Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Informatie over Henri (Hay) Morren en nabestaanden

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • Author
    Posts
  • #4360
    Anonymous
    Guest

    Ik ben op zoek naar informatie (werk, familie, nabestaanden) over wijlen Henri Francois Emile Eugene Morren en zijn vrouw Aleide Constantia Pauwliena Utrecht. Henri had twee broers: Johan Charles August Emile en Johan Gerard Frederik Willem. Hij was getrouwd met Aleida Constantia Pauwliena Utrecht en ze woonden voor de repatriering in Soerabaya. Ze zijn beiden in Nederland overleden en liggen begraven in Amsterdam, Henri en Aleida hadden 4 dochters: Maya ( getrouwd met Charlie v.d. Berg (beiden overleden), Nana (getrouwd met Ernst Carl Wilhelm Gaedtgens, gescheiden en hertrouwd met Sui Ling Liem (Sampoerna) – alle drie overleden), Raya (getrouwd met Bernard Spanjaard – beiden overleden) en Kaya (getrouwd met Cees Voermans – beiden overleden). Volgens sommige verhalen bezat hij een suikerplantage op Soerabaya. Na de repatriering is hij in Amsterdam terecht gekomen. Alle informatie is van harte welkom. Ook over nabestaanden van hem.

    #4362
    Anonymous
    Guest

    19-06-1912 huwelijk Henri Francois Emile Eugene Morren met Aleida Constantia Paauwliena Utrecht te Sidoardjo (RA1913:D24)

    RA1906 H.F.E.E. Morren empl. Telogo Sarie te Malang
    RA1907 idem ambt N.I.S. te Moentilan
    RA1908 idem klerk Semarang Joanna stichting te Semarang, Randoesari
    RA1909 idem handelsempl Semarang Randoesari
    RA1912 idem boekh. Sf Sedatie te Modjokerto
    RA1914 idem boekh. Sf Soekodono te Loemadjang
    RA1923 idem tuinempl Sf Soekodono te Loemadjang
    RA1924 idem idem ………………..te Djokja
    RA1925 idem tuinempl Sf Klampok te Klampok
    RA1932 idem tuinempl. Sf ……….te Malang

    mvg-Ben

    #4363
    Anonymous
    Guest

    20-01-1893 geboorte te Tjiwaigebang (KOeningan) Aleida Constantia Paauwliena Utrecht dochter van Carel Lodewijk Frederik Utrecht, empl bij de suikerfabriek
    Karangsoewoeng en van de Chinese vrouw Te Oe Nio, beiden won. te Tjiawigebang (1992INN5: 87)ongehuwd.(BRP2: 141)

    mvg-Ben

    #4364
    Anonymous
    Guest

    Dankuwel voor de informatie. Weet u wellicht of er ook informatie te vinden is over hun dochters ergens? Ik ben niet zo bekend met het zoeken naar dit soort informatie.
    Nogmaals heel hartelijk dank voor de informatie. Ik ben er erg blij mee

    #4365
    Anonymous
    Guest

    Beste Ben,

    Dank voor deze informatie. Kunt u mij vertellen of er bij deze gegevens ook jaartallen staan? En/of ik aan de hand van deze gegevens die u mij verstrekt heeft ik verder kan zoeken ergens? Bij voorbeeld wat de functie van tuinempl inhoudt?

    Alvast heel veel dank!

    #4367
    Anonymous
    Guest

    Bij stadsarchief Amsterdam in te zien de archiefkaarten van zowel Henri als Aleida. Bijzonder vond ik dat de vier kinderen bijgeschreven staan op de archiefkaart van de moeder. Beiden zijn begraven op de Nieuwe Ooster. De kaarten van Henri en Aleida zijn evt ook te downloaden via

    Alle geboortedata van de kinderen staan dus ook op die kaart.

    Nana Morren 24-12-1914 te Loemadjang. (RA1916:190) archiefkaart al openbaar; twee kinderen
    Maya Morren 24-07-1913 te Malang (RA1915:191)archiefkaart openbaar; evt kinderen op kaart man
    Raya Morren 28-02-1917 Loemadjang ((RA1918:A77)archiefkaart nog niet openbaar (met bewijs van overlijden kan openbaarmaking worden aangevraagd). Bewijs is rouwkaart, advertentie, akte oid.

    RA is regeringsalmanak voor Nederlandsch Indie uitgegeven tussen 1815 en 1942. RA 1915 betkent dat de gegevens in 1915 zijn gepubliceerd en dus de actuele situatie geven van 1914, evt deels 1915.

    De precieze functie van tuinemployee is mij niet bekend.

    mvg-Ben

    #4368
    Anonymous
    Guest

    Voor evt huwelijksdata van de kinderen zie http://www.delpher.nl. Kies als bron kranten, kies familieberichten en kies Ned Indië en voer bv als naam in Morren en je vindt de huwelijksaankondigingen, en/of huwelijksdata.

    Ik heb geen kampkaarten van de partners van de dochters kunnen vinden.

    mvg-Ben

    #4372
    Anonymous
    Guest

    Goedenavond Ben,

    Alweer hartelijk dank voor alle moeite en de waardevolle informatie!

    Ik lees dat u op de kaart van Nana Morren 2 kinderen heeft aangetroffen. In Indie zijn zeker 3 kinderen geboren…. die ook alle 3 nog leven. Betekent e.e.a. dat er niet goed geadministreerd is of kan er een andere reden zijn?
    Wat mij ook verbaasd is dat er 4 meisjes uit het huwelijk van Henri en Aleida zijn voortgekomen. U noemt er echter maar 3?
    Ik ga zeker uw aanwijzigingen om verder te zoeken vanavond nog uitproberen.

    Met heel veel dank en groet,

    #4374
    Anonymous
    Guest

    Dat ik maar 3 meisjes noem komt omdat de registratie van de biurgerlijke stand tot ca 1921 is vermeld in de almanak. Verder werkt deze met tekstherkenning (OCR). Ook dan kan er nog wel eens een naam tussenuit vallen.

    De archief/persoonskaarten heb ik niet gedownload. Het is op basis van de mini afbeelding op de site van stadsarchief Amsterdam dat ik heb gemeend twee namen te zien. Maar misschien zijn het er drie. Het beste is die te downloaden.

    mvg-Ben

    #4379

    Misschien ook wel aardig om te weten dat Henry’s broer Johan Charles August Emiel in 1914 zijn naam (Morren) veranderde in van Ravensberg (waarvan alle 6 kinderen waren geregisteerd als Morren behalve de laatste (Johanna, geb. 29-11-1914) die geregisteerd werd als van Ravensberg. Later hebben ook de daarvoor geboren kinderen die naam aangenomen. (Gegevens van Mevr. Julsing-van Ravensberg).

    MvrGr

    Tj Schillhorn

    #4380
    Anonymous
    Guest

    Geachte Tj. Schillhorn van Veen

    Interessant om te lezen. Ik dacht dat er altijd maar 3 kinderen (jongens) waren waarvan Henri er 1 was. Maar u geeft aan dat er 7 waren en dat ze uiteindelijk allemaal dus de naam van Ravensberg hebben aangenomen? Voor zover ik weet, en dat weet ik vrijwel zeker heeft Henri altijd de naam Morren gehanteerd en behouden. Kunt u mij uitleggen welke relatie er is met van Ravensberg?

    Dank en groet,

    #4381

    De 7 betreft de kinderen van Johan Charles A.E. Morren, de oudste broer van Henri: 5 kinderen met echtgenote Clara Ida Hermine van Essel, en 2 erkende voorkinderen. Zoals geschreven waren de eerste 6 bij geboorte geregisteerd als Morren, de jongste als van Ravensberg.

    Maar ouders Frederik Willem Morren en Johanna C.M.A van Haasen hadden meer dan 3 kinderen; een aantal zijn jong overleden.

    V.w.b. de plantage: Frederik Willem was administrateur van de koffie plantage Bantaran (bij Blitar), maar was ook betrokken bij het oprichten van de “Blitar Kultuur Mij” in 1887/88 (zie Soer. Handelsblad 24/12/1887 etc.).

    Met vr groeten

    Tj.

    #4382
    Anonymous
    Guest

    Geachte Tj. Schillhorn van Veen, geachte Ben Wegman en anderen die mij eventueel verder kunnen helpen,

    Dankuwel voor de zeer interessante informatie. Ik heb totaal geen ervaring in genealogisch onderzoek dus ben onwetend en zoekende. Maar zo langzamerhand met behulp van dit forum begint er zich een lijn te ontwikkelen. Maar ondat ik zonder ervaring ben is het vaak moeilijk lezen en verklaren. Zo lees ik in uw mail dat Frederik Willem administrateur was op een plantage.

    In het Driessen Archief vond ik het volgende artikel: “14-11) Soerabaia – 1897:

    1897-1) dossier nr. 524 [ws. behoorlijk bij ander nr. met later datum] d.d. 20-11-1897 met 2 stukken vanwege beschikking van raad van justitie te Soerabaia, waarin Eliza Hendrik Carpentier Alting tijdelijk vervanged notaris van notaris Jacobus de Bruijn te Soerabaia, de wees en boedelkamer te Soerabaia als beheerder over de minderjarige Johan Charles August Emile, Johan Gerard Frederik Willem en Henri Francois Emile Eugene Morren, hebben verkocht voor f 4500 aan de chinees The Swie Ing handelaar te Soerabaia, een vierde aandeel in een perceel gelegen in residentie Soerabaia sectie E nr. 1559 en 1561 ver-ponding nr. 171. Verkopers waren eigenaren ervan sinds 9-8-1887. [Soerabaia-254a t/m 254i] ”

    Hoe moet ik dit lezen? Is de vader van de 3 jongens Morren overleden met achterlating van een stuk grond voor de 3 jongens? En zoj a, hoe kom ik erachter waarom een deel van de grond verkocht is, en wat er met de rest van de grond gebeurd is.

    Verder de vraag: hoeveel kinderen hadden Frederik Willem Morren en Johanna C.M.A van Haasen in totaal en hoeveel zijn er overleden?

    Inmiddels heb ik een aantal bronnen (archieven) ontdekt/aangereikt gekregen die ik kan raadplegen. Voor de meesten wordt een financiele bijdrage gevraagd die ik zeker wil leveren. Echter, mijn vraag is, welke zouden jullie mij kunnen aanraden zodat ik ook daadwerkelijk bij informatie kan komen.
    En als er iemand is die dit leest en iemand van de dochters van Henri Morren heeft gekend in hun jeugd dan zou ik daar heel graag mee in contact komen.

    Alvast heel veel dank!

    #4383
    Anonymous
    Guest

    Even een korte reactie:
    B828 Begraafplaats “Peneleh”te Soerabaja (bron BRP11: 10)

    Kinderen van Morren-van Haasen, die jong zijn overleden:
    Johanna Gerarda Maria Wijnanda 25-06-1876/20-01-1878
    Richard Louis Alphons Emile 29-06-1885/30-01-1886
    Wijnand Mari Johan Gerard 02-09-1882/11-02-1886
    Mylane Eleonore 17-05-1880/14-02-1886

    mvg-Ben

    #4384
    Anonymous
    Guest

    Zoek ook eens in de oude kranten http://www.delpher.nl

    Ik ontdenkte zojuist dat de vader van de jongens niet in Ned Indië is gebleven na de dood van zijn eerste vrouw maar in Amsterdam is hertrouwd. Ik weet niet of hij later nog naar Ned Indie is terug gekeerd. Bij zijn tweede huwelijk was hij pas 51 jaar.

    Bruidegom:Frederik Willem Morren
    Geboorteplaats:Hilvarenbeek
    Leeftijd:51
    Bruid:Elisabeth Veltman
    Geboorteplaats:Amsterdam
    Leeftijd:38
    Vader van de bruidegom:Johannes Gerardus Morren
    Moeder van de bruidegom:Maria Wijnandina Groenen
    Vader van de bruid:Louis Jaques Veltman
    Beroep:toneelspeler
    Moeder van de bruid:Elisabeth Rinkes
    Gebeurtenis:Huwelijk
    Datum:donderdag 25 mei 1893
    Gebeurtenisplaats:Amsterdam

    Er is een gezinskaart van F.W. Morren bij stadsarchief Amsterdam. Mogelijk vind je daar nog enige kinderen bijgeschreven. Ik heb de kaart(en) niet opgehaald.

    mvg-Ben

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.