enghien en JC Rosbak zijn gehuwd geboren.

    Mijn oma is opgegroeid zonder haar ouders, waarom weet ik niet.

    Mvg,
    M. van Meijel

    #10873
    MvanMeijelMvanMeijel
    Participant

    Ik had in 2015 meerdere documenten gekregen van m’n familie en erdoorheen gespit.
    Het viel me op dat een tak van m’n familie al snel dood liep. Ik kwam niet verder dan de ouders van mijn oma.
    Niet verder dan Jean Francois Ghislain Bois d’Enghien en Jeanne Caroline Rosbak. Mijn oma, de dochter van hen, leeft niet meer en heeft hier nooit over gesproken. Uiteraard besef ik dat het niet 100% zeker is dat Jean Francois Ghislain Bois d’Enghien de vader is. Maar vreemd dat ze twee jaar later na de geboorte van mijn oma zijn getrouwd..

    Ik ben een heel stuk wijzer door deze website, uiteraard nog op zoek naar meer informatie.

    #10874
    MvanMeijelMvanMeijel
    Participant

    Hallo Roel,

    Nog een vraag naar aanleiding van een eerder bericht.
    Weet jij waar Jeanne Caroline Bois d’Enghien, geb. Rosbak, de echtgenote van Jean François Ghislain Bd’E is begraven?

    Groetjes,
    M. van Meijel

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.