Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #44128
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste Sigrid,

    Het Scandinavische DNA dat ik heb geërfd volgens het DNA onderzoek moet volgens mij komen van mijn Noord-Duitse voorouders afkomstig uit de omgeving van Hamburg (eind 18e eeuw-begin 19e eeuw).

    Het zou ook kunnen komen van mijn Engelse voorouders, maar dat denk ik niet. De Noord-Duitse voorouders woonden dichtbij Scandinavië dus zij liggen meer voor de hand als degenen van wie ik het Scandinavische DNA heb geërfd.

    Succes !
    Vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    #44131
    Sigrid de GraveSigrid de Grave
    Participant

    Dank je Rob,

    Die uit dat “Karel de Grote”-lijntje kunnen het niet zijn, dat is zo’n 650 jaar geleden. Mijn Ostfriese voorouders zitten veel dichterbij. Al haalt dat een beetje mijn theorie onderuit dat ik dacht dat hun oorsprong voor 1580 in de Zuidelijke Nederlanden lag, al kan via vrouwelijke input natuurlijk dan ook nog veel Noord-Duits DNA zijn ingekomen.
    Dank voor je antwoord.

    #44271
    sopiccm1sopiccm1
    Participant

    Dag Sigrid,
    Ik las je vraag over Scandinavisch dna. Zo op de 1e dag van het nieuwe jaar (een goed en gezond nieuwjaar toegewenst aan een ieder!)gewoon mijn uitleg als leek (en anderen mogen me verbeteren), De dna test (die ik ook heb gedaan) geeft je een richting, een indicatie, qua continent, Europa, Azie etc. Europa is weer verdeeld in groepen en je krijgt zo een verdeling, waar je het meeste mee overeen komt. Puur Nederlands DNA bestaat niet, voor velen valt dat bij Myheritage onder Noordwest-Europees, Engels of Scandinavisch. Zeker de mensen waarvan de familie van oudsher in de kuststreken woonden langs de Noord- en Oostzee kunnen veel overeenkomsten hebben met Scandinavisch of Engels. Zonder dat daar direct een verborgen familiedrama 🙂 achter schuil gaat met een recente Zweed of iets dergelijks. Ik denk dat mensen vaak onvoldoende beseffen hoeveel gemigreerd werd binnen Europa. Grenzen waren geen hinder zoals vandaag de dag. En nationaliteiten vloeibaar. Bovendien na de Napoleontische tijd was het Oost-Indisch leger een echt vreemdelingenlegioen. De mannen, die dienst namen en verscheept werden naar Indie, kwamen echt uit alle windstreken.
    In mijn geval is mijn vaders kant zeer goed gedocumenteerd, naast mijn 3 Indonesische voormoeders, vele Fransen, Duitsers enz en een enorme dosis Noord-Nederlandse/Duitse afkomst. Met ook die Karel de Grote lijn, en de Engelse Alfred the Great via traceerbare huwelijken. De uitslag bij Myheritage gaf daardoor wel een echt gevoel van herkenning, ondanks het volledig ontbreken van Noord-West Europees dna. Een Nigeriaanse drupje was eigenlijk het grappigste en helaas totaal niet traceerbaar. Maar, zo ik, om Couperus maar aan te halen, iets ben, ben ik dus (als Haagse) grotendeels Europeaan, maar ook een wereldburger.
    Mijn hoop is natuurlijk dat ik uiteindelijk duidelijke matches met mijn niet-Europees DNA zal krijgen. Dat heb ik nog niet echt, dus hoe meer mensen die dna test gaan doen hoe beter en leuker!
    Mijn uitslag:
    Europa 91,2%
    Scandinavisch 48,1%
    Engels 22,6%
    Iberisch 14,3%
    Oost-Europees 6,2%

    Azie 7,6%
    Filipijns, Indonesisch, Maleis 4,9%
    Centraal-Aziatisch 2,7%

    Afrika, Nigeriaans 1,2%
    Totaal 100%

    Hartelijke groet,
    Monique

    #44274
    Sigrid de GraveSigrid de Grave
    Participant

    Ha Monique, dank voor je uitleg. Ik heb zowel mijn vader als mijn moeders lijn grondig uitgezocht. Mijn moeder is een hollandse en mijn vader komt uit de smeltkroes van 7 generaties in Indië, met de nodige ‘inlandse’ inbreng. Die laatste voorouders zullen meestal toch de onbekende factor zijn in ons DNA. DNA-Genealogie wordt pas echt interessant wanneer dit over de hele wereld gedaan zou worden. Nieuws heeft het me niet gebracht, maar misschien helpt het anderen.

    #44275
    Maarten FornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Ik denk dat er in Ostfriesland veel “Scandinavisch” DNA rondzwerft, vanwege handel. MyHeritage is ook niet goed in het onderscheiden van Zuidoost Aziatische bevolkingsgroepen, waarschijnlijk ook omdat er veel migratie heeft plaatsgevonden tussen die gebieden.

    #44285
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Beste Monique,

    Zoals je weet ken ik je kwartierstaat (Boeroeng van Indisch4ever).
    Myheritage gaf mij een veel te hoge percentage iers, schots, welsch. (41
    Dat kan nooit kloppen met wat ik zelf vond via ouderwets onderzoek.
    ancestry.com vond voor mij 7% welsch en schots en 44% germanic europe.
    Hoewel ik die 7% ook niet kan plaatsen lijken de ancestrycijfers me realistischer.
    Mogelijk heb ik een overovergrootvader uit Normandie. Maar ook ancestry deelt me niet in bij French, als ze al die tag gebruiken.
    Een Y-dnatest wat ik onlangs deed wees mij de halogroep T toe. Die ook is waargenomen Wales en Engeland. Zij het zeldzaam.
    En dat ligt dicht bij Normandië. Deze Y halogroep T zou sporadisch in Frankrijk gevonden.

    Kijk uit met die etnische toewijzingen van myheritage. Ik neem zo’n hoge percentage scandinavische voorouders voor jou niet voor waar aan.

    #44301

    Ter informatie over etniciteit. (Lees ook de artikelen over DNA op de IGV site).

    Mensen die vandaag op een bepaalde plaats wonen stammen bijna nooit uitsluitend af van de mensen die ver in het verleden op diezelfde plaats woonden. (Ik heb dit niet zelf bedacht, het komt uit het boek “Who We Are and How We Got Here”, door David Reich). DNA-bedrijven berekenen de schatting van uw etniciteit door uw DNA te vergelijken met het DNA van een referentiepanel van mensen met diepe wortels in specifieke plaatsen over de hele wereld. Deze percentages vertellen ons dus sowieso niet onze ware etniciteit. Ze vertellen ons waar in de wereld ons DNA overeenkomt met de huidige bevolking, niet met bevolkingsgroepen uit het verleden. En het geeft een schatting met welke groepen we genetisch verbonden zijn. Ook trekken bevolkingsgroepen vaak rond en verhuizen ze om verschillende redenen. Bovendien heeft elk bedrijf zijn eigen referentiepopulatie en zijn eigen berekening (admixture), dus de resultaten zullen voor elk bedrijf anders zijn. Op Gedmatch kan je spelen met verschillende admixture’s / etniciteit berekeningen en de verschillende resultaten zien.

    #44303
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ik heb gemerkt dat een dnaprofiel gemaakt door ancestry.com van hun site te downloaden is en te uploaden naar myheritage.nl
    Andersom kan niet, dacht ik.
    Ancestry.com heeft meer dan 10 miljoen dna-accounts en myheritage veel minder.
    Mijn advies : doe een dna-test voor een profiel bij ancestry.com
    Ook omdat je op ancestry meer matches krijg en meer van uit het oog geraakte familietakken.
    En natuurlijk ook handiger als je op zoek ben naar een onbekende overgrootouder. Hoewel misschien minder Nederlandse matches dan bij myheritage.
    En een ander voordeel is dat ancestry een aardig schema kan maken van etnische herkomst van je ouders…. dus per ouder.

    #44305

    Helemaal mee eens. Overigens is het niet geheel gratis bij MyHeritage, afhankelijk of je extra’s wil of niet. En ik zou uploaden naar Gedmatch.

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.