Carel Willem Hendrik Halewijn

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Carel Willem Hendrik Halewijn

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #37174

    Iemand met weinig tot geen kennis van de Indische Genealogie vroeg mij eens te kijken naar Carel Willem Hendrik Halewijn, geb. onbekend, overl. 1917. RA registratie 1898. Daarvoor niet. In dat zelfde jaar huwde hij Carolina Bernhardina Triebel te Loemadgang, In 1899 onder opzichter 2e klasse SS Loemadgang, In 1903 onder opz 1e kl SS Singosarie Pasaroean, in 1916 beheerder zoutaanmaak Kalianget. Geen KNIL stamboek, maar toch voor 1898 geen RA registratie. LDS film 2284468 perkawinan Eropa 1867-1910 wordt bekeken zodra de LDS weer open gaat. Wiewaswie levert ook niks op, dus ook geen geb. in NL, ook Delpher niets anders dan zijn huwelijk. Iemand nog een idee waarom deze man “plotseling” in 1898 verschijnt? Groet Arthur

    #37178
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22halewijn%22,%22search_t_voornaam%22:%22carel%22%7D%7D
    Carel was geboren te Pesantren 6 okt 1872
    Het echtpaar Fredericus Johannes Halewjn en Johanna Polak woonde in de buurt te Kediri

    #37181

    Bedankt. Ik had hem gisteren avond ook gevonden via iemand op Geanet. Maar Pesantren dat is toch internaat of kostschool? Dat is dacht ik geen woonplaats. Ik denk ook dat Fredericus en Johanna de ouders zijn. Huwelijk Soerabaja 1865. Fredericus kreeg i.i.g. ook twee dochters die in 1866 en 1868 werden geboren (BRP 23). Maar hiermee is nog niet verklaard waar Carl of Karel als die jaren was, want er is geen inwoner registratie van hem een geen KNIL stamboek.

    #37182
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Er was een suikerfabriek Pesantren. Nu nog bewijzen dat Fredericus Johannes daar werkte . ca 1872

    #37183
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Er was een suikerfabriek Pesantren. Nu nog bewijzen dat Fredericus Johannes daar werkte . ca 1872

    edit:
    Halewijn was in 1871 administrateur van Pesantren… zie pdf-file: https://repository.overheid.nl/frbr/sgd/18711872/0000417191/1/pdf/SGD_18711872_0000321.pdf

    #37184

    Hartelijk dank. Zijn zoon Carel is dus op de fabriek geboren. Ik zag een mooie woning voor de administrateur administrateurs woning

    Overigens was er ook een schandaal in 1895. Hij werkte toen niet meer op de suikerfabriek, maar als “eersten commies bij de exploitatie van de Staatsspoorwegen en was secretaris-penningmeester van de vereniging “Voorzorg” van Europeesche ambtenaren bij de Staatsspoorwegen in Soerabaja. Met ruim 20.000 gulden is hij verdwenen. Het gerucht ging in de krant dat hij naar Sydney was vertrokken… Ik heb het idee dat van administrateur naar eersten commies overigens geen promotie is.

    #37185
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Hoe dat ging, weet ik uiteraard niet. Maar ik kan me indenken dat pa nog zijn zoon moest aangeven op het gouvernementskantoor, hoeveel kilometer ver ? en even wachtte totdat er meer tijd was op het werk, of omdat de wegen door regenval bijv moeilijk begaanbaar was , of omdat het een lange rit was per rijtuig of per paard En van uitstel kan afstel komen.
    Of hij heeft het kind wel aangegven, een acte werd gemaakt, maar de aangifte is niet terechtgekomen in de regeringsalmanak.
    Gelukkig is er nu veel gedigitaliseerd aan papierwerk en op het internet te bereiken.

    #37187
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Vraagjes:
    Fredericus Johannes Halewijn was geboren 25 juni 1841 te Soerabaja en zoon van Johannes Dominicus Halewijn ( geb Utrecht ?) en Maria Frederika Jenneke?

    #37189

    Dat weet ik niet. Als ik de namenlijst bekijk van 1841/1842 zie ik dit:

    1841
    Pasoeroean: J.D. en M.H.
    Batavia: M.H.
    1842
    Pasoeroean: J.D., J.M. en F.A.C.
    Batavia: Martinus Hendrik
    Kediri: Martinus Hendrik

    J.D. is Johannes Dominicus maar die is denk ik te oud om de vader te zijn. Mogelijk is hij de grootvader
    En dan is er een Martinus Hendrik Sr. en Jr.

    • This reply was modified 3 years, 10 months ago by afickelArthur Fickel.
    #37191

    edit: Martinus Sr. huwde louisa Georgina Petel in Pekalongan 1830 en Martinus Jr. huwde Wilhelmina Rachel Elisabeth Soerabaja 1842.

    #37352
    franssuperfranssuper
    Participant

    Dat klopt. Martinus Sr. is Martinus Hendricus, hoge bestuursambtenaar (o.a. resident geweest) en Martinus Jr. is (waarschijnlijk) een neef; zoon van Johannes Dominicus. Martinus Hendricus Jr. wordt daarom soms aangeduid als M.H. Jzn.
    Wilhelmina Rachel Elisabeth heette Bell van haar achternaam.
    Louisa Georgina Petel is eigenlijk een Van Polanen Petel maar ook komt de vermelding ‘Petel de Vaugarny’ voor; zij werd geboren in 1811 en overleed in 1845, weinig dagen voordat Martinus Hendricus (sr.) onderweg naar Nederland a/b “Prins van Oranje” overleed. Meerdere (mannelijke) leden van de familie Van Polanen Petel komen ook onder de achternaam Petel voor in de RA.

    #37353
    franssuperfranssuper
    Participant

    Ik heb de link tussen Johannes Dominicus (+zoon Martinus Hendricus Jr.) (woonachtig omgevind Soerabaja, Kediri) en Martinus Hendricus Sr. (Batavia, Pasoeroean) nog niet definitief kunnen vaststellen, maar zij zijn ongetwijfeld verwant.
    Om de zaak nog wat ingewikkelder te maken: MH Sr. (*1795 +1845) is de zoon van Martinus Halewijn (geen tweede voornaam) die in 1835 te ‘s-Hertogenbosch overleed en Elisabeth Francisca Bouman (+1848).

    Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de verschillende vertakkingen van de Halewijns in Nederlands Indië, omdat zij verweven zijn met de familie Hübner uit Japara. Mijn grootvader is geboren als een Halewijn, maar heeft zijn leven gesleten onder de naam Hübner, de achternaam van mijn moeder. Mocht je daarover informatie hebben, dan houd ik me aanbevolen.

    Met vriendelijke groet,
    Frans Super
    Zwolle

    #37354
    franssuperfranssuper
    Participant

    Arthur,
    Heb jij misschien geboortedatum en -plaats + ouders van Johannes Dominicus en Franciscus Alexander Constantinus?
    mvg, Frans

    #37355
    franssuperfranssuper
    Participant

    Ik vond zojuist op genealogie online dat M. Halewijn (Mathias/Martinus?) en Elisabeth Bouman de ouders zijn van Johannes Dominicus; daarmee is hij een volle broer van MH Sr. en is MH Jr. dus inderdaad een neef.
    mvg, Frans

    #37365

    Bedankt voor de informatie Frans. groet Arthur

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.