Web master
Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
Web masterParticipant
Beste Rene Veldhuizen,
Voor het beantwoorden van je vraag is het handig als we weten wat jou wel of niet bekend is over de nakomelingen van Johannes. Hij trouwde te Soerabaja in nov. 1925 met Tasmoenah, een inlandse vrouw dus (De Indische Courant van 21 nov. 1925).
In elk geval kun je bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag fotocopieën bestellen van de persoonskaarten op de naam Regien. Brengt enige kosten met zich mee, maar dan heb je wel allerlei relevante informatie in een keer.
Verder kun je bij het CBG op de familienaam Regien informatie aanvragen uit het “Oud-paspoortarchief”. Zijn eveneens kosten aan verbonden, maar ook die bron kan heel nuttige informatie opleveren.
Via de website van het CBG kun je nog even kijken in de collectie familieadvertenties.
Heb je er aan gedacht op de naam Regien te zoeken in telefoonboek.nl? Je kunt de gevonden personen natuurlijk ook gewoon bellen met de vraag of zij familie zijn van “jouw” Johannes. Mijn ervaring is dat men doorgaans vriendelijk en positief reageert.
Succes met je speurtocht.
Vriendelijke groet,
Roel de Neve.Web masterParticipantGeachte heer Van der Kamp,
Allereerst natuurlijk excuses voor de late reactie.
Maar daarom niet minder hartelijk dank voor de interessante tip. Hopelijk ben ik op niet al te lange termijn in de gelegenheid deze bron eens in te zien. De periode die volgens uw opgave door de gegevens wordt bestreken, maakt het extra de moeite waard te kijken naar de mogelijkheid van een publicatie in De Indische Navorscher.
Overigens is mijn eerste indruk dat het aantal Vosmaers in Nederlandsch-Indië in de 19e eeuw niet bijzonder groot is. Halverwege de jaren 1840 was er een Willem Vosmaer ambtenaar bij de landelijke inkomsten en cultures. En het adresboek van Nederlandsch-Indië bevat slechts drie personen met de naam Vosmaer (twee gepensioneerde assistent-residenten en de weduwe van een assistent-resident). Maar dit op zich hoeft uiteraard geen belemmering voor een publicatie te zijn.
Vriendelijke groet,
Roel de Neve,
hoofdredacteur van De Indische Navorscher.
(roeldeneve@kpnmail.nl)Web masterParticipantZie: DIN 2007, 1-12 en vooral ook Van de Wall, Oude Hollandse buitenplaatsen van Batavia.
Web masterParticipantBeste Erwin,
W.m.b. kun je er veilig vanuit gaan dat Willem en Satiem ongehuwd samenleefden (in Ned.-Indië heel normaal). Een kind dat uit een wettig huwelijk werd geboren, hoefde bij de aangifte immers niet te worden erkend.
Te Ambarawa werden meerdere Bakkertjes aangegeven en gelijktijdig erkend:
Johannes, geb. 29 mei 1879, overl. Ambarawa 18 okt. 1881.
Frederik Lodewijk, geb. 28 juni 1883.
Carolina, geb. 15 juli 1889.
Johannes Eduard, geb. 6 juni 1892.Let op: de plaatsnamen in de opgaven van de bs in de Indische almanakken, hebben feitelijk betrekking op de plaats waarin de desbetreffende gebeurtenis werd aangegeven.
De geboorte van buitenechtelijke kinderen van Europeanen, verwekt bij inlandse vrouwen, werd niet zelden pas na enige tijd aangegeven onder gelijktijdige erkenning van het desbetreffende kind.Vriendelijke groet,
Roel de Neve.Web masterParticipantBeste Hendrik Jan,
Zoals je al aangaf gold er tot 1848 een verbod op het huwelijk van christenen (lees hier: Europese mannen) en niet-christenen. Dit verbod stamde uit de VOC-tijd. De VOC eiste van zijn personeel een christelijke levenswandel en stond alleen de nederduits-gereformeerde (lees: Calvinistische) religie (de “staatsgodsdienst” van de Republiek) toe. Als VOC-dienaren kinderen van een inheemse vrouw adopteerden, moesten zij ook beloven die kinderen christelijk op te voeden.
Als een Europese man met een inheemse vrouw wilde trouwen, kon dat tot 1848 dus alleen als de bruid vooraf werd gedoopt. Joden waren met Europeanen gelijkgesteld.
In 1848 verviel het bovengenoemde verbod, maar desondanks ontvingen ook daarna veel inheemse bruiden alvorens met een Europeaan te trouwen de doop.In de registers van de Europese burgerlijke stand werden alleen geboorten, huwelijken en overlijdens van Europeanen (uit Europa afkomstige personen en hun in Indië geboren, wettige of wettig erkende, al dan niet gemengdbloedige nazaten) en met Europeanen gelijkgestelden (joden, Armeniërs, belanda hitam, Japaners (vanaf 1899)) ingeschreven, waarbij de status van de echtgenoot/vader bepalend was. Inlandse christenen werden, m.u.v. de perioden 1848-1854 en 1899-1919, tot de inlanders gerekend en hun huwelijken werden buiten die perioden dus niet in de Europese burgerlijke stand geregistreerd.
De “wet” in Ned.-Indië maakte juridisch onderscheid tussen Europeanen en inlanders. Men was onderworpen aan de bepalingen voor Europeanen of aan die van inlanders en voor Europeanen gold dat hun huwelijken alleen wettig waren als die waren opgenomen in de registers van de bs. Hoe de inlanders hun huwelijken regelden, was iets waarmee het Gouvenement zich niet bemoeide. Van personen die aan de bepalingen voor inlanders waren onderworpen (de inheemse bevolking van Ned.-Indië en van elders uit Azië afkomstige ingezetenen van Ned.-Indië) werd, ongeacht of zij nu wel of geen christen waren, door het Gouvernement dus geen burgerlijke stand bijgehouden.
Hartelijke groet,
Roel.Web masterParticipantDag Priscilla,
Je zou contact kunnen opnemen met Peter Christiaans van het Centraal Bureau voor Genealogie (peter.christiaans@cbg.nl). Hij is oud-redacteur van De Indische Navorscher en heeft bij mijn weten onderzoek naar de familie Voll gedaan. Wellicht dat hij je kan en wil helpen. Als je contact met hem opneemt, mag je eventueel zeggen dat ik zijn naam heb genoemd.
Hartelijke groet,
Roel.Web masterParticipantDag Adriaan,
Dirk Adrianus van Hien, tr. Modjokerto 25 juni 1887 Julia Constantia van Put. Zie trouwbericht in: De Locomotief van 27 juni 1887. Dit huwelijk staat i.t.t. een eerder bericht in dit topic, keurig in de opgaven bs vermeld (zie: N 1888, 237).
De geboorte van Hendrik Alexander staat, zoals je ongetwijfeld ook opgemerkt zal hebben, vermeld in N 1888, 280. Het lijkt dus om een wettige geboorte te gaan. Hij werd echter geboren na de ontbinding van het huwelijk Van Hien-Coenraad en voor het sluiten van het huwelijk Van Hien-Van Put.
Johanna Anthonetta Coenraad kan alleen de moeder zijn geweest als zij ten tijde van de inschrijving van haar echtscheiding van Van Hien (28 juni 1886) of misschien later zwanger is geraakt (tussen 28 juni 1886-27 maart 1887 zitten op een dag na exact 9 maanden!). Het echtpaar Van Hien-Coenraad kan dus gevoegelijk als ouderpaar worden afgevoerd. Ik neem tenminste niet aan dat zij hun echtscheiding hebben gevierd met een romantisch en hevig samenzijn.
Blijft over dat Dirk Adrianus de vader kan zijn geweest, maar het is dan wel vreemd dat Hendrik Alexander voor diens tweede huwelijk is geboren, terwijl zijn vermelding in de opgaven bs de indruk wekt dat hij uit een wettig huwelijk is geboren. Dus misschien is Dirk Adrianus niet de vader, te meer daar er een ander echtpaar is dat in aanmerking komt.
Hendrik Alexander Julius van Hien, tr. Soerabaja 22 mei 1880 Susanna Eleonora Diederiks. Dit echtpaar krijgt in elk geval een kind in 1881 (Soerabaiasch-Handelsblad van 28 mei 1881) en in 1890 (Bataviaasch Handelsblad van 18 mei 1890).
Overigens is er ook nog in de aanbieding het echtpaar Hendrik Alexander van Hien-Johanna Elizabeth Godschalk (tr. Poerworedjo 26 dec. 1878. Zij kregen in elk geval een kind in 1879 (vergat de naam van de krant te noteren).
Succes met de verdere puzzle.
Hartelijke groet,
Roel.Web masterParticipantGeachte heer Keus,
Mijn reactie op uw mail van 26 november j.l., plaats ik op dit forum, zodat iedereen hopelijk in uw voordeel daarop eventueel kan reageren.
Gezien uw onderzoek bij het C.B.G. neem ik aan dat u hebt nagegaan of er van Erik Sem een persoonskaart aanwezig is en dat dit niet het geval bleek. Daarmee staat in elk geval vast dat hij niet in Nederland na 1939 is overleden.
Maar het kan misschien wel zo zijn dat hij eind jaren veertig, begin jaren vijftig naar Nederland gekomen is en zich kort daarna in het buitenland heeft gevestigd. Voor zover u dat nog niet heeft gedaan, raad ik u aan bij het CBG te informeren of er over hem wat te vinden is in het Oud Paspoortarchief van de Nederlandse ambassade te Djakarta. De kans dat dit zo is, lijkt me overigens zeer klein, aangezien hij als erkende zoon (zie hierna) van een Noorse vader niet automatisch de Nederlandse nationaliteit had. Maar het is altijd goed zoveel mogelijk zaken uit te sluiten. Hij is in elk geval niet genaturaliseerd tot Nederlander (zie bericht Dennis de Calonne).Hij staat ook niet vermeld in het slachtofferregister van de OGS.
Hij is geboren te Serang (niet Semarang) op 3 aug. 1909 (vermeld in de opgaven van de burgerlijke stand in het adresboek van Ned.-Indië van 1912). Hij had dus de status van Europeaan en vast staat daarmee dat hij door zijn vader was erkend. Het is feitelijk zuiverder te stellen dat hij geboren is op 3 aug. 1909 en dat zijn geboorte (en gelijktijdige erkenning) is aangegeven te Serang. Dat hij door geboorte Europeaan was, verklaart ook het feit dat hij niet in de database gelijkstellingen voorkomt (zie bericht Dennis de Calonne).
U schreef verder dat hij familiefoto’s staat als een volwaardig lid van het gezin. Het heeft natuurlijk zin na te gaan van wanneer de laatste foto dateert. Dan is hij op dat moment in elk geval nog in leven.
Zijn vader staat in het adresboek 1934 voor het laatst vermeld (als scheepsagent wonende te Anjer, Bantam).
Ik ken de situatie in Noorwegen natuurlijk niet, maar daar hebben ze toch ook een bevolkingsregister, neem ik aan. Ik kan mij dus voorstellen dat toen zijn vader met zijn gezin in Noorwegen terug kwam dit ergens geregistreerd is en daaruit zou toch moeten blijken of Erik meegekomen is. En als dit laatste het geval is, moet dit toch in de familie bekend zijn. Een donker getinte jong valt toch op, zou je zo denken.
Erik wordt in de adresboeken niet vermeld. Dit kan het volgende betekenen:
– hij heeft de daarvoor vereiste leeftijd niet gehaald en is dus verm voor omstr. 1925/1926 overleden (hier komt het belang van de datering van de foto’s om de hoek kijken); het eventuele overlijden moet verm. na 1923 hebben plaatsgehad aangezien dat voorval niet in de opgaven van de burgerlijke stand vermeld is; het gebeurde overigens ook wel dat een geboorte, huwelijk of overlijden niet de opgaven burgerlijke stand haalde, dus hij kan ook eerder zijn overleden;
of
– er is geen opgave van hem verstrekt of die opgave is door slordigheid van de redactie niet verwerkt;
of
– hij had geen ‘Europees adres’ en leefde met en onder de inlanders (hier komt het belang van de datering van de foto’s om de hoek kijken);
of
– hij was in militaire dienst, maar dan moet er van hem een militair stamboek zijn en dat is, afgaande op de webstite http://www.genver.nl niet het geval.Alles overziend, lijken mij de 1e en 3e mogelijkheid het meest voor de hand liggend, maar echt nieuws is dit natuurlijk niet.
Misschien is een goed idee om contact op te nemen met de stichting HALIN (www.stichtinghalin.nl/joomla).
Vriendelijke groet,
Roel de Neve.Web masterParticipantDag rene,
Dank voor je uitgebreide en interessante uitleg. Je hebt het nodige onderzoek verricht, zie ik.
Dat je bewezen stamreeks niet tot voor het jaar 1000 terug loopt, verwachtte ik eigenlijk al. Maar je overwegingingen om voor het kruis te kiezen, kan ik nu des te beter begrijpen.Hartelijke groet,
Roel.Web masterParticipantDag Dennis,
Ja, dit lijkt me zeker een verantwoorde verbetering.
Je zou het zwaard nog omhoog kunnen brengen, omdat de pepers zo alleen bovenin naar mijn gevoel een nogal iel beeld geven.
Je krijgt dan het zwaard met de slang vergezeld links en rechts door een zilveren peper en daarmee een wat evenwichtiger en volgens mij ook krachtiger beeld (de pepers naast het zwaard geplaatst, krijgen daardoor meer body).
Het zou een ander verhaal zijn als i.p.v. de pepers gekozen was voor een figuur met meer ‘volume’. In dat geval zou het een optie zijn de huidige plaatsing te handhaven.Met de leeuw blijf ik moeite houden, hoewel ik je keuze begrijp en de leeuw inderdaad een mooie, krachtige en vooral zeer populaire (wie wil er nu niet met schoonheid en kracht worden geassocieerd) wapenfiguur is.
Verder is een leeuw een koninklijk dier (desondanks vaak toegepast in adellijke en burgerlijke familiewapens), dat ik daarom toch vooral in vorstelijke wapens passend vind.
Bovendien is een uitkomende leeuw als helmteken al (te) vaak toegepast. Google simpel op uitkomende leeuw en helmteken, dan krijg je een flink aantal voorbeelden.Ik zou daarom als helmteken een figuur kiezen die op jou als persoon betrekking heeft. Het helmteken is misschien meer nog dan het schild (elk “familie”wapen is ooit ontstaan als persoonlijk wapen en in de UK bestaan nog steeds alleen aan een bepaalde persoon gebonden heraldische wapens) een persoonsgebonden teken.
Stel: je bent vrijmetselaar, dan kun je voor een maçonniek teken kiezen; of je bent Nederlands kampioen badminton, dan kun je een figuur kiezen die aan die sport refereert. En verder kun je natuurlijk altijd het beroep dat je uitoefent op een heraldisch verantwoorde en onderscheidende wijze verbeelden.Hartelijke groet,
Roel.Web masterParticipantDag René (en Dennis),
Mooi te horen dat je content bent met je familiewapen en het verloop van het proces dat je met Bureau Nagtegaal door bent gegaan. Ben het met je eens dat het wapen een zekere kracht uit straalt.
Een ding intrigeert mij nog wel, namelijk je opmerking dat je familie sinds de vroege middeleeuwen (dus al voor het jaar 1000) in Mons-en-Pévèle woont, wat de aanleiding was voor het opnemen van het kruisanker. Wil je daarmee zeggen dat je een bewijsbare genealogie van je familie hebt kunnen opstellen die terug gaat tot voor het jaar 1000? Dat zou namelijk wel bijzonder zijn.
Hartelijke groet,
Roel.Web masterParticipantHoi Dennis,
Hierbij nog enkele tips waar je misschien wat aan hebt.
– Het is zeker het overwegen waard de schildhouders en de keper te laten vervallen, sowieso als je het wapen bij het CBG wilt laten registreren.
– Waak er voor dat je een bepaald aspect niet gaat oversymboliseren. In jouw geval wordt er vaak verwezen naar Indië. Een kleur of één figuur dat de verbondeheid van je familie met Ned.-Indië symboliseert, is voldoende.
– De garuda als helmteken zou ik zeker niet kiezen, aangezien die vijf generaties Calonne in Ned.-Indië hebben geleefd en niet in Indonesië, toch?
– I.p.v. een verwijzing naar het beroep van een voorvader/stamvader van de Indische tak? kun je ook en misschien beter kiezen voor een figuur die op jouzelf betrekking heeft (jij bent immers de ontwerper en eerste voerder van het familiewapen). Maar je kunt bv. ook kiezen voor een figuur die een beroep symboliseert dat binnen de familie sterk overheersend was, maar waak er dan wel voor de gemakkelijkste oplossing te kiezen. Een vrouwe justitia als de meeste Calonnes rechter zijn geweest, is nogal afgezaagd.
– Een van de figuren op het schild kun je tevens als helmteken kiezen.
– Less is more.Succes,
Roel.Web masterParticipantBeste René en Dennis,
Nu pas een reactie, aangezien ik op dit moment voor het eerst ben ingelogd en ik niet zo’n forumtijger ben.
Over het voeren van (nieuwe) familiewapens valt veel te zeggen: wat is het nut, wat is een goed ontwerp, waarom en bij wie registreren etc. Kennen jullie het forumartikel in De Nederlandsche Leeuw, jg. 2011, nr. 3? Zo niet, dan is het voor jullie wellicht interessant dit eens te lezen.
Hieronder enkele (door mij onderschreven) stellingen ter overweging.
1. Voeren van nieuwe familiewapens is goed, want houdt de heraldiek levend;
2. Gewenst: een verplichte, centrale, van overheidswege uitgevoerde registratie van burgerlijke familiewapens, waarbij eisen worden gesteld aan zowel het ontwerp als de maatschappelijke positie en gedragingen van de aanvrager (zoals in de UK, maar zal er in Nederland helaas nooit van komen, want voor ons egalitaire volkskarakter veel te elitair);
3. Ongewenst dus: huidige versnipperde registratie in Nederland (schadelijk voor de kwaliteit van de heraldiek);
4. CBG m.i. meest geschikte instantie voor het registreren van burgerlijke familiewapens (neutrale, landelijke instantie, oudste wapenregister, momenteel meest deskundig); NGV m.i. een goede tweede.
5. Goed wapenontwerp: uiteraard voldoen aan de heraldische basisregels, maar moet verder vooral onderscheidend en eenvoudig zijn (reeds in de 17de en 18de eeuw was er kritiek op lieden die overdadig opgetuigde familiewapens gingen voeren).M.n. m.h.o.o. het laatste punt adviseer ik jullie dringend contact op te nemen met het Centraal Bureau voor Genealogie (vragen naar Guus van Breugel). Jullie zullen dan vermoedelijk te horen krijgen dat (en ik ben het daarmee volledig eens) bv. balken, kepers en schildhoofden inmiddels zo vaak voorkomen, dat ze in nieuwe wapenontwerpen beter zo veel mogelijk kunnen worden gemeden; dat je het aantal wapenfiguren beter zo beperkt mogelijk kunt houden (maak van je wapen geen opgetuigde kerstboom) en dat schildhouders en wapenspreuken not done zijn.
Bureau Nagtegaal denkt daar heel anders over, aangezien deze punten de artistieke vrijheid van de ontwerper zouden beperken. Maar in mijn ogen ‘zeigt sich’ juist ‘in der Beschränkung’ de ware ‘Meister’. Persoonlijk vind ik de door Bureau Nagtegaal ontworpen wapens te voor de hand liggend en te overdadig, maar als plaatje zijn ze vaak wel mooi. Maar goed, het staat natuurlijk een ieder vrij daarover een andere mening te hebben.Uiteraard ben ik graag tot verdere gedachtenwisseling bereid, waarbij ik mijn eigen mening graag weg geef voor een betere.
Hartelijke groet,
Roel de Neve.PS: onlangs heb ik in overleg met mijn schoonzoon voor hem een familiewapen ontworpen (ja, daar doe ik ook aan) en bij het CBG laten registreren. Als het goed is, staat dit wapen in het komende kwartaalblad van het CBG afgebeeld.
Web masterParticipantAllereerst welkom op de site!
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik weet dat de Burgerlijke Stand voor Europeanen in Nederlands-Indië in oktober 1828 werd ingevoerd.
Ik ben dus bang dat er naast de gegevens van roosjeroos (uit de Regeringsalmanakken) en de krant niet veel/geen officiële gegevens te vinden zullen zijn over het gevonden huwelijk.
Overigens kunt u via deze website ook bekijken welke gegevens door de LDS zijn verfilmd. Klik daarvoor hier (opent buiten de layout van de nieuwe website; het is nog een deel van de oude websie dat niet mee is gegaan in de nieuwe layout).Als u de bij u bekende gegevens plaatst is er misschien een andere bezoeker van dit forum die u toch meer informatie kan verstrekken uit andere bronnen.
Dennis de Calonne
Web masterParticipantBronnenpublicatie deel 22 is gisteren tijdens de ALV gepresenteerd en eerder deze avond toegevoegd aan de website: https://igv.nl/igv-publicaties/bestellen/bronnenpublicaties
Voor bestelinstructies kunt u daar onderaan op “bestellen” klikken.Dennis de Calonne
-
AuthorPosts