Familie ‘Beingsick’

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Familie ‘Beingsick’

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 93 total)
  • Author
    Posts
  • #3076
    Anonymous
    Guest

    Aanvulling Bowie-Walsen

    Ik heb zojuist ‘The Walsen-Tambajong Family’ zorgvuldig bekeken en er een samenvatting van gemaakt. Zeer interessant material… Kloppen mijn conclusies? Was Sarah een zus van Charles Walsen? Hadden die twee meer broers en zusters? Waar kwamen Sarah’s kinderen terecht?

    Sarah’s ouders, Berardus Walsen en Marij Ann Bowie, waren getrouwd te Menado op 05/10/1841 [RA1842/250, dank aan H.J. Verbaarschott].

    Marij Ann werd ca. 1829 geboren, want bij overlijden op 08/06/1904, te Menado, was zij 85 jaar oud [Bataviaasch nieuwsblad – 27-06-1904]. De rouwadvertentie was geplaatst door ‘Kleinkinderen J. H. FELIX. M. FELlX—Beingsick. J. F. BEINGSICK. Weltevreden. 27 Juni 1904. 5134’; voor verdere detail mbt tot deze personen zie de relevante genealogie in de lijst hieronder.

    Marij Ann’s vader was James Bowie, afkomstig uit Schotland. Hij kreeg bij besluit van de GG (20/05/1823 in Staatsblad No. 20) vergunning om zich permanent in Nederlands Indie te vestigen [Bron: ‘Indische Besluiten 1924’ op http://www.iisg.nl/migration/documents/invoer_indische_besluiten.mdb, dank aan H.J. Verbaarschott].
    James was kapitein op een inter-island vrachtschip. In Juli-Aug 1832 voer hij met het Nederlandse brik ‘Ondernemer’ van Sumenep, Madura, naar Batavia, waar het schip op 20 Juli aankwam [Nederlandsch-Indisch handelsblad, 31-07-1832, Dag]. Hij vertrok 2 dagen later, op 02/08 naar Sumenep [Nederlandsch-Indisch handelsblad, 15-08-1832, Dag]. Kapitein James Bowie, laatst gezagvoerder van het barkschip Madura, overleed op 27/10/1838 te Semarang; Executeuren in den boedel van wijlen de kapitein verzochten opgave en betaling te doen binnen 3 maanden aan de A. E. SOESMAN en A.H. Mac Neil, Samarang [Javasche courant, 14-11-1838, Dag].

    In ‘The Walsen-Tambajong Family’ (zie lijst van gerelateerde genealogien) geeft een achter-achter kleinkind van kapitein Bowie alswel van de eerste Walsen een kort overzicht van de familiehistorie. Deze publikatie bevat een aantal portretten van voorouders. Hier een samenvatting: James Bowie en zijn vrouw, een Balinese, hadden een dochter (naam van dochter wordt niet genoemd). Bij een bezoek aan Menado onmoette deze dochter daar een zoon van een Franse kruidnagelhandelaar (naam van deze zoon wordt niet genoemd). Deze Fransman had de naam’Walsen’ aangenomen en was getrouwd met een Bandanese. Dochter Bowie en zoon Walsen trouwden en brachten een zoon voort: Charles William Walsen (‘Oom Tjalie’). Charles werd agent van een shipping company in Amoerang, Minahasa. Hij trouwde daar met Isabella Benjamina Tambajong, de dochter van het hoofd (‘majoor’) van het District Tombasian-Amoerang: ‘Kepala Balak Benjamin Tambajong’. Charles en Isabella kregen tien kinderen (voor namen en namen van partners zie het origineel).

    Het kan niet anders dan dat Marij Ann die dochter van Kapitein Bowie en zijn Balinese vrouw is, en dat Bernardus Walsen de zoon is van die Franse kruidnagelhandelaar. Sarah Theodora Walsen was dus een zus van Charles William. Charles werkte als klerk op het residentiekantoor te Menado. In 1871 kreeg hij daar eervolontslag [Java-bode 08/11/1871].

    #3077
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Rudi, je kent deze film? Met een stukje historie over Walsen op 15.13 minuten
    http://youtu.be/-HWbP9m3-Yk?t=15m13s
    Een foto van Charles Walsen. Zo dat men een idee krijgt van zijn zus Sara

    Mary Ann Bowie —>> 1904-85= 1819

    #3078
    Anonymous
    Guest

    Ik zag dat ik de geboorteplaats van de levenloosche dochter had vergeten te vermelden. Het huwelijk van Rappange met Beingsick kan ik nog steeds niet boven water krijgen. Wel wat additionele info gevonden betreffende Rappange. Ik heb in de eerdere bijdrages niet altijd de paginanummers van de RA vermeld. Zodra je daar behoefte aan hebt bericht het dan.

    Begraven Barendina Wilhelmina Rappange 17-06-1911 Soerabaja (bron BRP 10:163)
    Overlijden Barendina Wilhelmina Rappange 17-06-1911 (RA 1912: 134)

    De geboren levenloosche dochter 12-12-1913 was in Pasaroean
    Geen vermelding van Herman Petrus Johannes voor 1911

    Geboorte Passaroean 16-09-1912 Barendina Alida Wilhelmina Maria Rappange (RA)
    Geboorte annonce B.A.W.M. Rappange
    http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A011036102%3Ampeg21%3Ap004%3Aa0032
    Van deze dochter Barendina Alida Wilhelmina Maria Rappange is een archiefkaart (=persoonskaart)aanwezig bij stadsarchief Amsterdam.
    http://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/indexen/index.nl.html

    Herman Petrus Johannes zou mogelijk geboren zijn 15-02-1875 te Amsterdam. Deze naam staat vermeld in het bevolkingsregister van Amsterdam (1874-1893)

    H.P.M. Rappange komt voor in de stamboeken
    http://www.gahetna.nl/collectie/index/nt00286/q/zoekterm/Rappange/q/comments/1

    De vader van H.P.M. Rappange zou kunnen zijn Willem Fredrik Rappange geboren 15-04-1836 te Amsterdam en gehuwd met Barendina Kruze (zie http://www.wiewaswie.nl). Dit ouderpaar woont volgens bevolkingsregister Amsterdam op hetzelfde adres als H.P.M.
    Een gezinskaart van Rappange/Kruze kan ik niet vinden bij stadsarchief Amsterdam.

    mvg-Ben

    #3079
    Anonymous
    Guest

    Ondertrouw Grootings-Rappange
    http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010227509%3Ampeg21%3Ap004%3Aa0064

    Jan Willem Grootings geboren 27-09-1899 en op 19-02-1973 te Hilversum overleden
    Barendina Alida Wilhelmina Maria overleden Amsterdam 09-10-1964
    Beiden begraven op de Nieuwe Oosterbegraafplaats.
    Van beiden is een archiefkaart bij stadsarchief Amsterdam aanwezig. De kaart vermeld 1 kind.

    Jan Willem Grootings is blijkbaar eerder gehuwd geweest (zie zijn stamkaart)
    Stamkaart Grootings

    mvg-Ben

    #3080
    Anonymous
    Guest

    Dank voor deze link. Een uurtje geleden bekeek ik de slideshow van foto’s van dezelfde website, maar ontdekte toen niet deze film. In die slideshow zag ik een familie foto met een grootvader in het centrum en vele kinderen, hun partners en kleinkinderen. Leek me dat dat Charles zou kunnen zijn. Helaas kon ik niet vlug-vlug ergens die foto vinden en downloaden.

    Ik zal de film/video bekijken.

    By the way, weet jij hoe ik in contact kan komen met (email adres?) Ruard Wallis de Vries? Ik heb een vraag voor hem n.a.v een bepaalde gebeurtenis beschreven in ‘Een Amsterdamse Koopman in de Molukken’ (2008) die weleens te maken kunnen hebben met wat wij onderzoeken.

    PS 1: Ja die rekensom is zo goed.
    PS 2: Volgens het verhaal van die Walsen familie kwam Mary Ann Bowie op 17 jarige leeftijd, met haar vader mee, naar Menado.

    #3081
    Anonymous
    Guest

    Dank Ben!

    Inderdaad hebben we straks die RA blz nummers nodig. Ook daarvoor dank. Trouwens, ik geloof dat sommige van die nieuwe gegevens al in Draft 2 (15 Nov) waren opgenomen. Heb je tijd gehad om die draft te lezen? er staat al erg veel in.

    Hoe meer ik erover nadenk des te zekerder ik geloof dat Henrij en Sarah’s kinderen werden opgenomen door broers/zussen van Sarah, dan wel kinderen van die broers zussen. Eerder vandaag heb ik een samenvatting van die Walsen-Bowie familie in de discussie geplaatst

    Jij weet erg goed de weg in die RA. Zou je ajb eens in de RA kunnen kijken of je iets vind over de gebeurtenissen rond 1888/1889 rondom de Walsen familie? Dit is de kern: Sarah overleed, slechts 37 jaar oud, te Menado op 16/08/1889 [RA1890/407]. Het leven werd dus ook voor deze tweede generatie Beingsicks niet makkelijk: toen moeder Sarah overleed in 1889, werden deze kinderen halfwees: Maria Alida was 13 jr, Wilhelmina 11 jr, Adele 10 jr, Maria circa 8 jr, en Jan Ferdinand was 6 jr oud. Ze verloren hun vader een half jaar later: Henrij (Harrij) overleed, 39 jaar oud, te Amboina, op 24-04-1889 [RA 1891/419].

    Belangrijke vragen zijn (misschien zie jij er meer?):

    – was Sarah inderdaad een zus was van CW Walsen?
    – Hadden die twee nog meer broers/zussen, zo ja wie waren dat?
    – In het Nieuw Adresboek (dat niet ver genoeg terug gaat) staan in 1905/1905 een aantal Walsen vermeld, waaronder in Amoerang, Menado. Van de mannen was een aantal actief in plantage ondernemingen. Wat later kwam ik een serie Walsen tegen die in Buitenzorg woonden (was daar misschien toen al een landbouwschool/plantersschool?).

    #3082
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    By the way, weet jij hoe ik in contact kan komen met (email adres?) Ruard Wallis de Vries? Ik heb een vraag voor hem n.a.v een bepaalde gebeurtenis beschreven in ‘Een Amsterdamse Koopman in de Molukken’ (2008) die weleens te maken kunnen hebben met wat wij onderzoeken.

    Heb je Facebook ? https://www.facebook.com/ruard.devries?fref=ts
    Hij is de broer van Sanne Wallis de Vries.

    Kennelijk was Bernardus Walsen de enigste volwassen man in Menado 1835-1852 . Dus dan moet hij wel de vader zijn van Charles en Sara .

    #3083
    Anonymous
    Guest

    Hallo Ben! Ik heb zojuist de gegevens die je stuurde ingevoerd in de tekst die binnenkort als Draft 3 op de site moet komen. De gegevens die je stuurde stonden inderdaad nog niet in draft 2. Mijn verontschuldigingen voor dit misverstand. Sommige van die gegevens kwamen me bekend voor (zie bijdragen van H.J. Verbaarschott).

    Graag zou ik in draft 3 wat meer willen zeggen over waar de 5 kinderen van Henrij en Sarah in 1888/89 naar toe gingen. Ik heb vandaag erg hard gewerkt om een duidelijker beeld te krijgen van de familie Walsen-Bowie. Charles William lijkt in die tijd in de familie de centrale figuur te zijn geweest. Hij was het ook die de advertentie plaatste in Oktober 1892, verzoekende crediteuren en debiteuren van het echtpaar Henrij-Sarah, zich te melden. Wat vind jij?

    #3084
    Anonymous
    Guest

    Goede tip! Geen facebook maar wel een ander social network profile en daar vond ik ‘m ook op. Ben benieuwd of hij antwoord.

    #3085
    Anonymous
    Guest

    Bijgaand een screening va de RA op de naam Walsen tot 1900. Gegevens van mogelijke familie buiten Menado (Amoeroeng heb ik niet meegenomen. Diverse data zijn uiteraard al in jouw bezit.

    Menado huwelijk 04-09-1915 Willem Frederik Walsen met Wilhelmina Elisabeth de Winter (RA1916: 136)
    Menado huwelijk 29-09-1909 Bernardus Lazarus Walsen met Maria of Marietje Mattheosz RA1910: 34
    Menado huwelijk 06-10-1888 Bernard Walsen met Leonie Wilhelmina Coldenhoff (RA1890: 273)
    Menado huwelijk 06-02-1869 Augustus Louis Weintze en Maria Magdalena Walsen (RA1870:192)
    Menado huwelijk 06-10-1888 Bernard Walsen met Leonie Wilhelmina Coldenhoff (RA1890:273)
    Amoerang huwelijk 10-04-1869 Charles Willem Walsen en Benjamina Tambajong (RA1870:193)

    Menado geboorte 03-10-1842 Johan Hendrik Walsen (RA1843:279)
    Menado geboorte 24-09-1844 Maria Magdalene Walsen (RA1846:334)
    Menado geboorte 04-12-1846 Charles William Walsen (RA1848:363)
    Menado geboorte 06-02-1849 Susanna Hendrietta Walsen (RA1850:412)
    Menado geboorte 19-09-1851 Sarah Theodora Walsen (RA1852:429)
    Menado geboorte 15-03-1854 Bernard Walsen (RA1855:485)
    Menado geboorte 01-05-1856 Willem Karel Walsen (RA1857: 531)
    Menado geboorte 26-09-1858 Frederik Walsen (RA1859:608)
    Menado geboorte 12-12-1869 Bernardus Lasarus Walsen (RA1871: 246)
    Menado geboorte 20-07-1871 Maria Wilhelmina Walsen (RA1872:255)
    Menado geboorte 07-10-1875 Louis Bernard August Walsen (RA1875: 264)
    Menado geboorte 14-07-1890 Marie Henriëtte Charlotte Walsen (RA1891:356)
    Menado geboorte 21-09-1891 Cornelia Geertruida Adolfina Walsen (RA1892: 367)
    Menado geboorte 18-06-1893 Jan Bernard Walsen (RA:1894: 392)
    Menado overlijden
    Menado overlijden 27-08-1847 Henriette Walsen (RA1848: 399)
    Menado overlijden 03-06-1858 Bernardus Walsen (RA1859:651)
    Menado overlijden 18-06-1859 Willem Karel Walsen (RA1860:108)
    Menado overlijden 08-08-1863 Frederik Walsen (RA1864:121)
    Menado overlijden 15-11-1885 Johan Hendrik Walsen
    Menado overlijden 28-10-1893 Marie Henriëtte Charlotte Walsen (RA1895:446)

    RA 1839 eerste vermelding Bernardus Walsen in Menado
    RA 1847 vermelding P. Walsen (Amboina)
    RA 1851 vermelding A. Walsen (Amboina)
    RA 1860 vermelding Johan Hendrik Walsen (Menado)
    RA 1866 vermelding Johan Hendrik Walsen, Charles William Walsen en wed Walsen (Maria Bowie) te Menado
    RA 1878 vermelding Bernard Walsen (Menado)
    RA 1884 vermelding wed Walsen-Bowie ontbreekt
    RA 1887 vermelding Bernard Walsen, Bernardus Lazarus Walsen, Charles William Walsen

    mvg-Ben

    #3086
    Anonymous
    Guest

    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

    Fantastisch!!!!! Dit had ik niet durven hopen…

    #3087
    Anonymous
    Guest

    Zie kranten berichten hieronder. Rappange was eerst militair: Aankomst in Augustus 1907 en plaatsing in Magelang. Naar Aceh in Dec. 1908. Waarschijnlijk aldaar tot hij in Dec 1910/Jan 1911 in Pasoeroen geplaatst wordt als administrateur bij het G. Pandhuis bedrijf. Het daarop volgende krantebericht waarin zijn naam voorkomt is dat van de geboorte in Sep 1911 van Berendina.

    Waar ontmoette hij Adele Beingsick? In Magelang, voordat hij in 1908 naar Aceh ging? In 1911, bij terugkomst uit Aceh, wellicht reizende via Batavia? Anders?

    ================================================================
    1) Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië – 21-08-1907, Dag
    Militaria: De uit Nederland aangekomen adjudantonder-officier Rappange, no. 62469, is ingedeeld bö het tweede depot bataillon. — De uit Nederland aangekomen sergeant Linszen, no. 62422, is ingedeeld bö het tweede bataillon infanterie.

    RK Opm: Uit het volgende bericht volgt dat het tweede depot batallion was gelegerd in Magelang.

    ===================================================
    2) Soerabaijasch handelsblad – 26-11-1907, Dag
    Overgeplaatst van het 10de bataljon te Weltevreden naar het 13de bataljon te Soerabaja de idem de Blauw } van het subsistentenkader te Soerabaja naar het 21e bataljon te Magelang de idem Mind»rrcan j van het lste bataljon te Magelang naar het 2de depotbataljon aldaar de adjudantonderofficier Juenker) van het 2de depotbataljon te Magelang naar het lste bataljon aldaar de idem Rappange. van het Ode bataljon te Tjimahi naar het 2de depotbataljon „te Magelang de idem Van Heel. Verloven i Verleend twee maanden Terloi naa* Malang en Salatiga aan den kapitein der infanterie Fischer, Verlengd met een jmaand het Terlof naar Bataviai verleend aan den 2den luitenant der Infanterie Van Èij idem naar Malang aan den onderluitenant Van Boxtel. Verleend een halve maand Terloi naar Batavia van den anlitenUreiident van Bangll Kruseman.

    =======================================================
    Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië – 28-11-1907, Dag
    Militaria: Overgeplaatst van het Ie bataljon infanterie naar het 2e depotbataljon de adjudantonderofficier Junker, no. 61600; van het 2e depotbataljon naar bet Ie bataljon infanterie, de adjudant-onderofficier Rappange, no. 62469.

    RK Opm: Uit het voorgaande bericht volgt dat het eerste batallion infanterie was gelegerd in Magelang.

    ====================================

    Bataviaasch nieuwsblad – 21-12-1908, Dag
    Militaria.—De kapitein intendant MO. Boon, is dezer dagen gestaagd in het examen ia de soedaneesoha taal eu zal daarvoor eene graüticatle van f 500 ontvangen. De lo luitenant der infanterie Th. H. L. Gerth van Wijke zal 12 December 1908 per stoomschip Rembrand t vaa verlof naar loösë terngkeeren. De adjunct onderofficier der infanterie Rappange van het Ie bataljon infanterie is overgeplaatst naar de troepenmacht in Atjeh ter andere indeeling.

    ==================================

    Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië – 11-01-1911, Dag
    Personalia. —De administrateur van het gouvernements pandhuis te Poerwokerto C. Croes, is naar het pandhuis te Bandongan (Magelang) overgeplaatst. — Benoemd tot adjunct administrateur bij net gouvernements pandhuis teKoetoardjo W. A. de Ceuninck van Capelle, thans klerk bij den post- en telegraafdienst. — Benoemd tot adjunct administrateur bij het gouvernements pandhuis te Pasoeroean H. P. J. Rappange, adjudant onderofficier bij het leger.

    #3088
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Rudi,
    Je kunt proberen een kleindochter van Rappange-Beingsick te bereiken.
    Misschien weet zij meer uit familieverhalen hoe het met haar oma is gegaan zo voor haar huwelijk
    http://www.indoshop.nl/contactformulier.html
    Schrijf op deze link je verhaal en leg uit wie je bent en wat je zoekt

    #3089
    Anonymous
    Guest

    Een stukje tekst mbt Rappang voor Draft III:

    Uit krantenberichten blijkt dat Herman naar Indie kwam als militair met stamboek(?) nummer 62469. Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië – 21-08-1907 vermeldt hem als nieuw-aangkomene, geplaatst bij het 2e depot-bataillon (dat in Magelang lijkt te zijn gelegerd). Hij heeft de rang van ‘adjudant-onderofficier’. Het Soerabaijasch handelsblad – 26-11-1907 vermeldt zijn overgeplaatsing van daar naar het 1ste bataljon te Magelang. Hij was ook toen ‘adjudant-onderofficier’ [Nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië – 28-11-1907]. Eind 1908 wordt hij van daaruit aan de troepenmacht in (het nog steeds onrustige?) Aceh toegevoegd. Mogelijk bleef hij in Aceh gelegerd tot eind 1910, want Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië – 11-01-1911 vermeldt dat ‘H. P. J. Rappange, adjudant onderofficier bij het leger’) benoemd is tot adjunct administrateur bij het Gouvernements Pandhuis te Pasoeroean. Het eerst daarop volgende krantebericht waarin zijn naam voorkomt is dat van de geboorte, in Sep 1911, van Barendina (zie hieronder).

    Discussie: Omdat Rappang militair was en op Java gelegerd in Magelang, lijkt het waarschijnlijk dat Adele behoorde tot de groep Wilhelmina en Henrij. In 1907 is haar zus Wilhelmina met de militair Bremer getrouwd te Malang. Onmoette Adele haar partner Rappang in Malang? Of in Magelang, voordat Rappang in 1908 naar Aceh ging? Of in 1911, bij Rappang’s terugkomst uit Aceh, wellicht reizende via Batavia? Anders?

    #3091
    Anonymous
    Guest

    Ben’s lijst van personen Walsen – Veel dank hiervoor! – maakt een aantal dingen duidelijk:

    – Charles William was inderdaad een oudere broer van Sarah Theodora.

    – Er waren nog meer broers/zussen in die derde generatie Walsen (en ook nog een tante Henriette Walsen)

    – Er waren vele gezinnen Walsen in de derde en vierde generatie, in Menado.

    – Helaas ontbreken bij de lijst geboorten de namen van de ouders en daarom is de familiestructuur nog niet echt duidelijk te maken.

    – Wel duidelijk is dat het korte overzicht van de familie gepubliceerd op WWW, als boven besproken, geeft een goede indruk van de grote lijnen, maar wat zwak is in details (hetgeen makkelijk te vergeven valt, aangezien het door iemand uit de zesde generatie – dus waarschijnlijk grotendeels door hem ontvangen door mondelinge overlevering – is opgesteld. Met name lijken personen van de 3e en 4e generaties niet correct te zijn geplaatst in die structure.

    – Waarschijnlijk waren er exponenten van de Walsen-s elders in Indie, en het lijkt belangrijk die op te sporen (zie werk-hypothese hieronder).

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 93 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.