Voll Makassar

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #3236
    Anonymous
    Guest

    Ik heb trouwens nog een vraag: Mijn overgrootoma is erkend in 1882 zo staat het in de almanak, dit hoeft dus niet haar geboortedatum te zijn. Zijn er in die tijd ook aktes opgemaakt van zo ‘n erkenning? en zouden die nog te vinden zijn? Ik ben best benieuwd naar haar moeder namelijk, op haar overlijdensakte staat dat de moeder onbekend is. Mischien was zij een inlandse? of mischien is mijn overgrootmoeder wel niet eens door haar biologische vader geadopteerd? Wie weet hier meer over te vertellen? Bedankt voor jullie hulp en een fijn weekend
    Groetjes
    Priscilla

    #3237
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Beste Priscilla,

    In de regel is het zo dat de datum die in de Almanak wordt vermeld bij een erkenning, de daadwerkelijke geboortedatum is. Marie Antoinette Voll is dus geboren op 2 sept. 1882. Omdat haar erkenning pas in de Almanak van 1896 staat (die opgaven van de BS bevat van de laatste maanden van 1894 en, pak weg, de eerste negen maanden van 1895) zal zij dus gedurende die periode erkend zijn.

    #3238
    Anonymous
    Guest

    Bedankt Leo voor je antwoord, ik heb de gegevens ooit eens verkregen ….ik wist niet dat ze in de almanak van 1896 stonden. Dan moet ze ten tijde van haar erkenning dus ongeveer een jaar of 12, 13 zijn geweest. Nu heb ik gezocht op digitale boeken maar het jaar 1896 kan ik niet vinden, zou u mischien mij hier een printje van kunnen sturen?
    Is er ook een mogelijkheid om de aktes van erkenning in te kunnen kijken? en zo mischien ook te zien wie haar moeder was?
    vriendelijke groet en fijn weekend
    Priscilla

    #3239
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Priscilla,

    De erkenning staat in de Regerings Almanak [RA] van 1896 op blz. 391. Ik heb zelf de DVD met daarop alle RA’s, maar ik weet niet hoe je een enkele pagina als attachment aan een e-mail naar iemand moet sturen. Misschien dat een ander IGV-lid weet hoe zoiets moet.
    Normaal vind je een erkenning in de geboorteregisters. Dat zou dus of het geboorteregister van 1894 of dat van 1895 moeten zijn.
    Ik heb even gekeken wat de Mormonen verfilmd hebben van de BS van Makassar, maar helaas zijn bovenstaande jaren niet aanwezig (hetgeen overigens niet wil zeggen dat ze niet bestaan, maar dat ze niet verfilmd zijn).
    Sorry dat ik je niet verder kan helpen, maar wel een fijn weekend!.

    #3240
    Anonymous
    Guest

    mvg-Ben

    #3241
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Ben,

    Bedankt!

    #3242
    Anonymous
    Guest

    Heel erg bedankt , ja hoor ik zie het idd 1896, dus ze was een meisje van ongeveer, 12 13 jaar toen ze pas erkend werd door haar vader, of mischien wel adoptievader? Wil dat ook zeggen dat ze toen pas deze volledige naam kreeg dus?

    #3245
    Anonymous
    Guest

    Kon je trouwens alleen erkend worden door je echte vader, of was het ook mogelijk erkend te worden door een ”vreemde” als zijnde een adoptie? of staat dat dan anders vermeld in de almanak? Ik zie bv achter sommige namen iets anders staan……
    allen fijn weekend
    Priscilla

    #3363
    rdebruijnRuud de Bruijn
    Participant

    Beste Priscilla,

    Mijn naam is Ruud de Bruijn.
    Ik ben geboren in Batavia 1944
    We hebben heel lang in Veghel gewoond naast de
    familie Velthoven.
    Onze buurvrouw heette Hetty van Velthoven – Voll
    Ik weet dat zij uit Makassar kwam.
    Wil je meer weten over de familie Voll dan moet je
    de Indische kranten vanaf 1813 raadplegen.
    Ze zijn momenteel allemaal gedigitaliseerd.
    Zoek op de Website van de Koninklijke Bibliotheek
    Geef de naam Voll in en je krijgt veel gegevens. Heel veel succes Ruud de Bruijn

    #3372
    Anonymous
    Guest

    Bedankt voor je antwoord , ik ben zelf al vele avonden aan het pluizen in de oude kranten op die manier. Bedankt voor het meedenken, en leeft die oude buurvrouw nog? Zoja misschien kan ik dan eens in contact met haar komen?
    Groetjes
    Priscilla

    #3386
    Anonymous
    Guest

    Beste Priscilla,

    Ook ik ben geïnteresseerd in de naam Voll. Mijn oergrootmoeder in Makassar was Josina Elisabeth Voll, die in 1779 mijn oergrootvader Hinricus de Grave trouwde . Mijn grootmoeder was trouwens weer een Bax, Marie. Allen uit Makassar.

    Theorieën heb ik wel, omtrent de afstamming, zekerheid echter niet.
    Vader van mijn Josina was, volgens mij, maar geen 100 procent zekerheid, Jan Hendrik Voll. Hij was licentmeester en shahbandaar te Makassar. 1769 werd hij officieel koopman in dienst van de VOC.
    Ik reken hem tot Josina’s vader gezien zijn namen. Hindericus de Grave en Josina noemen één van hun zonen Johan Hendrik (naar Voll?) Anthon (naar Hindericus vader) Martin de Grave.

    Jan Hendrik Voll zou een zoon kunnen zijn van Jan Jansz Vol uit Olphen (Duitsland, soldaat in dienst van de VOC die 2 mei 1698 naar Indië afvoer.

    Marie Bax… over haar heb ik helaas weinig informatie. Ik weet dat mijn vader Nicolaas de Grave en zijn tweelingbroer Alexander naar de respectievelijke grootouders genoemd zouden zijn. Nicolaas zit al in de De Graves, dus zou Alexander Bax een grootouder moeten zijn.
    Heb jij voor mij meer Bax-gegevens?

    Groetjes,

    Sigrid de Grave

    #3387
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    245. Onno Hugo de Grave was born on 24 Oct 1890 in Makassar (Indonesië) and died on 8 Apr 1969 in Jakarta (Java, Indonesië).
    General notes:Erkend als zoon van Johan de Grave en zijn inlandse vrouw Maomina in 1892 te Makassar.
    Onno Hugo was employee bij de Bataafsche Peterolie Maatschappij. Eerst te Balikpapan op Borneo, later in Batavia (Jakarta).
    In 1927 ging het gezin met “groot verlof” naar Amsterdam. Zij woonden toen tijdelijk op het Mercatorplein. Onno Hugo wilde in Amsterdam een nieuwe moeder voor zijn gezin vinden. Hij vond inderdaad een Amsterdamse bereid met hem naar Indonesië terug te keren.

    Onno married Marie Bax , daughter of George Simon Bax and Georgina (doopnaam) Bongko , on 18 Apr 1918 in Makassar (Indonesië). Marie was born on 30 May 1893 in Djeneponto (Indonesië) and died on 18 Jun 1923 in Balikpapan (Borneo, Indonesië).
    Children from this marriage:

    + 311 M i. Nicolaas de Grave
    312 M ii. Alexander de Grave was born on 2 Aug 1919 in Balikpapan (Borneo, Indonesië) and died on 19 Jul 1990 in Apeldoorn.

    http://home.hccnet.nl/s.krijger/degraveD1.htm

    zie dit voor Bax: http://www.genealogieonline.nl/stamboom-top/I79.php

    #3437
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Priscilla,

    Je zou contact kunnen opnemen met Peter Christiaans van het Centraal Bureau voor Genealogie (peter.christiaans@cbg.nl). Hij is oud-redacteur van De Indische Navorscher en heeft bij mijn weten onderzoek naar de familie Voll gedaan. Wellicht dat hij je kan en wil helpen. Als je contact met hem opneemt, mag je eventueel zeggen dat ik zijn naam heb genoemd.

    Hartelijke groet,
    Roel.

    #3549
    Anonymous
    Guest

    To my understanding, the first Volll landed in Batavia around 1797 as a single man, later he was assigned to Makassar. His first wife was a BUGIS lady. I supposed if each and every Voll with Makassar origination geneolagy is tested, each one will have some Bugis gene, no matter how blond or dark complexion, he or she inherits. Thank you.

    #3641
    Anonymous
    Guest

    Hoi Sigrid sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten qua antwoord. ik heb even het hele genealogie gebeuren op een zeer laag ”zomer” pitje gehad. Nu de koude donkere dagen weer aan breken ben ik weer in mijn gegevens gedoken en vol goede moed om te ”gaten” in mijn en onze stamboom te vullen. Want zo te zien hebben wij de delfde Voll voorvader! Zullen we prive er even voor gaan zitten en onze stambomen vergelijken met elkaar? dat lijkt me handiger. Ik zoek je mailadres wel ven op.

    Groetjes
    Priscilla

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.