Web master
Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
Web masterParticipant
Beste Ger Lamme,
Als Johanna Louisa van Putt naar Nederland is gekomen en hier na 1939 is overleden kan haar persoonskaart (aan te vragen bij het CBG) je misschien meer over haar vertellen.
Haar geboorte komt blijkens het bericht van Ben Wegman voor in het bijregister, dus zal het om een erkenning zijn gegaan en was haar moeder waarschijnlijk een inlandse vrouw.
In de opgaven burgerlijke stand in de adresboeken van Ned.-Indië -1923 heb ik van haar geen tweede huwelijk gevonden.
Dionisius Hubertus van Putt, overl. Buitenzorg (Batavia) 26 juli 1903.
In de adresboeken van Ned.-Indië 1901 en 1903 komt voor D.H. van Putte (met een e op het eind), gegageerd fuselier, wonende te Semarang. Een D.H. van Putt (zonder e) komt niet voor. In het adresboek voor 1904 komt ook D.H. van Putte niet meer voor.
Maar … in adresboek 1899 komen voor:
H.D. van Putt, zonder beroep, wonende Semarang, Kamp[ong] Mirkam.
D.H. van Putte, gegageerd fuselier, wonende Semarang, Kamp[ong] Meerkam.
Het lijkt hier toch om een en dezelfde persoon te gaan, te meer daar nog in het adresboek 1930 voorkomt: wed. A.M. Vel, geb. J.L. van Putt, wonende Semarang, Mirkam 3.In de adresboeken van latere jaren komt zij niet meer voor, dus je mag er aan twijfelen of zij ooit naar Nederland is gekomen.
Vriendelijke groet,
Roel de Neve.Web masterParticipantOok geen grafschrift van haar bekend?
Web masterParticipantVolgens mij was Jean François Ghislain Bois d’Enghien, geboren Soerabaja 22 mei 1888, waarschijnlijk een zoon van Adolf Bois d’Enghien (geb. Bandjermasin 22 okt. 1856, overl. Soerabaja 30 jan. 1921) en (tr. Soerabaja 19 juni 1875) Johanna Helena Stoffels (overl. Rembang 28 jan. 1892).
Adolf Bois d’Enghien, hertr. Malang (Pasoeroean) 12 juni 1895 Wilhelmina Louisa van Zutphen, geb. Batavia 19 juni 1866, overl. Soerabaja 13 of 14 aug. 1915.
Adolf was ongetwijfeld een zoon van Pierre Jospeh Ghislain Bois d’Enghien (geb. Grammont = Geraardsbergen, België) 10 april 1823, sergeant artillerie OIL (1863), overl. ?, en mogelijk een inlandse vrouw.
In België bestaat een adelijke familie Du Bois d’Enghien en een niet-adellijke familie Bois d’Enghien.Ik ben geïnteresseerd in eventuele nakomelingen van Jean François Ghislain.
Web masterParticipantDag Ben,
de door jou gezochte Von Grumbkow was – zoals je wellicht al weet – een zoon van Wilhem Cristoph Erdmann von Grumbkow en Sophie Wilhelmine Dorothea Hingst (zie: Handbuch des Preussischen Adels. Band II (Berlijn 1893) 298-299. Verdere gegevens over hem zul je denk ik niet zo gemakkelijk vinden (in de Indische kranten kom je zijn naam i.d.d. niet tegen), vermoedelijk ook omdat hij zo jong gestorven is. Ik begrijp dat zijn twee broers als militair in Ned.-Indië zijn gekomen en dan ligt het voor de hand te veronderstellen dat dit ook in zijn geval zo was. Vreemd dat je dan van hem geen stamboek kon vinden.
Heb je al de collectie Bloys van Treslong Prins geraadpleegd?
Web masterParticipantVooroorlogse registers BS Makasser (m.u.v. enkele registers), Kendari en Menado zijn verloren gegaan.
Dubbelen in archief Landgerecht Makasser, wat Gorontalo betreft alleen bewaard gebleven: Geboorten 1935 en Huwelijken/echtscheidingen 1936.Zie voor in Nederland raadpleegbare publicaties betreffende geboorte, doop, huwelijk en overlijden op Celebes het Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 1949.
Web masterParticipantBeste Jan,
Ngo Bok Nio, overl. Nieuwegein 20 sept. 2004.
Frederik Hendrik Bouwmans, overl. 5 sept. 1979.
Bron: http://www.geneaweb.nl/wk%2039-41.2004/wk%2039-41.2004.htmPersoonskaarten aanvragen bij Centraal Bureau voor Genealogie.
Informatie opvragen bij idem uit Oud-Paspoortarchief.Hiermee kom je een heel eind.
Vgr., Roel de Neve.
Web masterParticipantIk vergat nog te melden dat iemand voor 1892 Nederlander was als zijn vader Nederlander was. Dit conform de nationaliteitswet van 1850. Tussen 1838 en 1850 werd de kwestie van het Nederlanderschap geregeld door het burgerlijk wetboel van 1838. Daarin was bepaald dat iedereen die in Nederland of zijn koloniën was geboren Nederlander was. Dat betekende feitelijk dat tussen 1838-1850 ook inlanders Nederlander waren.
Web masterParticipantNee, dat was volgens mij niet het geval. Wie Nederlander was door geboorte werd bepaald door de Wet op het Nederlanderschap van 12 dec. 1892 (daarna nog vele malen gewijzigd).
Europeanen door geboorte, niet Nederlander zijnde, alsmede degenen die op grond van de wet eveneens tot de Europese geroep werden gerekend, konden een verzoek tot naturalisatie indienen.
Vgr., Roel de Neve.Web masterParticipantDe geboorte van Oene komt voor in het bijregister van 1915. Het zal dus om een erkenning gaan. Zijn moeder was waarschijnlijk een inlandse en zijn ouders waren niet getrouwd. Dit stemt overeen met de geboorte van Marijanne Witteveen, van wie expliciet wordt vermeld dat het een erkend kind is.
Vgr, Roel de Neve.
Web masterParticipantBeste Arnold,
Je zou ook eens kunnen informeren bij Maarten en Willy Etmans van de website Roosje Roos (www.roosjeroos.nl). Zij hebben veel onderzoek gedaan naar families in de Molukken.
Vriendelijke groet,
Roel.Web masterParticipantBeste Arnold,
Opnieuw heel veel dank.
Vriendelijke groet,
Roel de Neve.Web masterParticipantEen sluitende definitie geven over wat Indisch is, is moeilijk.
Als te nemen uitgangspunt lijkt mij het feit dat er in Ned.-Indië sprake was van twee juridisch gescheiden samenlevingen: de Europese en de inheemse. De Europese samenleving werd gevormd door personen die de status van Eurpeaan bezaten: volbloed-Europeanen, gemengdbloedige Europeanen (Indo-Europeanen) en personen van niet-Europese afkomst (o.a. Aziatische echtgenotes van Europeanen, met Europeanen gelijkgestelden (Staatsblad-Europeanen), Armeniërs, belanda itam, Japanners).
Als we spreken over de ‘Indische’ samenleving hebben we het feitelijk over de Europese samenleving in Ned.-Indië. Indische families (voor 1950) zijn dan families die juridisch en cultureel deel hadden aan de Europese samenleving in Ned.-Indië. Het Indisch-zijn/voelen/denken werd overigens door iedereen binnen die samenleving op eigen wijze beleefd met oriëntatie op Europa en op Azië als uitersten. Indische Nederlanders zijn de nazaten van de Indische families voornoemd.
Inlandse christenen waren alleen in de perioden 1848-1854 en 1899-1919 met Europeanen gelijk gesteld. Voor de overige tijd werden zij door het gouvernement als inlander beschouwd.
Om een enigszins betrouwbare schatting te geven van het aantal (juridische) Europeanen met een slavin als voormoeder, zou je een enorme hoeveelheid kwartierstaten moeten maken. Dus als iedereen die dit bericht leest, nu eens in zijn/haar eigen kwartierstaat nagaat of hij/zij een slavin tot voormoeder heeft en dat op dit forum meldt, dan hebben we misschien een klein beginnetje.
In de 40 kwartierstaten die in De Indische Navorscher 2012 werden gepubliceerd, komt overigens slechts een maal een slavin voor.
Web masterParticipantEen sluitende definitie geven over wat Indisch is, is moeilijk.
Als te nemen uitgangspunt lijkt mij het feit dat er in Ned.-Indië sprake was van twee juridisch gescheiden samenlevingen: de Europese en de inheemse. De Europese samenleving werd gevormd door personen die de status van Eurpeaan bezaten: volbloed-Europeanen, gemengdbloedige Europeanen (Indo-Europeanen) en personen van niet-Europese afkomst (o.a. Aziatische echtgenotes van Europeanen, met Europeanen gelijkgestelden (Staatsblad-Europeanen), Armeniërs, belanda itam, Japanners).
Als we spreken over de ‘Indische’ samenleving hebben we het feitelijk over de Europese samenleving in Ned.-Indië. Indische families (voor 1950) zijn dan families die juridisch en cultureel deel hadden aan de Europese samenleving in Ned.-Indië. Het Indisch-zijn/voelen/denken werd overigens door iedereen binnen die samenleving op eigen wijze beleefd met oriëntatie op Europa en op Azië als uitersten. Indische Nederlanders zijn de nazaten van de Indische families voornoemd.
Inlandse christenen waren alleen in de perioden 1848-1854 en 1899-1919 met Europeanen gelijk gesteld. Voor de overige tijd werden zij door het gouvernement als inlander beschouwd.
Om een enigszins betrouwbare schatting te geven van het aantal (juridische) Europeanen met een slavin als voormoeder, zou je een enorme hoeveelheid kwartierstaten moeten maken. Dus als iedereen die dit bericht leest, nu eens in zijn/haar eigen kwartierstaat nagaat of hij/zij een slavin tot voormoeder heeft en dat op dit forum meldt, dan hebben we misschien een klein beginnetje.
In de 40 kwartierstaten die in De Indische Navorscher 2012 werden gepubliceerd, komt overigens slechts een maal een slavin voor.
Report to moderatorWeb masterParticipantEen sluitende definitie geven over wat Indisch is, is moeilijk.
Als te nemen uitgangspunt lijkt mij het feit dat er in Ned.-Indië sprake was van twee juridisch gescheiden samenlevingen: de Europese en de inheemse. De Europese samenleving werd gevormd door personen die de status van Eurpeaan bezaten: volbloed-Europeanen, gemengdbloedige Europeanen (Indo-Europeanen) en personen van niet-Europese afkomst (o.a. Aziatische echtgenotes van Europeanen, met Europeanen gelijkgestelden (Staatsblad-Europeanen), Armeniërs, belanda itam, Japanners).
Als we spreken over de ‘Indische’ samenleving hebben we het feitelijk over de Europese samenleving in Ned.-Indië. Indische families (voor 1950) zijn dan families die juridisch en cultureel deel hadden aan de Europese samenleving in Ned.-Indië. Het Indisch-zijn/voelen/denken werd overigens door iedereen binnen die samenleving op eigen wijze beleefd met oriëntatie Europa en op Azië als uitersten. Indische Nederlanders zijn de nazaten van de Indische families voornoemd.
Inlandse christenen waren alleen in de perioden 1848-1854 en 1899-1919 met Europeanen gelijk gesteld. Voor de overige tijd werden zij door het gouvernement als inlander beschouwd.
Om een enigszins betrouwbare schatting te geven van het aantal (juridische) Europeanen met een slavin als voormoeder, zou je een enorme hoeveelheid kwartierstaten moeten maken. Dus als iedereen die dit bericht leest, nu eens in zijn/haar eigen kwartierstaat nagaat of hij/zij een slavin tot voormoeder heeft en dat op dit forum meldt, dan hebben we misschien een klein beginnetje.
In de 40 kwartierstaten die in De Indische Navorscher 2012 werden gepubliceerd, komt overigens slechts een maal een slavin voor.
Web masterParticipantHeb inmiddels het Naamboekje van ultimo december 1807 gedownload. Ik weet niet of jullie dit al hebben, vandaar dat ik het hierbij als bijlage toestuur.
-
AuthorPosts