Voll Makassar

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #3198
    Anonymous
    Guest

    Hallo ik ben Priscilla en in mijn spaarzame vrije tijd werk ik aan mijn stamboom als een soort van nalatenschap aan mijn dochters. Zodat ook zij , inmiddels blonde Hollandse meiden, weten hoe de geschiedenis van hun Indische voorouders is verlopen. Nu loop ik al vrij snel vast en dan gaat er weer een hele poos voorbij en zo af en toe valt er weer eens een puzzelstukje op zijn plek.
    Mijn overgrootmoeder was Marie Antoinette Voll geboren te Makassar 1877/78 en erkend jaren later in 1882. Van haar weet ik alleen haar vaders naam : Anton Voll, verder niks! Zou iemand hier mischien iets meer weten of tips hebben voor mij? Marie Antoinette trouwde mijn overgrootvader AMC Bax geboren Makassar 1877, zijn moeder was ook weer een Voll, Jacoba Francina geboren maart 1851 ook in Makassar. Is er iemand hier op het forum die mischien iets meer weet over de vollen van Makassar?

    En verder ben ik zeer benieuwd of iemand dit weet: De naam Voll , zou afkomstig zijn van de naam van Stiebenvoll, dit verhaal werd generaties lang verteld, en zou een adelijke duitse kapitein zijn geweest. Ik denk eigelijk dat het een leuk opgedikt verhaal is maar het fassineerd me wel omdat ik toch in al die jaren dat ik nu zoekende ben van allrelei verschillende kanten tot in Amerika aan toe dit zelfde verhaal hoor……

    Ik hoop iets terug te horen,

    vriendelijke groet
    Priscilla

    #3199
    Anonymous
    Guest

    Even snel door enige gezocht. Voor de ouders van Jacoba Francina zou deze in aanmerking kunnen komen.
    06-01-1847 Makassar huwelijk van Willem Hendrik Voll met Dorothea Elisabeth Bax (RA1848: 334)

    Wellicht dat vernoemingen van de kinderen daar meer duidelijkheid over kunnen brengen.

    Probleem bij het volgende huwelijk is dat de naam van de man wel Anton is , maar dat de erkenning van kind pas veel later valt.
    09-12-1878 Makassar huwelijk van Anthonij Simon Voll met Wilhelmina Jacoba Baars.(RA1880:225)

    mvg-Ben

    #3200
    Anonymous
    Guest

    Volgens de naamlijst 1880 woonden er in 1879 in Makkassar de volgende volwassen mannen
    Johan Christiaan Voll,
    Andries Jansz. Voll,
    Diederik Josenius Voll,
    Gerrit Voll,
    Gerrit Egbert Voll,
    Hendrik Eduard Voll,
    Johan Diederik Voll,
    Johan Helenius Voll,
    Johannes Wilhelmus Voll
    Leonard Voll,
    Reinhard Maximiliaan Voll,
    Theodorus Hubertus Helenius Voll,
    Willem Voll,
    Willem Hendrik Voll,
    Andries Hendrik Voll,
    Anton Simon Voll.

    Dat maakt alles niet eenvoudiger

    #3201
    Anonymous
    Guest

    Historische kranten zijn een heel aardige bron van informatie.
    Historische kranten..
    Kies voor uitgebreid zoeken en voer als het mogelijk is meer dan 1 zoekterm in en zet tussen de beide worden near (bv Voll near Bax ).Je kunt de tijdsperiode beperken als eer te veel treffers zijn en je kunt in jouw geval kiezen voor familieadvertenties en als gebied Ned. Indië.
    Deze site wordt in januari vervangen door een andere site, die nu ook al werkt en nog veel meer bronnen doorzoekt. Op dit moment heb ikzelf nog niet alle zoekparameters onder controle.
    Delpher

    Succes, Ben

    #3202
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    http://www.indischfamiliearchief.nl/
    Het Indisch familiearchief heeft meer informatie over de naam Voll.

    De naam Stiebenvoll is niet te vinden.
    Wel een Stubenvoll: http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl/

    #3207
    Anonymous
    Guest

    Dank je wel Ben

    Ja soms zie je door de bomen het bos even niet meer. Maar we gaan door hoor. Bedankt tot zover voor je zoekwerk

    #3208
    Anonymous
    Guest

    Ik ben al eens in het indisch familiearchief geweest, maar het is een vreselijk lange reis van Groningen naar Den Haag….jammer, want anders zat ik er elke vrije middag denk ik.

    Dank je wel voor de tip van stubenvoll, ja wie weet is de naam wel verkeerd doorgeveven. ik kon al nooit geen info over een van Stiebenvoll vinden.

    #3209
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Je kunt SIFA mailen en kopietjes vragen van het familiedossier Voll.
    Doe nou maar, ik heb het ooit ingezien. Er staan best wel een hap details voor je.
    Ook een concept stamboom die teruggaat naar voor 1800 met de naam Voll.

    #3210
    Anonymous
    Guest

    Goed idee ik zal SIFA mailen, ik ben heel benieuwd….
    heel erg bedankt

    #3222
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste Priscilla,

    Wanneer je aan een genealogisch onderzoek begint, dan is het beste om van beneden dat wil zeggen vanuit de eigen gezin’s situatie naar boven (de generaties erboven) te werken cq. gegevens te verzamelen.

    In jouw geval: eerst de zo volledig mogelijke gegevens van jouw voormoeder Marie Antoinette Voll, haar echtgenoot en kinderen, noteren. Zodra je daar klaar mee bent, ga je informatie zoeken over de volgende generatie dwz. Anton Voll de vader van Marie Antoinette Voll. De aangewezen plaats om informatie over hem te zoeken is het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag (zie voor hun adres de website http://www.cbg.nl) waar je gegevens over een Anton Voll kunt opzoeken die mogelijk de persoon is die je zoekt zoals zijn geboortegegevens en gegevens betreffende zijn huwelijk, zijn beroep enz. Let op, indien je gegevens omtrent het huwelijk van een Anton Voll vindt met een jonge dochter X, dan moet je er niet gelijk van uitgaan dat zij ook de moeder was van Marie Antoinette Voll. Het kan zijn dat Marie Antoinette Voll was geboren uit een relatie van Anton Voll met een mogelijk Indonesische vrouw, en later door hem werd erkend.

    De familie Voll woonde al ruim tweehonderdvijftig jaar in Makassar in 1950. Naar ik ooit heb vernomen, wonen nu nog steeds leden van de familie Voll in Indonesië, ze zijn Indonesisch staatsburger geworden. De vermoedelijke voorouder van dit geslacht was Jan Jansz Voll, geboren rond 1678 in Olfen (Noordrhijn-Westfalen), woonde te Alphen, overleden Makassar 1 juli 1729.
    Bron: http://www.genealogieonline.nl/stamboom_kohler/I1071329096.php

    In de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) bereikten leden van de familie Voll te Makassar voorname en belangrijke posities, zoals Jan Hendrik Voll senior die in dienst trad van de VOC in 1727 als zeeman, in 1770 was hij koopman en Shahbandar (Havenmeester) in Makassar. Tenslotte werd hij Opperkoopman in Makassar. Tegen 1770 waren er nogal wat personen met de familienaam Voll in dienst van de VOC. Dit veranderde in 1780 toen Jan Hendrik Voll senior zijn voorname positie bij de VOC verloor nadat hij een aantal avontuurlijke zakelijke ondernemingen had ondernomen met de Koning van het naburige eiland Bone. Dit was de VOC niet welgevallig. Hierdoor verloor de familie Voll de belangrijke posities van diverse familieleden en aan invloed in de tijd van de VOC. Dit betekende niet dat deze familie een grote, maatschappelijke val maakte. Als een familie deden de leden van de familie Voll het vrij goed in de 19e eeuw, diverse leden van de familie hadden een geslaagde maatschappelijke carriere.
    Bron: het zeer interessante artikel van de historica Heather Sutherland, getiteld ‘Mestizos as Middlmen? Ethnicity and Access in Colonial Macassar, in de bundel: Papers of the Dutch-Indonesian Historical Conference, held at Lage Vuursche, The Netherlands 23-27 June 1980, eds. Gerrit Schutte and Heather Sutherland, published by the Bureau of Indonesian Studies under the auspices of the Dutch and Indonesian Steering Committees of the Indonesian Studies Programme. Leiden/Jakarta 1982, pp. 264-267.

    Een voorbeeld van 1 van hen was: Johannes Helenus Voll, geb. Makassar 19 mei 1832, klerk en tolk bij de controleur van Saleijer – 1874, vermeld op de inwonerslijst van Makassar 1851, 1853-1864, van Maros 1865-1869, van Saleijer 1870-1874, van Makassar 1875, overl. ald. 11 nov. 1886, zn. van Andries Jansz Voll en Helena Philibertina Veedisch. Hij trouwde Rosemonde Wallner, geb. Makassar 14 dec. 1834, de erkende dr. van Joachim Wallner en de Indonesische vrouw Irah. Interessant is dat Joachim Wallner geb. Makassar 22 aug., ged. ald. in 1808,overl. Makassar 21 juli 1878, oud 70 jaar, trouwde te Makassar op 25 okt. 1836 met Elizabeth Alexandrina Bax, geb. Makassar 11 juli 1816, overl. ald. 24 juni 1895, dr. van George Simon Bax en Catharina Wilhelmina Banse. Hier is dus weer een link met de familie Bax in Makassar.
    Bron: De Indische Navorscher 1997, p. 14.

    Priscilla, wanneer je begint aan genealogisch onderzoek, dan ben je er jaren mee bezig om alles uit te pluizen. Deze weg kun je niet afkorten als je gedegen onderzoek wilt doen. Genealogisch onderzoek werpt alleen vruchten af indien je er veel tijd en moeite instopt! Veel succes met jouw onderzoek.
    Groet, Rob Dumas.

    #3229
    Anonymous
    Guest

    Hallo Rob,

    Ik lees nu net je uitgebreid bericht aan mij, wat een leuke dingen weet je over de Vollen, ik moet zo werken dus ik kan je niet uitgebreid beantwoorden. Ja ik weet dat het een” 10 jarenplan” is, maar dat maakt het ook wel heel fascinerend….Is er een mogelijkheid om je prive te mailen?
    Bedankt en tot horens
    Groetjes
    Priscilla

    #3230
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Dag Priscilla,
    Je kunt Rob Dumas rechtstreeks bereiken via de contactpersonenlijst van het IGV-bestuur.

    #3231
    Anonymous
    Guest

    Bedankt Dennis!

    #3233

    Kijk ook eens in de oude kranten op Delpher: bv bij familie berichten komen een aantal keer Voll/Bax voor:

    http://kranten.delpher.nl/nl/results/index/query/voll+%2C+makassar/coll/ddd/facets%5Btype%5D/familiebericht/facets%5Bspatial%5D/Nederlands-Indië%20%7C%20Indonesië

    Ook in de algemene berichten (zoek Voll en Makssar) worden diverse Voll’s genoemd.

    #3235
    Anonymous
    Guest

    Ja die oude kranten zijn prachtig , al die oude teksten hihi! Ik heb idd al veel gevonden daar. Bedankt voor het meedenken.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.