Reply To: Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage
Forum › Forums › Restricted content › Indisch DNA › Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage › Reply To: Mijn DNA laten onderzoek via My Heritage

Onderwijl heeft myheritage.nl de dna-analyses herzien (feb 2025) en de toewijzingen van de etnische herkomsten zijn beter.
Ik ben niet meer iers, schots, welsch voor 41 %, maar 45% Nederlands
en niks meer fins, baltisch, italiaans.
Wel een paar % frans, engels, bengaals…. en dat ligt dichter bij wat ik vond over mijn voorouders..
Nieuw is 1% Maori, maar dat neem ik niet serieus. Een oud stukje aziatische dna heeft MH erkend als Maori. Maar die groep heeft een oost-aziatische oorsprong. Taiwan wordt vaak genoemd
Voor mensen die hun dna-profiel op een database wil zetten, voor meer informatie over familie… adviseer ik myheritage.nl en ancestry.com
Ancestry.com had al een paar maanden terug de analyses flink herzien.(oktober 2024)
Wat mij betreft ligt deze dichter bij wat ik dacht over mij, oa na onderzoeken van dna-matches en ouderwets genealogisch speuren.
Beter dan myheritage. Wat ik ook hoor van anderen
Wat ik niet snap , hoe ancestry.com een schatting van de herkomsten kan maken van mijn ouders.
Wat klopt is dat ik het meest van de aziatische herkomsten van mijn vader heb.
Maar ik mis 8 % aziatische herkomst bij mijn vader en ongeveer dit getal té veel bij mijn moeder. Ik ken de namen en geboorteplaatsen van 7 overgrootouders van mijn moeder–>> allemaal uit Nederland, niks aziatisch. Ze heeft één Javaanse overgrootmoeder oftewel 12,5% van haar voorouders zijn aziatisch
Toch puzzling wat ancestry wel goed inschat : bengaalse. engelse, franse herkomsten via mijn vader. Hoe doen ze dat?