Britse familie in Nederlandsch-Indië

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Britse familie in Nederlandsch-Indië

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #3534
    DennisWeb master
    Participant

    Beste forumbezoekers,

    Zoals bij velen van jullie bekend zal zijn, hadden de Britten het in de periode 1811-1816 op Java voor het zeggen. Nadat in 1816 het bestuur aan Nederland was overgedragen, bleven velen van hen op Java (Nederlandsch-Indië) wonen, waar zij de stamvaders werden van soms uitgebreid nageslacht.

    De redactie van De Indische Navorscher zou daarom indien mogelijk in jaargang 2016 ook aandacht willen besteden aan de nakomelingen van Britten, die in de jaren 1811-1816 op Java arriveerden.

    Aan een ieder die zich hierdoor aangesproken voelt het vriendelijke verzoek aan de redactie te melden of hij of zij een bijdrage kan en wil leveren en aan te geven over welke familie het gaat. Contact opnemen, kan via redactie@igv.nl of rechtstreek met mij (roeldeneve@kpnmail.nl).

    Nogmaals: het gaat dus om families die afstammen van een Brit die tussen 1810 en 1817 op Java aankwam.
    Inmiddels wordt er gewerkt aan de genealogieën van de families Cookson en Crawfurd.

    Vriedelijke groet,
    Roel de Neve, hoofdedacteur De Indische Navorscher.

    #3536
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ik denk dan aan William Stavers . Een Brit die met Raffles meekwam en een belangrijke rol had in de java-oorlog.
    Ik heb een paar gegevens verzameld, maar lang niet genoeg voor een serieuse genealogie.
    Iemand anders kan die gegevens krijgen of stuur mij de gegevens die je hebt , misschien kan ik er iets meer mee doen.. ev voor 2016.
    Zijn portret zou nog in Nederland zijn bij een familie. Weet iemand meer ?

    #3537
    DennisWeb master
    Participant

    Beste H.J.,

    Het zou mooi zijn als jij de genealogie van die familie wil maken. Een oud-oom van mij was met een meisje Stavers getrouwd, waardoor ik in deze familie geïnteresseerd ben. Het meeste van wat ik van die familie weet, staat in DIN of is te vinden via de CBG-catalogus.
    En wellicht ken je ook deze site: http://mysite.du.edu/%7Ettyler/ploughboy/trstaversjournal.htm. William figureert daarin ook.

    Ik heb wat info over William vergaard, die ik je hier in bijlage toestuur. Zie maar, in hoeverre je het kunt gebruiken.

    Vriendelijke groet,
    Roel.

    Attachments:
    #3538
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Oke…. ik probeer iets met Stavers…. deadline is eind 2016 toch ?
    Als mensen stamboomfragmenten Stavers of andere informatie hebben… zet maar in dit topic weg als bijlage of mail me hendrikjan75@ziggo.nl

    Ik dacht ook aan Peter Jessen en James Trail (Traill) die in 1813 een handelshuis begonnen te Batavia (Molenvliet?) William Young en Edward Cooke ?
    Cooke is grootvader van Jan Toorop en de familienaam bestaat nog steeds.
    Een note voor Trail kan zijn dat de filmer Hugo van Lawick een nazaat is en ex van Jane Goodall
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_van_Lawick
    Een andere nazaat Trail is Bas Dudok van Heel : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bas_Dudok_van_Heel

    #3539
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    HendrikJan,

    Uit het huwelijksregister van Soerabaja 1918, aktenr. 8:

    21 januari 1918. Eddy Stavers, geboren te Lawang, oud 24 jr., machinist bij de Staatsspoorwegen, wonende te Klakak, afd. Loemadjang, natuurlijke erkende zoon van Johan Alexander Stavers en de inlandse vrouw Soekinem, beiden wonende te Probolinggo; met Sophie Elisabeth Veekman, geboren te Balangnipa, oud 22 jr., wonende te Soerabaja, natuurlijke erkende dochter van Johan Hendrik Veekman, tokohouder, wonende te Soerabaja en de inlandse christenvrouw Rozalina Bastiaans, beroep en woonplaats onbekend.

    #3540
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    ahhh Leo, mooi feitje. Veel dank Ik heb het genoteerd (aldfaer)
    Johan Hendrik had een zus Maria Helena, oma van Frits Bolkestein .
    Het toeval wilt dat Johan Hendrik ook na Sophie kinderen had met Elisabeth van Ginkel uit Den Haag.
    Haar moeder is een zus van mijn stamvader die naar Indië ging.
    Kampong ketjil toh ?

    #3541
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant
    #3548
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Alexander Loudon .

    #3795
    Anonymous
    Guest

    Hallo Roel,

    Naar aanleiding van je vraag over Britten in Nederlands Indie het volgende:
    Bij mij in de stamboom komt een meisje Lobry voor die gehuwd is met de planter Alfred Alexander Ball.
    Ze krijgen een reeks kinderen.Gehuwd rond 1850 (uit mijn hoofd)
    Mocht je interesse hebben,dan hoor ik het wel.

    Met vriendelijke groet,

    Corina Lobry

    #3820
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Hieronder nog een aantal gegevens betreffende leden van de familie Stavers in Ned.Indië:

    Peter William Stavers, geb. (afdeling) Probolinggo (res. Besoeki) 24 mei 1848, particulier te Temanggoeng Ngadiredjo (res. Kedoe) 1902-03, overl. Temanggoeng (res. Kedoe) 28 febr. 1903.
    Uit zijn relatie met de Indonesische vrouw Alimah, werden de volgende kinderen geboren:
    1. Anton Billy Stavers (zijn voornamen werden ook wel geschreven als Eaton of Aeton Billy) geb. Temanggoeng (res. Kedoe) 1893, erk. Temanggoeng (Kedoe) 02 aug. 1901, bij de Kon. Marine matroos 3e klas met S.S. “Grotius”op transport van Den Helder naar Oost-Indië op 15 apr. 1911 (Bron: Vliegend Blaadje, nieuws- en advertentiebode voor Den Helder, 8 apr. 1911, p. 2), (voor het eerst vermeld in Adresboek van Ned.Indië als) 4e kl. Technische ambtenaar P. te Kertosono 1927, ontslagen gerekend van ultimo maart 1932,[…] eervol uit ‘s Lands dienst, de gewezen monteur bij den Post- Telegraaf- en Telefoondienst, A.B. Stavers (Bron: Sumatra Post vrijdag 29 apr. 1932), laatstelijk zonder beroep 1956, overl. Vlissingen 23 sept. 1956 (63 jaar oud, ald. begr.), tr. — Soewarti.
    2. August(in)a Amilia Stavers, geb. 1895, erk. Temanggoeng (Kedoe) 02 aug. 1901, overl. ca. 1930, tr. — omstr. 1912 Abraham Charles Lambertus, geb.(erk.) Bandoeng (res. Preanger Regentschappen 24 febr. 1885, treincontroleur 2e kl. S.S. 1918, overl. Soerakarta 23 aug. 1923, begr. op de inlandse begraafplaats te Wonogiri (Soerakarta).
    Uit dit huwelijk 9 kinderen waarvan 6 kinderen vroeg waren overleden en 3 overlevende kinderen:
    a. Emma Lambertus, geb. ca. 1914, reeds overleden.
    b. …. (roepnaam: Troel) Lambertus, geb. verm. Soerakarta 1918, reeds overleden.
    c. Vera Lambertus, geb. Soerakarta 1920, overl. Nederland ca. 1998, tr. 1940 met Van den Doorn.

    Na het overlijden van hun ouders werden Emma, Troel en Vera Lambertus gebracht naar het katholieke kindertehuis Vincentius in Kramat (Batavia) dat werd geleid door de Zusters van de Orde Franciscanessen van Maria. In 1935 verbleven in ieder geval Troel en Vera Lambertus daar nog steeds.

    Het vreemde is dat de namen van hun ouders het echtpaar Lambertus-Stavers nog steeds werden vermeld in de Adresboeken van Ned.Indië van 1930-1941 alsof hun overlijden niet was doorgegeven aan de samenstellers van deze Adresboeken ??

    Grote vraag is: wie waren de ouders van Peter William Stavers?
    Waren dat:
    A. Francis Dawson Stavers die huwde te Pasoeroean op 30 jan. 1851 met Dorothea Wilhelmina
    Johanna van ‘t Wout.
    B. Pieter Caspar Stavers die huwde te Pasoeroean op 27 aug. 1851 met Charlotta Carolina Groeneveld.
    C. òf was hij het laatstgeboren kind van William Stavers (Sr) met Maria Frederika Smith, probleem hier is dat het huwelijk van dit echtpaar was ontbonden Semarang 30 okt. 1844 volgens de bekendmaking in de Javasche Courant van 05-02-1845.

    N.B. Noot bij het vaderschap van Peter William Stavers m.b.t. Anton Billy Stavers en August(in)a Amilia Stavers: in de overlijdensakte van Anton Billy Stavers bij de Burgerlijke Stand te Vlissingen werd als zijn vader vermeld William Stavers; maar in de Naamlijst 1893 bleek alleen Peter William Stavers te worden vermeld als inwoner van Temanggoeng (res. Kedoe) en niet William Stavers. Daarom ben ik ervan uitgegaan dat Peter William Stavers, overl. Temanggoeng 28 febr. 1903, de vader moet zijn van Anton Billy en August(in)a Amilia Stavers.

    Een kleine bijdrage.
    Hartelijke groet,
    Rob Dumas

    #3821
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Veel dank Rob.
    De naamlijsten van de RA 1847 en 1848 noemen Pieter Caspar als inwoner van Probolinggo.
    Hij moet dus de vader zijn van Peter William.
    Pieter Caspar had al 4 buitenechtelijke kinderen (1 overleden als baby) in 1848.
    Terwijl Francis Dawson in 1847 en 1848 inwoner van Pasoeroean was .
    In 1837 startte William Stavers een echtscheidingsprocecure wegens malitieuse desertie (verlating)
    Maria Smit woonde al 5 jaar niet meer in het echtelijk huis en dan kan deze procedure ingezet worden.
    Toch was de echtscheiding pas 7 jaar later. William woonde in 1848 te Modjokerto
    http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&query=stavers&cql%5B%5D=%28date+_gte_+%2201-01-1811%22%29&cql%5B%5D=%28date+_lte_+%2231-12-1840%22%29&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Nederlands-Indi%C3%AB+%7C+Indonesi%C3%AB&page=4&identifier=ddd%3A010500984%3Ampeg21%3Aa0009&resultsidentifier=ddd%3A010500984%3Ampeg21%3Aa0009

    De 5 buitenechtelijke kinderen van Pieter Caspar kunnen van 3 vrouwen zijn (1838,1839 en 1842,1843 en 1849)
    Peter William (1849) zou een kind kunnen zijn van Charlotte Groeneveld.
    Opvallend is dat de 2 kinderen van 1842 en 1843 aangegeven zijn bij de Burgerlijke Stand in 1858 (RA 1859 A597).
    Dus wettelijk werden het kinderen van Charlotte Groeneveld. Of was de regeling toen anders ?

    #3822
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Graag gedaan.
    Ja, ik denk ook dat Pieter Casper Stavers de vader moet zijn van Peter William Stavers geb. 1848 (niet 1849).
    De moeder van Peter William Stavers kan zijn: Charlotta Carolina Groeneveld. Zij was geboren te Pasoeroean 15 okt. 1831 (RA 1832, p. 221). Maar het kan ook zijn dat de moeder van Peter William Stavers een Indonesische vrouw, de inheemse ‘huishoudster’ (njai) van Pieter Casper Stavers was en vermoedelijk de moeder van zijn buitenechtelijke kinderen. Gezien het feit dat Charlotta Carolina Groeneveld was geboren in 1831, lijkt mij dat de kinderen van Pieter Casper Stavers geboren in 1842 en 1843, aangegeven bij de B.S. in 1858 geen kinderen van haar waren.
    De vader van Charlotta Carolina Groeneveld moet S. Groeneveld zijn geweest. Hij was de enige ingezetene met de familienaam Groeneveld te Pasoeroean in 1831 (RA 1832).
    Groet, Rob

    #3951
    Anonymous
    Guest

    Wat leuk om deze informatie hier tegen te komen.
    Johan Hendrik Veekman en Rosalina Bastiaens zijn mijn betovergrootouders.
    Mijn vraag is hoe een inlandse vrouw aan deze naam is gekomen. Ik kan ook nergens informatie over haar vinden. Op de trouwakte van mijn overgrootouders, staat haar naam gespeld zoals ik hierboven schreef.
    Jennifer van de Hee

    #3953
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Het kan zijn dat Rosaline Bastiaens een voorvader Bastiaens had en zodoende is ze met die naam opgegroeid, maar voor de wet was ze een inlandse vrouw.
    De namen Bastiaens en Bastiaans waren aanwezig in Indië.
    Je overgrootvader was Dolf Veekman ?
    Johan Hendrik Veekman, oudoom van Frits Bolkestein, huwde Elisabeth Maria van Ginkel in 1901. De scheiding was in 1908 en ze hadden samen twee dochters .

    Dochters:
    1.1 Dina Alida Veekman is geboren op 21-12-1901 in Pasoeroean, dochter van Johan Hendrik Veekman en Elisabeth Maria van Ginkel . Dina is overleden op 23-10-1969 in Den Haag. Dina trouwde 19-10-1926 in Weltevreden met Willem George Frederik Henskens. Willem is geboren op 13-11-1901 in Venlo, zoon van Antonius Maria Henskens en Maria Christina Theodora Kohlbrugge. Willem is overleden op 26-06-1971 in Ridderkerk en hertrouwde op 21-03-1964 in Jakarta met Amalia E. Kawilarang (geb. 1921).
    Kinderen van Dina en Willem:
    1 Maria Elisabeth Henskens, geb. 06-05-1927 in Weltevreden. Huwde Rodney Francis Powning in Australië ca 1951
    Marie Elisabeth was voor vele jaren secretaresse bij de Nederlandse ambassade in Canberra. Zelfs nog voordat er een Nederlandse ambassadeur was. Zij kwam in 1947 om voor de gezant te werken. Werkte jaren op de Nederlandse ambassade in Australië, waar ze nog woont Luister hier: http://www.sbs.com.au/yourlanguage/node/159689
    2 Henskens geboren op 28-10-1929 in Batavia.
    3 Jeannette Bianca Henskens, geboren op 29-05-1931 in Batavia. Huwde in 1954 met Ronald W. Plowright in Engeland
    4 Willem Alexander Henskens geboren op 03-03-1933 in Batavia. Naar Nederland gegaan.

    en
    1.2 Bianca Petronella Carolina Veekman is geboren op 19-01-1904 in Malang, dochter van Johan Hendrik Veekman en Elisabeth Maria van Ginkel Bianca is overleden na 1965. Bianca trouwde op 16-12-1925 in Bandoeng met de engelsman Frank Christopher Christie, geboren in 1901, overleden op 10-06-1965 in Den Haag.
    Kinderen van Bianca en Frank:
    1 Aileen Elizabeth Christie, geboren op 24-06-1926 in Batavia.
    2 Marcella Mary Christie, geboren op 10-11-1930 in Batavia. Ze huwde en scheidde Joseph Jacob Schmidt te Canada
    http://naturalisaties.decalonne.nl/indexddb.php?table_name=naturalisaties&function=details&where_field=Pers.nr.&where_value=4149

    ————
    Ik vond deze informatie omdat Elisabeth van Ginkel verre familie is –ook nooit geweten in de familie– en ik wilde dit uitspitten.
    Het zal wel niet, maar als je een foto hebt van Johan Hendrik met een onbekende blanke vrouw, dan weet je nu wie ze was.

    #3956
    Anonymous
    Guest

    Dank u wel voor deze uitgebreide informatie.
    Johan Hendrik Veekman is, volgens mijn informatie drie keer getrouwd geweest en heeft in al deze relaties kinderen gekregen. Dolf (Johan Adolf) Veekman is inderdaad mijn overgrootvader.

    Jennifer van de Hee

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.