Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #7591
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Ik was het eigenlijk niet van plan, maar recent heb ik mijn DNA laten onderzoeken via My Heritage, omdat de prijs van dit DNA onderzoek tijdelijk vrij laag was en ik was benieuwd wat de eventuele uitslag daarvan zou zijn. De resultaten van dit DNA onderzoek verrasten mij door nieuwe gezichtspunten naar voren te brengen. Volgens deze resultaten komen mijn voorouders niet alleen uit West-Europa en Zuidoost-Azië maar ze komen uit alle windstreken van onze aardbol: het Noorden, het Zuiden, het Westen en het Oosten. Hierdoor ben Ik waarlijk een Earthchild, een Anak Semua Bangsa, een Wereldburger (en dat wist ik al)

    Vriendelijke groet,
    Rob

    #7592
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Wat bedoel je Rob met ” uit alle windstreken van onze aardbol: het Noorden, het Zuiden, het Westen en het Oosten”
    Beschrijft men dat in % ? En bedoelt men Scandinavië, Afrika, Amerika, Rusland ?
    Als het vertaalt kan worden naar % voorouders, dan kan jij dat zelf checken toch, 6 generaties terug zeker.
    Ik bedoel ….klopt dat allemaal wel ? Komen andere dna-tests tot dezelfde resultaten ?

    #7593
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Op dit moment ben ik niet in de gelegenheid om nader in te gaan op jouw reactie. Zodra ik dat kan stuur ik je m ijn reactie toe. Groet, Rob

    #7606
    robdumasRob Dumas
    Participant

    My Heritage maakt een zogenaamde geschatte etniciteit op van jou door berekeningen te maken (mbv logarithmen) op grond van jouw dna resultaten. Bij mij kwamen zij uit dat mijn voorouders komen uit 42 regio’s in de wereld. Wat betreft Oost-Azië – heb ik in totaal 46,6 % Oost-Aziatisch bloed bestaande uit 26,2 % Filipijns, Maleisisch, Indonesisch en daarnaast voor mij verrassend 18,4 % Thais en Cambodjaans en 2,0 % Inuit (Eskimo – scheldwoord ‘rauwvleeseter’ van Native Americans voor Inuit). Daarnaast ben ik voor 50,2 % Noordwest-Europees bestaande uit 34,4 % Engels (daar mee worden inwoners van West-Midden Europa bedoeld van Germaans/Kelitisch/Angelsakische herkomst), Noord- en West Europees 1,8 % en verrassend 7,7 % Fins. Verder ben ik voor 1,8 % Noord-Afrikaans (daarmee wordt bedoeld de Arabische noordkust van Afrika dat Magreb wordt genoemd (bestaande uit o.a.Algerije, Marokko, Libië, Tunesië, Egypte) en voor 1,4 % van Nigeriaans (West-Afrika, Yoruba stam in Nigeria). Deze uitslagen van mijn DNA onderzoek zijn plausibel wanneer ik kijk naar de gegevens uit mijn stamboomonderzoek gebaseerd op archiefonderzoek en dergelijke. Ik stam af o.a. af van een West-Duitse familie uit de omgeving van Hamburg, het is mogelijk dat daar ooit een Fin is ingehuwd. Verder wist ik op grond van mijn stamboomonderzoek dat ik Arabische voorouders had, maar wist niet waar ze vandaan kwamen. Nu weet ik op grond van het DNA onderzoek dat zij afkomstig zijn van de Noordkust van Afrika. My Heritage matcht de DNA resultaten met groepen DNA die zij hebben en die kunnen prehistorisch oud zijn zoals de groep Zweeds-Fins, Nigeriaans, Thais-Cambodjaans en Inuit. Met regulier stamboomonderzoek ga je honderden jaren terug in familiegeschiedenis, met DNA onderzoek ga je duizenden jaren terug in familiegeschiedenis. Groet, Rob

    #7607
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Rob.
    Maar dat ” 18,4 % Thais en Cambodjaans en 2,0 % Inuit ”
    Ken jij dat plaatsen ?
    Me dunkt dat 18.4 % te achterhalen valt bij welke overgrootouder dat moet liggen.
    En hoe waarschijnlijk kan dat zijn, denk je
    en Inuit ? Kweenie… lijkt me onwaarschijnlijk?
    Klopt die etnische indelingen wel die de dna-onderzoekers gebruiken ?
    Doe je een ander onderzoek van een ander bureau…. krijg je dan andere resultaten ?

    #7608
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Ik heb een Chinese overgrootmoeder, die komt niet terug in mijn DNA resultaten bij My Heritage of het moet zijn in 18,4 % Thais en Cambodjaans en 2 % Inuit. Chinees is volgens mij niet echt een ethniciteit. China omvat vele honderden volkeren elk met een eigen ethniciteit. Het kan zijn dat in een ver verleden een Chinese voorouder met een Inuit vrouw was gehuwd of met een vrouw met Inuit dna. Ik sluit niets uit. Dit kan allemaal kloppen. Wellicht zal ik in de toekomst een ander onderzoek doen bij een ander bureau, als het goed is moeten de resultaten uit het tweede onderzoek overeenkomen met de resultaten uit het eerst onderzoek. DNA vult de blinde vlekken in die je bent tegengekomen bij regulier stamboomonderzoek, zoals in het geval van mijn Arabische voorouders. Het overkomt mij af en toe dat Marokkaanse oudere mannen mij begroeten met As-salam alaikum. Ik antwoord dan beleefd terug: As-salam !

    #7624

    Ik weet niet of je resultaat van MyHeritage kan uploaden naar Gedmatch, want daar kan je ook eens kijken wat die laten zien (zijn wel meerdere algoritmes te kiezen, die verschillende uitkomsten geven).

    #7736
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Dank je Arthur voor jouw tip. Het is mij vandaag net gelukt om mijn resultaat van My Heritage te downloaden. Ik ga kijken of ik het kan uploaden naar Gedmatch.

    #8308

    Hoi,
    ik heb je vergeleken met mijn grootmoeder, en er lijkt géén match te zijn, iets dat na ca. 6/7 generaties helaas een mogelijkheid is. Het Dumas/Meijer-aandeel in haar zal dus elders op het DNA zitten. Interessant genoeg heeft zij wel één match die mogelijk afstamt van de Meijer-familie uit Pasoeroean.

    #8321
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Interessant dat er één match is van jouw grootmoeder met iemand die mogelijk afstamt van de Meijer familie uit Pasoeroean. Dat versterkt mijn vermoeden dat mijn voormoeder die ook een voormoeder van jouw grootmoeder is, zij was genaamd Anna Maria Dorothea Meijer een lid is van deze familie. Mooi !

    #9279
    Birdy69Bert Dros
    Participant

    Ik heb vorig jaar ook bij Heritage laten uitvoeren. Daar had ik een match met een 2e generatie neef met de naam Lapre. Dit kan wel kloppen omdat mijn Oma ook een Lapre is en ze voorkomt in de stamboom van de bekende familie Lapre.

    Hierdoor vertrouw ik wel de gegevens van Heritage. Alleen het vervolg is als je meer wil weten en verder wil zoeken overal lid van moet worden tegen betaling. In principe vind ik dit geen probleem als het maar wel wat oplevert. Vandaar dat ik sinds vandaag lid ben geworden van IGV. Ben benieuwd wat dit oplevert. Vond het wel grappig dat ik voor 4,2 % een match had met Italie en zelfs Turkije

    Azië
    52,0%
    Oost-Azië
    50,5%
    Filipijns, Indonesisch en Maleisisch
    27,0%
    Thais en Cambodjaans
    23,5%
    West-Azië
    1,5%
    West-Aziatisch
    1,5%
    Europa
    46,5%
    Noord- en West-Europa
    42,3%
    Noord- en West-Europees
    42,3%
    Zuid-Europa
    4,2%
    Italiaans
    4,2%
    Amerika
    1,5%
    Inheems Amerikaans
    1,5%
    Inheems Amerikaans
    1,5%
    Bert Dros
    100,0%

    #39723
    eneyndorffE.J. Neyndorff
    Participant

    Ik heb mijn DNA laten onderzoeken door Myheritage de uitkomst was:
    Europees 68,8%
    Engels 32,8%
    Scandinavisch 18,9%
    Oost-Europees 6,5%
    Baltisch 3,8%
    Iers, Schots en Welsh 3,8%
    Fins 3,0%
    Azië 29,7%
    Filipijns, Indonesich en Maleis 20,6%
    Chinees en Vietnamees 9,1%
    Broadly East-Asian
    Oceanië 1,50%
    Papoea-Nieuw-Guinees 1,5%
    Totaal 100,0%

    Ik begrijp eigenlijk niet wat ik hiermee aan moet. Ik weet zeker, dankzij een huwelijksakte dat de over-overgrootvader (Guittet) van mijn moeder in Vitré (Bretagne, Frankrijk) is geboren en dat zijn zoon in Dijon is geboren, die is met een mevrouw uit Gent (Olislaegers) (België) getrouwd, maar ik vind helemaal geen spoor Frans terug. De rest zou kunnen kloppen, ik vermoed dat de eerste traceerbare voorouder in Indië uit Zuid-Zweden kwam, misschien dat daar dan ook het Fins uit voorkomt. Engels vindt ik niet in mijn stamboom terug, wel Schots (Blaney Davidson), want mijn overgrootvader was de zoon van een Schotse man (Davidson) en een Nederlands-Indische vrouw (Intveld). Ik mis ook het Nederlandse deel, want ook ik heb voorouders uit Amsterdam (Eijzendooren), maar dat vind ik ook niet terug. Ik begrijp dit resultaat niet, hoe zou ik hier uit kunnen komen.

    #39733
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Via onze voorouders en onze ouders krijgen wij allemaal een pakketje genen (erfelijk materiaal) toebedeeld, maar het pakketje genen dat aan een ieder is toebedeeld omvat niet de genen van alle voorouders. Jij kunt een pakketje erfmateriaal hebben gekregen waarin het erfelijk materiaal (genen) van jouw Franse over-overgrootvader (in de vrouwelijke lijn) niet is opgenomen, maar een broer of zus van jou kan wel in het pakketje erfelijk materiaal dat hij of zij heeft grekegen genen hebben geërfd van die Franse voorouder. Jij zou dus je broers en zusters kunnen vragen om ook een DNA test via My Heritage te laten doen. My Heritage heeft van tijd tot tijd DNA testen tegen verlaagde prijs te koop, bijv. 1 DNA test voor de prijs van 49 euro. Wacht tot er weer een actie is van My Heritage waarin DNA testen tegen verlaagde prijs worden aangeboden, dat kan gebeuren mogelijk in de tijd van Pasen of Kerst.

    De term ‘Engels’ in de DNA uitkomst van My Heritage omvat niet alleen personen van Engelse, maar ook van Nederlandse, Vlaamse, Duitse en Franse etniciteit, omdat de genen van Engelsen, Vlamingen, Duitsers en Fransen kennelijk veel overeenkomen.
    Dus de genen van jouw Franse voorouder kunnen zijn meegenomen onder de term ‘Engels’ in de uitkomst van jouw DNA test via My Heritage.

    Indien je een gedetailleerder overzicht van de uitkomst van jouw DNA onderzoek wilt hebben, dan kun je het resultaat van jouw DNA onderzoek uploaden naar Gedmatch, zie https://fiom.nl/kenniscollectie/internationale-dna-databanken/informatie-over-dna-databanken/gedmatch

    Je moet je eerst inschrijven bij Gedmatch. Daarna volg je de uitleg op hun website. Alles wijst zich bijna als vanzelf !

    Hopelijk krijg je via Gedmatch een uitkomst van jouw DNA uitslag die duidelijker is.

    Mocht ik hierboven iets niet helemaal juist hebben uitgelegd, dan hoop ik dat andere leden van dit forum mijn fout(en) hier verbeteren.

    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    • This reply was modified 3 years ago by robdumasRob Dumas.
    #39735
    eneyndorffE.J. Neyndorff
    Participant

    Bedankt voor de uitleg, het is me iets duidelijker nu. Ik zal het via Gedmatch proberen duidelijker te krijgen.

    #44127
    Sigrid de GraveSigrid de Grave
    Participant

    Heb gisteren de uitslagen van mijn DNA (MyHeritage) binnengekregen.
    Scandinavisch 32,8%, Noord- en west Europa 29,5, Filipijns, Indonesisch en Maleis 24,7 en Thais en Cambodjaans 13.0.
    Ik heb mijn voorouders best wel ver onderzocht maar snap dat hoge percentage Scandinavisch niet goed. Mijn vaders lijn kent 7 generaties in Indië en daarvoor 7 generaties in Noord-Duitsland (Ostfriesland). In Indië geen input uit Scandinavië (voor zover ik weet). Dus wellicht van mijn moeders kant. Een tak met Noren en Denen vanuit een “Karel de Grote lijn”, maar dat is zo’n 7 eeuwen terug.
    Mijn vraag is zou dat überhaupt de veroorzaker van zo’n hoog percentage kunnen zijn? Of zouden de Noord-Duitse voorouders wellicht veel Scandinavisch DNA kunnen hebben.
    Zijn er meer Indische takken met zo’n hoog Scandinavië percentage?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.