Britse familie in Nederlandsch-Indië

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Britse familie in Nederlandsch-Indië

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #3991
    Anonymous
    Guest

    Geachte redactie,

    Ik heb nog een persoon die past in het Britse plaatje.
    Het het Alfred Alexander Ball (1827-1893 Soerabaya)beroep: tabaksplanter.
    gehuwd met Ferdinanda Dominica Lobry (Timor 1841-1920 Sidoardjo)
    Het echtpaar kreeg (voor zover bekend) 11 kinderen.

    Met vriendelijke groet,

    Corina Lobry.

    #4465
    Anonymous
    Guest

    En anders ben ik razend geïnteresseerd!
    Ferdinanda Dominica Lobry gehuwd met Alfred Alexander Ball. Van beiden heb ik alleen de overlijdensdata. Zij n zij de ouders van Mathilde Josephine Ball (geb. 1868 ovl 10-04-1928).
    Van wie is F D Lobry een dochter? Van Ferdinand Dominicus Lobry waarschijnlijk.
    Nu we toch aan het kwartetten zijn; mag ik van u de echtgenote van Karel Johannes Lazare (geb 1863).

    Met vriendelijke groet, Dave Gout

    #4466
    Anonymous
    Guest

    12-12-1887 huwelijk Karel Johannes Lazare met Rosalie van Weerden te Djokjakarta (RA1889:268)
    30-07-1909 ontbonden huwelijk tussen Karel Johannes Lazare en Mathilde Josephine Ball te Semarang (RA1910: C14)

    BRP3: 104
    12-12-1887 Karel Johannes Lazare, oud 24 jaar [geb. Semarang 27 juni 1863] 3de commies bij staatsspoorwegen, zoon van August Lazare, overleden en Carolina Joanna Jacoba Dorothea Oudhoff
    met Rosalie van Weerden, oud 22 jaar [geboren Salatiga, Semarang 23 juni 1855] dochter van Hendrik van Weerden , vendumeester en AdrienneHessels.

    mvg-Ben

    #4467
    Anonymous
    Guest

    24-07-1905 overlijden Rosalie Luzare geb van Weerden te Soerabaja (RA1906:110)

    Ik kan geen huwelijk vinden van Mathilde Josephine Ball met Luzare. Wel een huwelijk van een Mathilda Josephine Ball
    met Willem Martinus August Hojel gesloten 07-09-1888 te Sidoardjo (RA1890:262). Deze Mathilda Josephine Ball is overleden 10-04-1928. Of dit dezelfde is?

    mvg-Ben

    #4468
    Anonymous
    Guest

    Op 10 juni 1902 is overleden te Leiden Willem Martinus August Hojel, woonachtig te ‘s Gravenhage
    [url=https://www.openarch.nl/show.php?archive=elo&identifier=bb159816-47b2-a4a4-12cf-9607bf34d003&lang=nl]
    Zie ook overlijdensakte Den Haag en notarieel Den Haag (verklaring van erfrecht).

    #4469
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Indische Navorscher 1991 pagina 19:

    Staat der voorgevallen veranderingen onder de Europeanen en daarmede gelijkstaande personen boven de zestien jaren oud in de residentie TIMOR woonachtig, gedurende het le half jaar 1850.

    Ferdinand Dominicus Lobry, geb. Haarlem, oud 42 jaar, kommies belast met de administratie van ‘s lands kas te Timor, sinds 27 juni 1829 in Indië, komt 28 sept. 1839 van Soerabaja naar Timor, vertrekt 27 mei 1850 naar Java.

    Regeringalmanak 1833 pagina (218):
    Gehuwd te Semarang 13 juni 1832 Ferdinand Dominicus Lobry en Johanna Barbara Loof.

    Regeringsalmanak 1842 pagina (274):
    Geboren te Timor 28 febr 1841 Ferdinanda Domunica Lobrij

    Regeringsalmanak 1860 Voltrokken Huwelijken pagina 12:
    1859 July 15 Alfred Alexander Ball met Ferdinanda Domunica Lobrij

    Bronnenpublicaties 10 van de IGV, begraafplaats Peneleh

    Ter nagedachtenis / aan / onze dierbare ouders / Alfred Alexander Ball / overleden te Soerabaja 25 Januari 1893 / in den ouderdom van 66 jaar / en / Ferdinanda Dominica Ball / geb. Lobry / overleden te Sidhoardjo 22 Februari 1920 / in den ouderdom van 79 jaar /

    Dus Alfred Alexander Ball was geboren in 1826 of januari 1827

    #4470
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Indische Navorscher 1991 pagina 19:

    Staat der voorgevallen veranderingen onder de Europeanen en daarmede gelijkstaande personen boven de zestien jaren oud in de residentie TIMOR woonachtig, gedurende het le half jaar 1850.

    Ferdinand Dominicus Lobry, geb. Haarlem, oud 42 jaar, kommies belast met de administratie van ‘s lands kas te Timor, sinds 27 juni 1829 in Indië, komt 28 sept. 1839 van Soerabaja naar Timor, vertrekt 27 mei 1850 naar Java.

    Regeringalmanak 1833 pagina (218):
    Gehuwd te Semarang 13 juni 1832 Ferdinand Dominicus Lobry en Johanna Barbara Loof.

    Regeringsalmanak 1842 pagina (274):
    Geboren te Timor 28 febr 1841 Ferdinanda Domunica Lobrij

    Regeringsalmanak 1860 Voltrokken Huwelijken pagina 12:
    1859 July 15 Alfred Alexander Ball met Ferdinanda Domunica Lobrij

    Bronnenpublicaties 10 van de IGV, begraafplaats Peneleh

    Ter nagedachtenis / aan / onze dierbare ouders / Alfred Alexander Ball / overleden te Soerabaja 25 Januari 1893 / in den ouderdom van 66 jaar / en / Ferdinanda Dominica Ball / geb. Lobry / overleden te Sidhoardjo 22 Februari 1920 / in den ouderdom van 79 jaar /

    Dus Alfred Alexander Ball was geboren in 1826 of januari 1827

    #4471
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Indische Navorscher 1991 pagina 19:

    Staat der voorgevallen veranderingen onder de Europeanen en daarmede gelijkstaande personen boven de zestien jaren oud in de residentie TIMOR woonachtig, gedurende het le half jaar 1850.

    Ferdinand Dominicus Lobry, geb. Haarlem, oud 42 jaar, kommies belast met de administratie van ‘s lands kas te Timor, sinds 27 juni 1829 in Indië, komt 28 sept. 1839 van Soerabaja naar Timor, vertrekt 27 mei 1850 naar Java.

    Regeringalmanak 1833 pagina (218):
    Gehuwd te Semarang 13 juni 1832 Ferdinand Dominicus Lobry en Johanna Barbara Loof.

    Regeringsalmanak 1842 pagina (274):
    Geboren te Timor 28 febr 1841 Ferdinanda Domunica Lobrij

    Regeringsalmanak 1860 Voltrokken Huwelijken pagina 12:
    1859 July 15 Alfred Alexander Ball met Ferdinanda Domunica Lobrij

    Bronnenpublicaties 10 van de IGV, begraafplaats Peneleh

    Ter nagedachtenis / aan / onze dierbare ouders / Alfred Alexander Ball / overleden te Soerabaja 25 Januari 1893 / in den ouderdom van 66 jaar / en / Ferdinanda Dominica Ball / geb. Lobry / overleden te Sidhoardjo 22 Februari 1920 / in den ouderdom van 79 jaar /

    Dus Alfred Alexander Ball was geboren in 1826 of januari 1827

    #4610
    Anonymous
    Guest

    N.a.v. dit onderwerp “ Britse familie in Nederlandsch-Indië” kwam ik e.e.a. tegen waar ik niet uit kom.
    In de Indische Navorscher Jaargang 18 (2005) kwam ik he volgende tegen:
    “6. Mary Young, geb. Batavia 11 aug. 1825, overl. Djokjakarta 3 mei 1891, tr. Batavia 17 nov.
    1841 Rudolf Karel Frederik Krämer, geb. Zierikzee 6 maart 1817………”
    “7. Mary Young, geb. Batavia 1827, begr. Batavia (Tanahabang) 8 febr. 1828.”

    Beide kinderen hebben dezelfde vader maar een andere moeder, maar om nu het tweede kind (7) ook Mary te noemen lijkt me wat bizar.
    Misschien dat iemand weet wat hier aan de hand is?

    Een ander punt gaat over de eerst genoemde Mary, Mary 6. Ik betwijfel of zij wel de Mary is die met Rufolf K.F. Krämer getrouwd was. Eerlijk gezegd vermoed ik dat zij al overleden is vóór de geboorte van de tweede Mary (7). Als dat zo zou zijn dan zou Mary nummer 2 (7) dus getrouwd moeten zijn met R.K.F. Krämer, maar dat kan niet want zij sterft in 1828. Zou er dus een derde Mary in het spel zijn…?

    Mijn vraag is, kan er iemand de data van geboorte en overlijden van beide Mary’s kunnen bevestigen of ontkennen?

    B.v.d hj.

    #4612
    Anonymous
    Guest

    Ik denk dat je nog beter misschien kunt kijken wat er evt in de huwelijksakte vermeld staat. Een huwelijk van een meisje van 13 jaar lijkt me niet zo waarschijnlijk. Ik weet echter niet of er in 1841 al een leeftijd werd vermeld in de akte. Het huwelijk zou moeten staan op film 1208804 van FS. En deze zou (mits niet uitgeleend) op de pank moeten liggen op de Zaaiersweg te Amsterdam (familiecentrum Mormonen). Bezoek: vrijdagmiddag.

    mvg-Ben

    #4614
    Anonymous
    Guest

    Dank Ben.
    Ik zou inderdaad bij F.S. kunnen gaan kijken, maar dat kan altijd nog.

    Als je op internet gaat zoeken kom je vaak dezelfde informatie tegen, dus ook dat Mary nr 1 getrouwd is met Krämer.
    Nou is het zeker niet de eerste keer dat na onderzoek blijkt dat er vrolijk gecopypaste wordt dat het een lieve lust is zonder eens te kijken of het allemaal wel klopt.

    Of er in 1841 al leeftijden genoemd staan bij een huwelijk is mij ook niet bekend. Ik heb wel afschriften van huwelijksaktes waar dit zeker niet in genoemd staat.
    Vandaar dat ik ook benieuwd was naar de data van geboorte en overlijden van Mary (6) en de andere Mary (7).

    “Een huwelijk van een meisje van 13 jaar lijkt me niet zo waarschijnlijk” in dat geval neem ik aan dat je een huwelijk van Mary 2 met Krämer bedoelt, maar die is, voor zover ik weet, in 1828 gestorven.

    Maar laten we eens gek doen en nogmaals vaststellen dat het compleet onzinnig zou zijn om het kind gebroren ná Mary 1 ook Mary te noemen terwijl Mary 1 nog leeft.

    Zoals hiervoor al uitgelegd heb ik het sterke vermoeden dat beide Mary’s niet getrouwd zijn met Meneer Krämer, maar dat er een derde Mary in het spel is die inderdaad op 13 jarige leeftijd getrouwd is met R.K.F Krämer. Dit huwelijk vond plaats enkele maanden ná het overlijden van haar vader William. Het zou dus goed kunnen zijn dat Mary’s moeder haar graag gehuwd wide zien. Daarbij kunnen/moeten we zeker niet voorbij gaan aan het feit Rudolph Krämer de zoon van een dominee was uit Zeeland die met zijn hele gezin naar Batavia verhuisde. Dus zo gek klinkt het allemaal niet.

    M.v.g hj

    p.s na het overlijden van Krämer op 13 September 1848 was Mary 20 jaar, had drie kinderen is daarna nóóit meer getrouwd

    #7601
    Anonymous
    Guest

    HendrikJan,

    De Mary Young die op 17 nov. 1841 te Batavia met Rudolf Karel Frederik Kra(“)mer trouwt is blijkens huw.akte nr. 34 16 jaar oud. Zij is dus degene die op 11 aug. 1825 te Batavia geboren werd, zoals dus ook vermeld in de genealogie Kra(“)mer in INN/6, blz. 160.

    #8949
    EilertsdeHaanEilertsdeHaan
    Participant

    Ik ben net bij deze forum beland en geef mijn ‘late’ reactie.

    Ik heb veel gegevens over William Stavers daar ik een directe nazaat ben van zijn dochter. Zijn portret is bij mij in Engeland terecht gekomen en hangt nu in de eetkamer. Zijn voorouders zijn van Northumberland en Roxborough, en zijn vader kwam naar Londen waar William geboren is. William Jr kwam met Raffles naar Java en bleef na de teruggave van Ned. Indie aan Nederland in Surakarta. Hij huwde daar een dochter van de militair Casper Joseph Smith (zoon van de Duitser Johan Christoffel, die met de VOC in 1750 naar Java kwam).
    Gedurende de Java-oorlog was hij nauw betrokken bij de onderhandelingen tussen het gouvernement en Dipo-Negoro en kreeg daarvoor later van Koning Willem II de militaire Willems-orde. Hij werd een ondernemende suiker-man en bouwde de eerst stoom gedreven suiker fabriek in Oost-Java. (zie ook G. ROGER KNIGHT Descrying the bourgeoisie, Sugar, capital and state in the Netherlands Indies, circa 1840-1884. Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde (BKI) 163-1 (2007):34-66).
    Hij haalde zijn broer Peter Mellish over om naar Java te komen, maar dat liep op niets uit. Zijn broer Thomas Reed kwam ook in 1840 en was werkzaam in Surabaja als toeleverancier voor de suiker industrie. Er zijn daarna nogal wat van de familie Stavers in Java gebleven. Ik heb zelf slechts een klein aantal generaties bestudeert.

    Wat betreft de discussie over de ouders van Peter William Stavers kan ik zeggen dat het waarschijnlijk is dat hij een zoon was van Pieter Casper en de inlandse Gamiel. Charlotte Groeneveld werd zijn stiefmoeder.

    Als het nog mogelijk is zou ik graag een copie hebben van hetgene er over dit onderwerp geschreven is in 2016. Ik ben natuurlijk bereid om aan de gegevens van de Stavers familie nog toe te voegen, indien wenselijk.

    Herry E. Eilerts de Haan

    #8950
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Henry E. Eilerts de Haan,
    We hebben een paar jaar terug gemaild. Jij hebt me een scan van het portret van William Stavers gestuurd én van zijn schoonvader Smith. In 2016 is er geen publicatie geweest over Stavers in de Indische Navorscher.

    Rob Dumas,
    Inmiddels is een scan van het stamboek Oost Indisch Leger van Peter William Stavers online gekomen. Zijn ouders waren volgens eigen opgave Peter Caspar Stavers en Anna Christina Meijer.
    Klik hier voor stamboek P.W. Stavers

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.